Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,348
(02-02-2016, 09:41 PM)Gert Skrev: (02-02-2016, 08:52 PM)Batman Skrev: Der er en del gule seiko på urværket.dk blandt andet den her http://www.urvaerket.dk/seiko-brun-gul-g...72559.html
Det tror jeg at jeg ville kigge efter istedet for invicta. God fornøjelse med dit første køb !
Enig i at Seikoen er et fedt ur.
Men er urvaerket.dk et seriøst foretagende? De er et af de sites, der påstår, at deres Invicta-dykkere til 900 kr. har vejledende priser på 5-6.000 kr.
http://www.urvaerket.dk/invicta-pro-dive...-5974.html
Kan det ikke være ligemeget, hvis prisen på Seiko´en er i orden !? Altså for pokker - først er det trådstarters valg af Invicta, der harceleres imod og nu er det så Urværket !! Lad os nu hjælpe trådstarter i stedet for !!
Desuden giver jeg Onkeldunkel ret - det er meget sandsynligt, at "før prisen" er sat af Invicta selv. Skulle Urværket så sætte den anderledes, blot fordi f.eks. nogle herinde ikke bryder sig om mærket !!
Mht. hvilket ur trådstarter skal købe som sit første ur, så er det jo altså kun ham, der kan bestemme det - i stedet for at rakke ned på Invicta ud fra "etiske" holdninger og horologisk arrogance, så kan man vel nøjes med at påpege, at kvaliteten ikke stemmer overens med "før prisen" og holde sig til at argumentere objektivt i stedet for.
Vi er alle startet et sted og jeg vil vædde en rundbarberet bavian på, at der er flere herinde, der er startet ud med ure som et Invicta uden at de i dag vil indrømme det !!
Jeg er enig i, at trådstarter vil få mere kvalitet for pengene ved at købe et Seiko dykker a´la SKX007/9 eller lignende - men hvis nu han ikke bryder sig om udseendet (de er jo meget forskellige fra Invicta´s ofte bling-agtige udtryk), så skal han da ikke gøre det !
Tag nu og hjælp ham med saglige argumenter i stedet for bare at lufte det "obligatoriske horologiske had til Invicta" - målet er vel, at sætte ham i stand til at foretage et valg på HANS præmisser, ikke vores !
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar: 10
Tråde: 4
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har overvejet det meget, og har skiftet mening. Jeg har en god mavefornemmelse for Seiko skx007. Har I nogle erfaringer eller tips ifb. med det?
Hvad betyder de forskellige endelser på modelnavnet? Jeg har både fundet skx007k, skx007k2, og skx007KD...
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
(02-02-2016, 10:30 PM)JLarsen Skrev: Jeg har overvejet det meget, og har skiftet mening. Jeg har en god mavefornemmelse for Seiko skx007. Har I nogle erfaringer eller tips ifb. med det?
Hvad betyder de forskellige endelser på modelnavnet? Jeg har både fundet skx007k, skx007k2, og skx007KD...
Jeg kan se at det er et spørgsmål bla. om uret har lænke eller gummirem.
Værket er bedre på Invita end på de billige Seikoer, men når jeg siger bedre, så skyldes det muligheden for manuel optræk og, noget mindre betydningsfuld, hacking movement som betyder at du kan få sekundviseren til at gå i stå ved kroneudtræk. Nem måde at synkronistere uret på. Rent holdbærmæssigt er de nok det samme.
Giver du ca 200 - 400 kr ekstra for uret ift Seikoerne kan du få ur med safirglas, mulighed for manuel optræk og vandtæt til 300 meter, selv om 200 meter selveføglig er nok.
Men man kan jo blive ved med at gå op i kvalitet. Uanset hvad du vælger kan man få meget ur i 1.500 - 2.000 kr klassen.
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
(02-02-2016, 10:30 PM)JLarsen Skrev: Jeg har overvejet det meget, og har skiftet mening. Jeg har en god mavefornemmelse for Seiko skx007. Har I nogle erfaringer eller tips ifb. med det?
Lyder som rigtigt godt valg.
Forskellen af de forskellige referencenumrer har stenstruppigen forklaret. SKX009 er same-same men med blå skive.
Tilsyneladende bliver du ikke nemt skræmt af vores evige diskussioner og skænderier
SKX007/9 kan modificeres, dvs. du kan skifte forskellige visere, skive, chapterring og lynetteindlæg i uret. Og det kan gøres helt uden at nogen her begynder at bisse.
Jeg har selv to af slagsen - ikke bisser men Seiko SKX´er - og de er begge to moddede, dvs. modificerede. Fra den praktiske side kan jeg kun sige at de begge to fungerer fint, både overfor og under vandet.
Urværket er så billigt (sidst jeg så, kunne det købes for omkring kr. 500) at det skal nok heller skiftes end repareres / efterses men den slags er nok først aktuelt for dig langt ude i fremtiden.
Tilføjer et par billeder af mit SKX´er. Også om urværket som er også diskuteret her i tråden. Den nævnte manglende hak og manuel optræksfunktion har ingen praktisk betydning.
Det sidste billede er af min dagligt Rolex, i samme montering og for at illustrere hvor meget de her dykkere i sidste ende ligner hinanden.
Held og lykke !
Mvh. John
@ pbr: Jeg fatter ikke at du bliver stødt af at vi gør netop det, trådstarteren beder os om: At give kritik og komme med råd. Ville du sige kun at "hvad som helst du vælger er OK" ? Det ville ikke være OK for én som gerne vil høre vores råd og holdninger !
@ Gert: Urværket.dk er 100% kosher foretagende og det er fuldstændigt egal hvis de viser nogle fantasi-før priser.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 563
Tråde: 22
Modtaget Likes: 410 i 197 svar
Givet Likes: 951
(03-02-2016, 07:37 AM)TioMalo Skrev: Det ville ikke være OK for én som gerne vil høre vores råd og holdninger !
Godt svar John (altså hele din post). Jeg synes også OP fortjener at høre flere holdninger og synspunkter for på den måde selv at kunne træffe et mere oplyst valg.
Et første ur købt af en ung mand bliver netop det sidste ur, han køber, men derfor må det gerne købes med omtanke, og det synes jeg netop OP forsøger at gøre ved at stille sit spørgsmål her på forum.
Held og lykke med uret uanset om det bliver Invicta, Seiko eller et Tissot fra 70'erne
mvh Jens
•
Svar: 56
Tråde: 1
Modtaget Likes: 66 i 31 svar
Givet Likes: 75
Jeg syntes det er alle tiders du er landet på skx, jeg kender alt for godt det at man starter med en favorit, undersøger markedet og så ender man med en anden favorit. Skx'en bruger 22 mm remme så der er rig mulighed for variation der. Johns på brun læder syntes jeg er virkelig fedt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
•
Svar: 687
Tråde: 19
Modtaget Likes: 339 i 191 svar
Givet Likes: 478
Skx007 er en klasse dykker til pengene, men køb den i udlandet! Jeg fandt den til Ca 700 og så røg der 400 ovenpå i afgift osv fra post dk!
Skx007 er med Pepsi indlæg og så den blå skive som der blev nævnt! Der er også forskel på om det er en j eller k model.. Forskellen er at k kommer fra Singapore eller Malaysia, og J fra Japan.. Altså de er samlet der, så der er lidt forskel på hvad der står på skiven og på bag kassen, ellers er alt ens! Dvs køb den billigste du kan finde! Der er intet forskel på uret, kassen værket, krone osv.. Kun tekst på Skive og bagkasse!
-whoa-
•
Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,348
(03-02-2016, 07:37 AM)TioMalo Skrev: @ pbr: Jeg fatter ikke at du bliver stødt af at vi gør netop det, trådstarteren beder os om: At give kritik og komme med råd. Ville du sige kun at "hvad som helst du vælger er OK" ? Det ville ikke være OK for én som gerne vil høre vores råd og holdninger !
Det var nok mere formen generelt, jeg kommenterede på, end det var indholdet
Men nok om den del af diskussionen - lad os koncentrere om at give trådstarter den hjælp han efterspørger.
Jeg savner måske lidt, at man også bringer muligheden for at købe et lidt "bedre" ur, men som brugt-ur, på banen, i stedet for et nyt SKXxxx (uanset at jeg kan tilslutte mig, at det er et godt valg).
Ved dog ikke, om det vil være muligt at finde brugte Certina, Tissot, eller lidt bedre Seiko osv. indenfor den efterspurgte prisklasse - samtidig vil jeg også gerne gøre opmærksom på, at trådstarter måske bør overveje, om det SKAL være et mekanisk ur, eller om det også kan være quartz. På mange måder er quarts jo både mere præcis og problemfri end mekaniske ure (omend måske uden den samme sjæl, som vi urtosser jo er glade for). Samtidig er udbuddet af quartz ure måske større i prisklassen ?
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
(03-02-2016, 01:45 PM)pbr Skrev: (03-02-2016, 07:37 AM)TioMalo Skrev: @ pbr: Jeg fatter ikke at du bliver stødt af at vi gør netop det, trådstarteren beder os om: At give kritik og komme med råd. Ville du sige kun at "hvad som helst du vælger er OK" ? Det ville ikke være OK for én som gerne vil høre vores råd og holdninger !
Jeg savner måske lidt, at man også bringer muligheden for at købe et lidt "bedre" ur, men som brugt-ur, på banen, i stedet for et nyt SKXxxx (uanset at jeg kan tilslutte mig, at det er et godt valg).
Ved dog ikke, om det vil være muligt at finde brugte Certina, Tissot, eller lidt bedre Seiko osv. indenfor den efterspurgte prisklasse.
Jeg vil sige at når man har 1.500 - 2.000 kr til et ur og ønsker man mekaniks ville jeg aldrig købe brugt.
Men kan godt få eksempelvis en Seiko Prospex SBDC 001 2 - 4 år brugt for et par tussinde, men som førstegangs køber ville jeg ikke synes at man skal købe noget som efter 2 - 4 år skal have service. Det er også rart for førstegangskøber med en god garanti service og eventuelt returret, vil jeg tro. Kan dårlig nok selv huske hvordan det var at købe mit eget første ur.
De gode brugte ure som koster det 3.000 - 4.000 fra nyt har ofte bedre kasse og glas og et veljusteret værk som kan det hele. Men selve holdbarheden på værket er jo det samme.
Men hos salgssiden hos urtosserne på facebook er der over 300 brugture til salg inden for 500 - 40.000+ klassen.
•
Svar: 10
Tråde: 4
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
(03-02-2016, 01:38 PM)whoa Skrev: Skx007 er en klasse dykker til pengene, men køb den i udlandet! Jeg fandt den til Ca 700 og så røg der 400 ovenpå i afgift osv fra post dk!
Skx007 er med Pepsi indlæg og så den blå skive som der blev nævnt! Der er også forskel på om det er en j eller k model.. Forskellen er at k kommer fra Singapore eller Malaysia, og J fra Japan.. Altså de er samlet der, så der er lidt forskel på hvad der står på skiven og på bag kassen, ellers er alt ens! Dvs køb den billigste du kan finde! Der er intet forskel på uret, kassen værket, krone osv.. Kun tekst på Skive og bagkasse!
-whoa-

Lyder virkelig interessant med den pris. Kan du huske hvor du købte det? Jeg har kun fundet det til 1500-1600 i udlandet.
•
|