24-06-2016, 09:19 AM
(24-06-2016, 07:56 AM)stenstrupigen Skrev:(23-06-2016, 10:39 AM)MadsM Skrev: Hejsa.
Mit elskede Fortis B42 Marinemaster var begyndt at tabe mere og mere tid, også selvom det er ganske kort tid siden jeg havde været til service med det og få ny olie/justering osv.
Jeg drog derfor til den lokale ursmed der kunne berette at han kunne se (måle?) at det havde været udsat for magnetisme, og at det var noget han så mere og mere. Specielt nævnte han laptops/mobiler som hans umiddelbare største syndebukke, da problemet kun er blevet større og større siden han startede for ~25år siden....
Er det også noget jer andre med automatiske ure er opmærksomme på/har oplevet problemer med? Tager i specielle forhold ift at minimere problemet.
/Mads
I langt de fleste tilfælde vil magnatisme få uret til at gå for stærkt. Kraftigt magnatisme kan få uret til at vinde flere minutter på en dag.
Dog skal der meget til for at nå det niveau på et moderne ur.
Det er ikke usædvanligt at Fortis og andre ure med samme type værk taber mere og mere efter 3 - 5 år. Da jeg var i butik havde vi en del Fortis som kom ind efter 4 - 5 år og skulle have service for ikke at tabe 6 - 12 sekunder i døgnet.
En del uautoriseret urmagere, som har lidt svært ved at få nye dele til ETA værker skifter kun og skaffer kun dele hvis de er meget slidt.
Jeg ved ikke hvem, der gav service til dit ur, men det er ikke usædvanligt at hvis dele er halv slidt så virker en rensning og smøring kun 1 - 6 måneders tid og så begynder det hurtigt at gå ned af bakke.
Dit ur bør sagens kunne være 1 - 2 cm fra Ipad og bærbar mv uden problemer. Rigtig gamle ure som ikke er antimaganitiske bør være 4 - 6 cm væk fra disse ting.
Tak for et rigtig fint og uddybende svar! Jeg har ikke fået mit ur tilbage endnu, så glæder mig lidt til at høre dommen fra min urmager (i øvrigt Nicolej Høstmark - SCT. NICOLAI URE i Vejle).
Jeg har taget notits af din anbefaling af slidte dele. Det er naturligvis ikke rart at skulle bruge flere tusind kroner på et ur der nok kun har en gensalgsværdi af 5-6.000 kr

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)