Svar: 21
Tråde: 7
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har en Seiko Sportura SNL029P2 hvor der bagved står "Water Resistant 10 BAR". Det betyder at jeg kan dykke med det i ca. 90 meter.
Det fremgår i manuelbogen at "Do not operate the crown when the watch is wet or in water".
Det jeg vil spørge om: Er "the crown", knappen til at indstille uret eller er det også stopur-knappen?
Jeg vil gerne lave fridykning i 4-5 meter, og jeg har derfor tænkt mig at bruge stopuret, men jeg er ikke sikker på om "the crown" kun dækker den knap til at indstille uret, eller om det også dækker stopur-knappen.
Kan jeg bruge stopur knappen når mit ur er vådt?
Jeg takker på forhånd.
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Ud fra hvad bogen siger ville jeg ikke gøre det.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål om brug af chronografen under vand idet jeg ikke kender specifikationerne på dit ur, men jeg har lige en kommentar til citatet herunder.
(14-06-2016, 07:58 PM)Gæsten Skrev: Jeg har en Seiko Sportura SNL029P2 hvor der bagved står "Water Resistant 10 BAR". Det betyder at jeg kan dykke med det i ca. 90 meter.
Det er ikke helt korrekt. 10 BAR betyder 100M og det er på ingen måde 100M ned. Med et 100M ur anbefaler de fleste fabrikanter ikke meget mere end overfladesvømning. Nogle siger dog også snorkel, men på ingen måde 90 meter.
Som eksempel kan du se Casio og Omegas skemaer med anbefalinger herunder.
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
(14-06-2016, 07:58 PM)Gæsten Skrev: Jeg har en Seiko Sportura SNL029P2 hvor der bagved står "Water Resistant 10 BAR". Det betyder at jeg kan dykke med det i ca. 90 meter.
Det fremgår i manuelbogen at "Do not operate the crown when the watch is wet or in water".
Det jeg vil spørge om: Er "the crown", knappen til at indstille uret eller er det også stopur-knappen?
Jeg vil gerne lave fridykning i 4-5 meter, og jeg har derfor tænkt mig at bruge stopuret, men jeg er ikke sikker på om "the crown" kun dækker den knap til at indstille uret, eller om det også dækker stopur-knappen.
Kan jeg bruge stopur knappen når mit ur er vådt?
Jeg takker på forhånd.
Du må ikke bruge stopursknapperne under vand. Du kan godt starte stopur og dykke og når du kommer op igen stoppe stopuret, men under vand er risikabelt.
•
Svar: 113
Tråde: 10
Modtaget Likes: 23 i 17 svar
Givet Likes: 0
(14-06-2016, 08:19 PM)KimT Skrev: Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål om brug af chronografen under vand idet jeg ikke kender specifikationerne på dit ur, men jeg har lige en kommentar til citatet herunder.
Det er ikke helt korrekt. 10 BAR betyder 100M og det er på ingen måde 100M ned. Med et 100M ur anbefaler de fleste fabrikanter ikke meget mere end overfladesvømning. Nogle siger dog også snorkel, men på ingen måde 90 meter.
Det er ikke helt korrekt. Lige over vandoverfladen er trykket 1 BAR, og for hver 10 meter du dykker, stiger trykket med 1 BAR. På 100 meters dybde er trykket derfor 11 BAR.
/Mikkel
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Det er jeg helt med på, men når vi snakker ure og uret er mærket 10 bar er det stadig det man i de vedhæftede skemaer fra fabrikanterne (mit første indlæg) kalder 100m.
Er et ur mærket 20 bar betragter man det som 200m i skemaerne og ikke 190m etc. Meget forsimplet, men fabrikanter laver det jo så simpelt som muligt at overskue. Du kan finde disse eksempler hos de fleste fabrikanter og her er et fra Casio. Læs teksten under skemaet.
Når det så er sagt, er min pointe at mange fejlagtigt tror at når de køber et ur mærket til f.eks. 100m, så er det 100m direkte ned (eller 90m ved 10 bar hvis vi skal gå i detaljer), hvor det i virkeligheden maks er overfladesvømning og let fridykning/snorkling.
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
(15-06-2016, 03:32 AM)KimT Skrev: Det er jeg helt med på, men når vi snakker ure og uret er mærket 10 bar er det stadig det man i de vedhæftede skemaer fra fabrikanterne (mit første indlæg) kalder 100m.
Er et ur mærket 20 bar betragter man det som 200m i skemaerne og ikke 190m etc. Meget forsimplet, men fabrikanter laver det jo så simpelt som muligt at overskue. Du kan finde disse eksempler hos de fleste fabrikanter og her er et fra Casio. Læs teksten under skemaet.

Når det så er sagt, er min pointe at mange fejlagtigt tror at når de køber et ur mærket til f.eks. 100m, så er det 100m direkte ned (eller 90m ved 10 bar hvis vi skal gå i detaljer), hvor det i virkeligheden maks er overfladesvømning og let fridykning/snorkling.
Når man svømmer i vandet og du svømmer for fuld kraft, kan du give uret et tryk på op til 30 meter bare med svømmetag.
Derfor anbefaler jeg kun dykning ned til 50 meter hvis man dykker med et ur vandtæt til 100 meter. Men 50 meter er sandelig også et stykke ned.
Da modellen på omtalte ur har nogle år på bagen, vurderer jeg, vil jeg anbefale en tryktest af uret inden badning. Jeg ved ikke om trådstarter har badet med uret for nylig eller i det hele taget.
•
Svar: 294
Tråde: 16
Modtaget Likes: 645 i 228 svar
Givet Likes: 795
Det er 10 bar overtryk. Uret lukkes ved 1 bar her ved jordoverfladen. Der er rigtigt nok 11 bar ved 100m under havoverfladen men altså 1 bar i uret som skal trænes fra. Og så har vi de 10 bar som uret er opgivet til.
Sent from my iPhone using Tapatalk
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Jeg ved ikke hvor mange gange denne hoax om dynamisk tryk på en svømmende dykkers ur har været oppe på forum?
- Men det er adskillige, så her er et lille udpluk:
#Link: "vandtæthed - påvirkes det af bevægelse"
#Link: "Lidt om vandtæthed"
#Link: "ur i sauna??"
Det plejer at være vort fysikvante medlem Bjørn H, der tålmodigt forklarer tingenes sammenhæng.
Men for ikke at trække unødige veksler på Bjørn's tålmodighed, træder jeg til denne gang, og "tager trykket" (Undskyld - Jeg ku' ik' la' vær')
Trykfordelingen om et ur i strømmende væske, eller (i virkeligheden) et bevægende ur i stillestående væske,
... er forklaret ved Bernoullis princip, opkaldt efter Daniel Bernoulli, der beskrev princippet i bogen "Hydrodynamica" i 1738.
Siden 1738 er der godt nok løbet meget vand i åen, eller utroligt mange misforståelser gennem forum.
Bernoullis princip siger: "Forholdet mellem statisk og dynamisk tryk er konstant".
Man kan overtyde sig om, at (selv) raske svømmetag ikke kan forårsage så dramatiske trykforøgelser, som anført - ved at læse: Link: "Hydrodynamik - Væskedynamik"
Jeg er overbevist om, at Bernouilli ville ligge i sin grav og "trykke imod"  , såfremt han vidste, hvordan hans lære bliver radbrækket.
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar: 563
Tråde: 22
Modtaget Likes: 410 i 197 svar
Givet Likes: 951
(15-06-2016, 11:54 AM)Geodoc Skrev: Bernoullis princip
Navnet Bernoulli gjorde, at jeg kunne genfinde denne tråd om emnet. Jeg er ikke fysikvant nok til at vurdere sandhedsgraden, men det forekommer mig overbevisende:
http://forums.watchuseek.com/f2/sigh-myt...=Bernoulli
mvh Jens
ah, jeg kan se, at Geodoc allerede indirekte linker til den.
•
|