Fyldepenne
#51
Hmmmm ja, jeg manglede også lige de der fine Montblanc el. S.T. Dupont penne. Indtil da, må jeg ligesom John ”klare” mig med en bullet pen. Min er selvfølgelig en ”limited” James bond udgave! .

İmage

İmage

İmage

Mvh Clubman
Svar
#52
Den 007 pen er cool Icon_cool

Jeg sad lige og legede lidt med mit D-SLR:


İmage


Indtil videre har jeg lært to ting om mine penne:

1. Vintage Parker penne er bygget som russiske tanks og er samtidig små ikoner for funktionalitet og skønhed i forening - derudover er de fuldstændig ligeglade med hvilken blæk man fylder dem med, de skriver med det hele.

2. En moderne Mont blanc er et lille kustværk, en fryd for øjet og en fornøjelse at skrive med - men hvis man fylder den med nogen som helst anden blæk en den originale Mont Blanc blæk bliver den tøsefornærmet og tørrer ud hele tiden.


Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
#53
Jeg fik lige forklaringen på hvorfor Mont Blanc penne er så "kræsne" mht. blæk: Mont Blanc penne er bevidst lavet med en snæver kanal til blæk og med en meget smal rille i spidsen, således at almindelig blæk meget nemmere tørrer ud og stopper disse, Mont Blanc blæk er mere tyndtflydende end almindeligt blæk og indeholder en smule solvent som gør at det ikke på samme måde tørrer ud i kanalen og spidsen. Sådan har det åbenbart altid været med Mont Blanc penne.


Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
#54
Hej

Hvilken fordel hævder/mener Mont Blanc, at få ud af denne specielt smalle kanal og deres special blæk? .

Eller er det hele bare lavet, for at man skal købe deres ”special blæk?” Icon_mrgreen .

Mvh Clubman
Svar
#55
Clubman Skrev:Hej

Hvilken fordel hævder/mener Mont Blanc, at få ud af denne specielt smalle kanal og deres special blæk? .

Eller er det hele bare lavet, for at man skal købe deres ”special blæk?” Icon_mrgreen .

Mvh Clubman

Jeg tænkte det samme!
Det eneste andet jeg kunne komme i tanke om, er at det måske trænger bedre ned i papiret, når det er opløst i et opløsningsmiddel. Men så igen, tværer det så ikke nemmere ud? Måske gør det intet, andet end at hjælpe Mont Blanc med at tjene penge?
Svar
#56
Når man har et så stærkt brand som Mont Blanc så er det åbenbart noget man mener man kan tillade sig at gøre. Der er ingen praktiske argumenter for at pennene er konstrueret som de er, det er ganske enkelt for at sikre at kun den originale blæk virker optimalt.

Hvis man beskæftiger sig med penne (både moderne og vintage) opdager man hurtigt at Mont Blanc har en meget stor skare af 100% ensidige fans, lidt som det også til tider ses med urmærker. Jeg har læst forsøg på at foklare/forsvare Mont Blanc's praksis - men jeg har endnu ikke hørt noget overbevisende argument for at der skulle være andet i det en at sikre at folk udelukkende bruger den originale blæk. Det er åbenbart en af de diskussioner man skal vare sig for at starte på et penneforum.


Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
#57
Lidt flere billeder og et par historier:


İmage

Min fars gamle penne, lige hjemkommet fra reperation; en Parker 51 og en Liberty Gold. Parkeren er blevet renset igennem så den nu ikke tørrer ud konstant og Libertyen har fået en ny sæk, den gamle var tørret ud og smuldret bort.


İmage

Endnu et M.I.D. (Made In Denmark) Duofold og pencil sæt fra Parker (magen til det røde postet tidligere i denne tråd). Det er lidt sjovt; begge pennene er købt på QXL fra to forskellige brugere, som bor på samme adresse (:roll:), med en måneds mellemrum. Men, der er ingen tvivl om at de oprindeligt har været ét sæt; patinaen på pennene er helt identisk. Lidt trist at sælger valgte at skille sættet ad, jeg er glad for at jeg har fået det bragt sammen igen.


Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
#58
Yo Jakob, hvorhen får du dine skrivredskaber repareret ? (medmindre det er en forretningshemmelighed Icon_e_wink )
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#59
Tænkte på om spidsen skal være fin, medium el. bred på sådan en fyldepen, for at få den samme tykkelse skrift, som en normal kuglepen? Icon_question .

Mvh Clubman

Ps. kan huske, at min egen far sommetider vendte sin fyldepen med den pæne side af spidsen nedad. Derved fik han en bredere skrift. Men er spidserne egentlig lavet til dette el. var det bare et trick? Icon_e_wink .
Svar
#60
Jeg sender mine penne til Jesper Reutemann: [url]"http://www.tema-penne.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.tema-penne.dk/[/url]

Man skal ikke vende sin fyldepen forkert og skrive med den, chancen for at bøje spidsen er ret stor, desuden slider man unødigt på guldet hvis spidsen er forgyldt.

Tykkelsen af spidsen varierer fra mærke til mærke. Der skal man prøve sig frem. Fin er nok den mest udbredte spids til Parker og Mont Blanc, men en fin Parker er finere/tyndere end en en fin Mont Blanc spids.


Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)