Brand of the week Zenith
#11
Zenith laver og har lavet mange rigtigt flotte ure, men i min bevidsthed så mangler de at lave uret som kan brænde sig fast på folks nethinde eller forbinde mærket med en begivenhed eller person. Når jeg lukker øjene og tænker på Zenith så ser jeg faktisk ingenting! Omega = Speedmaster, Rolex = Sub+Daytona+Newman+Bond, JLC=Reverso/Memovox, Heuer = Monaco+McQueen, IWC=Flieger design, Eterna=Kontiki, selv Universal Geneve har modeller der blandt samlere er legender; Nina Rindt+SpaceCompax+Alm. Compax. Zenith har “kun” El Primero, Elite og evt chronometer cal. 135, men det giver ligesom ikke rigtigt visuelle associationer at vide at de laver nogle lækre værker. Siger man El Primero til mig så tænker jeg kun værk, der er ligesom ikke et design som jeg kan hæfte mig ved, og jeg ved ikke hvad jeg skal forvente. Dette er efter min mening ikke Theirry Natae skyld, men nærmere fortidens PR afdeling som ikke har placeret Zenith på datidens landkort, og skabt de myter der skal til for at understøtte salget idag.

Jo Jo - de har lavet en alliance med F. Baumgartner og RedBull, men når jeg sidder og kigger på resten af deres kollektion, så syntes ikke jeg ser meget “dare devil” dér. Den nuværende El Primero serie er et sammensurium af stilindtryk, hvoraf hovedparten har hul i skiven så man kan se værket - fedt? Ikke hvis man spørg mig, fordi modellen “El Primero original 1969” drukner i modeller som kun Fritz og Poul kan elske.
Så er der Captain serien - øhh navnet signalerer sejlsport men det kan jeg sku ikke få øje på.
Star serien må være til piger right - men hvis jeg vil have en blå Onyx på min krone, så køber jeg da en Cartier Tank. Hvorfor har de ikke fundet på noget originalt?
Som rosinen i pølseenden er Pilot serien, og igen jokker de i spinaten. Der er designelementer i denne serie som tiltaler mig, men hvorfor hulen hedder hovedparten af urene noget med “Type 20”? “Type 20” er en modelbetegnelse fra det Franske flyvevåben dateret 1954, og der var KUN tre firmaer der fik kontrakt på denne type; Breguet, Vixa og Auricoste. But why Zenith - hvorfor tager I en modelbetegnelse der allerede er brugt og hvor I ikke fik kontrakten - I don’t get it!

Hvis jeg sad ved roret hos Zenith, så ville jeg lade El Primero være et værk og ikke en model, måske evt have een ren vintage serie som havde 100% DNA fra de gamle modeller. Derefter ville jeg hive nogle gamle PR stunts op ad skuffen, (Zenith må da på et eller andet tidspunkt have sponseret et eller andet historisk) og så lade PR maskinen kører for fuld tryk med modeller der trækker på de gamle historier.

Måske kan I hive nogle referencer op som jeg har overset - for jeg ville faktisk gerne elske Zenith - det er bare svært når de ikke vil elskes Icon_e_smile

Skal jeg være helt ærlig så ser og tænker jeg faktisk noget nå man siger Zenith. Jeg tænker på en urmager i Rom ved navn Cairelli, jeg tænker på F-104 Starfighter og Italienske piloter i en bagende hede på en støvet landingsbane i mideten af 60’erne. Tanken hedder Zenith Cairelli CP-2 (Cronometro da Polso), og er produceret til det Italienske luftvåben i midt 60erne. Værket er et Zenith manuelt cal. 146DP baseret på Martel calibre 749, (Martel købt af Zenith i 1960). Finishen er meget langt fra hvad man ville forvente af Zenith idag, trekant markøren på kransen er som oftest ikke korrekt placeret, og mange har små-fejl på skiverne, men os mili-samlere er ikke så nærtagne, så Zenith Cairelli CP-2 er altid i høj kurs. Min egen er ingen undtagelse, trekant er offset til venstre og tritium på bla “10” er ikke præcist påført. Men “who is counting” når man både har nogle dejligt store sub-dials og stige-visere.

/longbear

İmage
İmage
İmage
Svar
#12
A pleasure to read Mr. Longbear , and i think you hit the nail on the head . I also only think of El Primero when i think about Zenith . A pity
because they have made some damm good watches .
Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)