Magnetisme vs. Automatisk ur
(24-06-2016, 07:56 AM)stenstrupigen Skrev:
(23-06-2016, 10:39 AM)MadsM Skrev: Hejsa.

Mit elskede Fortis B42 Marinemaster var begyndt at tabe mere og mere tid, også selvom det er ganske kort tid siden jeg havde været til service med det og få ny olie/justering osv.

Jeg drog derfor til den lokale ursmed der kunne berette at han kunne se (måle?) at det havde været udsat for magnetisme, og at det var noget han så mere og mere. Specielt nævnte han laptops/mobiler som hans umiddelbare største syndebukke, da problemet kun er blevet større og større siden han startede for ~25år siden....

Er det også noget jer andre med automatiske ure er opmærksomme på/har oplevet problemer med? Tager i specielle forhold ift at minimere problemet.

/Mads

I langt de fleste tilfælde vil magnatisme få uret til at gå for stærkt. Kraftigt magnatisme kan få uret til at vinde flere minutter på en dag.

Dog skal der meget til for at nå det niveau på et moderne ur.

Det er ikke usædvanligt at Fortis og andre ure med samme type værk taber mere og mere efter 3 - 5 år. Da jeg var i butik havde vi en del Fortis som kom ind efter 4 - 5 år og skulle have service for ikke at tabe 6 - 12 sekunder i døgnet.

En del uautoriseret urmagere, som har lidt svært ved at få nye dele til ETA værker skifter kun og skaffer kun dele hvis de er meget slidt.
Jeg ved ikke hvem, der gav service til dit ur, men det er ikke usædvanligt at hvis dele er halv slidt så virker en rensning og smøring kun 1 - 6 måneders tid og så begynder det hurtigt at gå ned af bakke. 

Dit ur bør sagens kunne være 1 - 2 cm fra Ipad og bærbar mv uden problemer. Rigtig gamle ure som ikke er antimaganitiske bør være 4 - 6 cm væk fra disse ting.

Tak for et rigtig fint og uddybende svar! Jeg har ikke fået mit ur tilbage endnu, så glæder mig lidt til at høre dommen fra min urmager (i øvrigt Nicolej Høstmark - SCT. NICOLAI URE i Vejle).

Jeg har taget notits af din anbefaling af slidte dele. Det er naturligvis ikke rart at skulle bruge flere tusind kroner på et ur der nok kun har en gensalgsværdi af 5-6.000 kr Icon_e_confused
Svar
Jeg var ved Sct Mathias ure og guld i Århus, men de forhandler ikke mærket mere.

Den eneste officielle butiksforhandler i Jylland er Klitgård i i Ålborg.

Men nu er du ved Sct, Nicolaj og de er også gode, men de har ikke direkte adgang til nye dele, men kan skaffe dem i løbet af 4 - 8 ugers tid. En langsomlig affære men ikke uladsiggørlig. Så er det et vurderingsspørgsmål om de springer over hvor gæret er lavest hvis et par dele virker i et ur, men er halv slidte. Jeg foretrækker at tro at de siger til kunderne at det kan tage 2 måneder at give uret service og ikke max 2 uger. Hvor meget tabte uret i døgnet og hvor lang tid siden service og hvordan gik det til at begyde med ?
Svar
Hej.
Få nu lige lidt ro på. Der er ingen problemer med at få ETA reservedele....endnu. At det skal tage to måneder at afmagnetisere et ur, er dog det rene nonsens. Det tager maks to minutter. Ellers vil jeg anbefale dig at finde en anden urmager.
Slidtage i urene opstår ikke i løbet af få år, vi er ude i noget med 20-50 år inden der er slidtage i urene. Hvis dette ikke passer, så tag bare de gamle 30 mm Omega værker, de ville overhovedet ikke kunne komme til at gå, uden at 100% af værket skal skiftes, den gang var der altså mange ikke stenlejer i urene, og de lejer kan vi se slidtage i, tappene i de andre lejer kan være matte og skal poleres op, det koster maks 0,5 hundrede dele mm, og det klarer værkerne fint.
Derfor tjek altid gangreserven, ikke noget med al den snak om slidtage, et ur der er slidt kan ikke holde gangreserven. Jeg laver stadig mange 30 mm Omega'er der går længere end den foreskrevne gangreserve, og iflg tidligere udsagn må de da være mega meget slidt... Icon_blink
Så rolig nu, det kan tilgengæld være at den urmager der har serviceret dit ur, har smurt det forkert, for meget og for lidt olie har utrolig stor indflydelse på urets gang, så tilbage til ham og giv ham eller hende en chance for at gøre det ordentligt.
Dette gælder alle urmagere, vi er kun mennesker, mennesker laver fejl. Desværre vil alle ikke indrømme de laver fejl.... Icon_e_confused
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

[-]
  • KimT
Svar
Den har jeg også hørt om et par gange samt at fabrikkerne godt kan have smurt en ny model med for meget eller for lidt olie. Det viser sig ofte efter 2 - 4 års tid.
[-]
  • Lars
Svar
(23-06-2016, 08:03 PM)hr.holm Skrev: jeg har købt et ur der kan klare det...  det er meget nemmere... Icon_smil

Rolex Milgauss ? Icon_party
[-]
  • jacobzimmer
Svar
(24-06-2016, 10:19 AM)stenstrupigen Skrev: Jeg var ved Sct Mathias ure og guld i Århus, men de forhandler ikke mærket mere.

Den eneste officielle butiksforhandler i Jylland er Klitgård i i Ålborg.

Men nu er du ved Sct, Nicolaj og de er også gode, men de har ikke direkte adgang til nye dele, men kan skaffe dem i løbet af 4 - 8 ugers tid. En langsomlig affære men ikke uladsiggørlig. Så er det et vurderingsspørgsmål om de springer over hvor gæret er lavest hvis et par dele virker i et ur, men er halv slidte. Jeg foretrækker at tro at de siger til kunderne at det kan tage 2 måneder at give uret service og ikke max 2 uger. Hvor meget tabte uret i døgnet og hvor lang tid siden service og hvordan gik det til at begyde med ?

Hejsa.

'Hvor meget tabte uret i døgnet og hvor lang tid siden service og hvordan gik det til at begyde med ?'

Ikke lang tid siden sidste service. Kun ca. 1½ år.

Det begyndte at tabe mere og mere tid - til sidste et helt minut i døgnet.
Svar
60 sekunder i døgnet er helt uacceptabelt. Ja 1,5 år er jo ikke lang tid. Den bør gå fint i 4 - 6 år.
Svar
(26-06-2016, 11:41 PM)Ian480 Skrev:
(23-06-2016, 08:03 PM)hr.holm Skrev: jeg har købt et ur der kan klare det...  det er meget nemmere... Icon_smil

Rolex Milgauss ? Icon_party
Eller Damasko ure! :-D

/insert clever or funny note here\
Svar
Eller alle de nye master kronografer fra Omega, som er modstandsdygtige til 15000 Gauss og uden brug af en ekstra inderkasse Icon_smil
[-]
  • T.Hansen
Svar
Så vente uret tilbage og jeg er fuldkommen igen!

(af en eller anden grund kan jeg ikke sætte billeder ind - men det funger vidst når man trykker på ikonerne..)

İmage

İmage

Uret holder tiden nu, og jeg slap med en beskeden regning på ~400kr for afmagnetisering+justering.

Dette Seiko har i øvrigt gjort det ud for "reserveur" under servicen af mit Fortis. For mig en udemærket substitut, men stadig ikke helt det samme ;-)

İmage

Ha' en fremragende dag!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)