Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Artiklen tager udgangspunkt i Seiko, men berører også emnet generelt
[url]"http://quartzimodo.com/articles/whats-water-resistance-about/" o
nclick="window.open(this.href);return false;">http://quartzimodo.com/articles/whats-w ... nce-about/[/url]
De venligste hilsner, John
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
En artikel som hele vejen svarer til det jeg havde læste andre steder så skønt at man kan være enig. Der er så mange der uden problemer vil dykke med en 5 atm/50 meter sag - Det KAN gå, men er ikke tilrådeligt. God beskrivelse af det ekstra tryk man påfører ved svømning under vandet, eller ved at ramme vandoverfladen i et udspring.
Også lidt sjov jævnførsel med en Honda Civic der kan klare 190 km i timen en vis tid, men efter nogen tid ved få sammenbrud hvis man ikke slipper speederen eller kører i vanskelige omgivelser. Den KAN køre 190 men er ikke beregnet til det i lang tid i træk eller under hårde omstændigheder (op af Kassel bakkerne med speederen i bund) - Ure KAN også klare en del, men take care i alle fald er artiklens gode synspunkt, som alle med dykkerure burde læse igennem.
vh
•
Bjørn H._phpbb3_import15705
Unregistered
og ikke et ord om Bernoulli's lov - -
•
Bjørn H. Skrev:og ikke et ord om Bernoulli's lov - - 
Næh - havde aldrig hørt om den, gad vide hvem der er ansvarlig for at den bliver "overholdt"
Uden at forstå nogen større dyt af formlem er det vel ikke bare det at luften bevæger sig som skaber flyve-even i et fly men nok så meget det at den bevæger (eller flyet gør) sig i kombination med vingens facon, så luften over vingen skal en længere vej end under vingen og derved skaber undertryk som suger flyet op.
Luftens rejse over vinges kan i start og landings situationer på mange fly forhøjes ved hjælp af "slats" som skydes ud/ned ved vinges forkant og øger buen. Det gør at man kan lande og starte med lavere hastighed (mindre luft forbi vingen) end ellers
Nå men det ændrer som ikke ved at det var en ret god artikkel om dykkerure og hvorfor man ikke bare kan regne med det der står på dem.
Jeg synes stadigt ur industrien burde ha en bedre beskrivelse end den der statiske og teoretisk mulige måling som eks. deres 10 Bar er udtryk for. En beskrivelse som tydeligt viste om de anser og garanter uret for sikkert for 100 virkelige dyknings meter eller kun lidt plasken i overfalden.
vh
•
Unregistered
enig i at det er vigtigt at (igen&igen) fremhæve at FRISKE O-ringe er en forudsætning for tætheden i en hvilken som helst konstruktion,
(jeg har levet af at lave høj-vacuum dimser til forskning i mange år) - men den der med det dynamiske tryk's store betydning køber jeg simpelthen ikke

- - jeg synes at det svarer lidt til at hævde at hvis en motorcyklist(uden hjelm) åbner munden, eller vender næseborene lidt fremad, ved 150 km/t vil hans hoved og/eller lunger sige "pop" og lave et herrens svineri på Nørrebrogade

OK- hvis MC'eren har et HA rygmærke på er det sgu nok sandsynligt at noget i den retning sker - men det er IKKE det dynamiske tryk's skyld - -
•
Bjørn H. Skrev:enig i at det er vigtigt at (igen&igen) fremhæve at FRISKE O-ringe er en forudsætning for tætheden i en hvilken som helst konstruktion,
(jeg har levet af at lave høj-vacuum dimser til forskning i mange år) - men den der med det dynamiske tryk's store betydning køber jeg simpelthen ikke
- - jeg synes at det svarer lidt til at hævde at hvis en motorcyklist(uden hjelm) åbner munden, eller vender næseborene lidt fremad, ved 150 km/t vil hans hoved og/eller lunger sige "pop" og lave et herrens svineri på Nørrebrogade 
OK- hvis MC'eren har et HA rygmærke på er det sgu nok sandsynligt at noget i den retning sker - men det er IKKE det dynamiske tryk's skyld - -
Hm - jeg tror det dynamiske tryk er ret anerkendt - sæt tryk spuling på en krone ved et ur, og risikoen for at der ryger vand ind øges i forhold til hvis det ligger stille lige under 1 cm vand. Rent mekanisk kan det dynamiske tryk vel også måles i BAR jævnførbare mål mener jeg at ha læste mange steder.
De menneskelige lunger kan normalt tåle 150 km i timen og munden kan lukkes fint tæt så 150 km vind ikke kommer ind. Prøv lige med en vandstråle med 150 km/t - så tror jeg nok munden siger av.
Ud over at jeg tror på at der naturligvis sker et dynamisk tryk hvis man trækker hånden af al kraft gennem vand. 1 bar svarer ca til 1 kg per cm2. Du kan nemt trykke 10 kg under vand med armen hvis du møver på - derved øger du vel trykket 10 bar per cm2 i et sådanne svømmetag - helt som artiklen hævder - og udspring kan trykke langt mere.
Det tryk man laver ved udspring f.eks ved at ramme vandet er ret højt. Tror du ikke på den, så er det bare op på timeteren og hoppe i med spredte ben eller rent på maven - du kan tro det kan deformere en del

, også krone/kronerør - glas - glas ring osv. - specielt når vi taler "ikke egentlige dykkerure" med for tyndt glas osv. - nå men det er jo lidt et sidespor
Enig i at friske o-ringe betyder utroligt meget i alle fald
vh
•
Unregistered
uden at vi skal tærske langhalm på det - - -dynamisk tryk ved svømning under vand: F.eks en Ueber-frømand på coke, max bevægelseshastighed af poten: 2 M/s = den del af uret der er
I bevægelsesretningen opfatter en trykstigning på 0,02 bar / 0,2 M/vs & de dele af uret der har siden til bevægelsesretningen opfatter et trykfald på præcis det samme (go'e gamle Bernoulli

)
Et andet eks: hovedspring fra 10'eren, armen fremad i superman-positur (bare lodret ned!) ur monteret som et knojern ( lissom de gamle Timex reklamer

) hastighed 10 M/s = uret vil føle en trykstigning på 0.5 bar / 5 M/vs & et trykfald i samme størrelse på "siderne"
Dybden er fløjtende ligegyldig for udregningen - det er samme mekanik i 1 meter vand eller 300 M - hastighed og massefylde er de faktorer der er i spil for dynamisk tryk
•
Unregistered
den her er fra 2009 - du ER vel ikke en lille-bitte smule argument-resistent Hannover ?
Bjørn H. Skrev:uden at vi skal tærske langhalm på det - - -dynamisk tryk ved svømning under vand: F.eks en Ueber-frømand på coke, max bevægelseshastighed af poten: 2 M/s = den del af uret der er I bevægelsesretningen opfatter en trykstigning på 0,02 bar / 0,2 M/vs & de dele af uret der har siden til bevægelsesretningen opfatter et trykfald på præcis det samme (go'e gamle Bernoulli
)
Et andet eks: hovedspring fra 10'eren, armen fremad i superman-positur (bare lodret ned!) ur monteret som et knojern ( lissom de gamle Timex reklamer
) hastighed 10 M/s = uret vil føle en trykstigning på 0.5 bar / 5 M/vs & et trykfald i samme størrelse på "siderne"
Dybden er fløjtende ligegyldig for udregningen - det er samme mekanik i 1 meter vand eller 300 M - hastighed og massefylde er de faktorer der er i spil for dynamisk tryk
og hermed står jeg så af den her diskussion - -
•