Om årgangsure og forskelsbehandling af sine børn
Kristofferj Skrev:Hvad er der nu galt med rolex?

Jeg gætter på at det er ironisk med et stænk af misundelse måske?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
T.Hansen Skrev:
TimeToWatch.dk Skrev:Din søn dine regler Icon_e_wink Om det er det ene eller andet er din beslutning, og hvad du føler mest for. Jeg ville personligt nok nappe et 114060. Hvis han føler sig snydt som 18 årig ved at få et Tudor ville jeg nok sige; "så kan du sgu blive fri" Icon_e_wink Det er så pisse typisk dansk, at få ondt i røven over at nogen måske får lidt mere end en selv, frem for bare at nyde det man selv får Icon_mad

/Mads

Århh yes "janteloven" er så dansk, så dansk.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Man skal da behandle og fordele ens til de børn man har. Så hvis i spørger mig, kan man ikke købe et Rolex til den ene og Tudor til den anden.

Men nu behandler jeg også mine børn ens. Og det har intet med jantelov at gøre og forstår ikke den kommer ind her.

Svar
bcmb Skrev:

Du har nok ret.
Svar
Black Seal Skrev:
T.Hansen Skrev:
TimeToWatch.dk Skrev:Din søn dine regler Icon_e_wink Om det er det ene eller andet er din beslutning, og hvad du føler mest for. Jeg ville personligt nok nappe et 114060. Hvis han føler sig snydt som 18 årig ved at få et Tudor ville jeg nok sige; "så kan du sgu blive fri" Icon_e_wink Det er så pisse typisk dansk, at få ondt i røven over at nogen måske får lidt mere end en selv, frem for bare at nyde det man selv får Icon_mad

/Mads

Århh yes "janteloven" er så dansk, så dansk.

Man skal da behandle og fordele ens til de børn man har. Så hvis i spørger mig, kan man ikke købe et Rolex til den ene og Tudor til den anden.

Men nu behandler jeg også mine børn ens. Og det har intet med jantelov at gøre og forstår ikke den kommer ind her.

Torben som tidligere skrevet var det blot henført til ordene i en brugers tidligere indlæg, og intet som helst at gøre med den oprindelige historie ;)

You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar
Enig: Man skal behandle sine børn lige; ingen af mine får noget!
/
Kristen
Svar
bcmb Skrev:

Ironi, ja, men misundelse, nej!

Hvis jeg havde råd til at købe Rolex ure til mine børn, ville jeg aldrig gøre det.
For at få et Rolex og nyde glæden af det, hører man efter i skolen, uddanner sig, og arbejder hårdt - det er det jeg 'giver' mine børn, så jeg en dag stolt kan se det Rolex de selv har købt og virkelig har fortjent.
Icon_razz

Clock
Svar
Jeg tror det der med at købe et ur til børnene når de bliver født - er affødt at 2 motiver:

Man tænker: Hvor ville det være herligt hvis min far havde købt et skønt ur til mig i 1957 da jeg blev født og givet mig den dag jeg blev myndig fx. At jeg så nok i 1975 ikke ville have sat så meget pris på et mekanisk ur fra 1957, men havde foretrukket et af de helt ny og super moderne quartsure er en anden historie. I dag ville et Speedy fra 57 være et klenodie, eller en Seamaster 300 eller en Railmaster...

Den anden grund er nok helt banalt, at man bruger enhver lejlighed og undskyldning for at købe endnu et lækkert ur. Icon_razz

vh baun
Svar
Clock Skrev:Ironi, ja, men misundelse, nej!

Hvis jeg havde råd til at købe Rolex ure til mine børn, ville jeg aldrig gøre det.
For at få et Rolex og nyde glæden af det, hører man efter i skolen, uddanner sig, og arbejder hårdt - det er det jeg 'giver' mine børn, så jeg en dag stolt kan se det Rolex de selv har købt og virkelig har fortjent.
Icon_razz

Clock

Jeg forstår. Jeg ville nu meget gerne bidrage med "noget af værdi" til mine børn når de blev 18 år, måske ikke et Rolex ur, mest fordi jeg ikke har likviderne til det, men også fordi rent investeringsmæssigt man må kunne få en mere "sikker" forrentning på en anden måde.

Men tanken om at have et Rolex ur ventende på en mens man vokser op er jo kæmpe fedt, og det er vel også det Morten vil, at give børnene forventningens glæde Icon_e_smile

Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Det er jo med stor sandsynlighed ikke sikkert at ens børn arver den samme passion for ure som vi besidder. Derfor vil gaven med ret stor sikkert ikke have samme betydning for barnet som vi nok går og drømmer om. Jeg frygter lidt at hele den illusion man opbygger falder til jorden når gaven gives. Det er jo ikke som i en PP reklame, hvor sønnike sidder med våde øjne og beundre uret han netop har fået efter at være top-graduate på Harvard Icon_e_wink

Min frygt er at sådanne ure foræres til barnet netop på det tidspunkt, hvor man er mest "low on cash" i 18-25 års alderen, og derfor langt hellere ville have tilsvarende midler til at gøre livet lidt lettere som studerende/nyetableret frem for at leve på en sten, og gå med et svine dyrt Rolex. Så med mindre man har tænkt sig at sende en månedlig check i røven på gaven, er der vel stor risiko for at uret bliver omsat til en festival billet, cafe besøg eller udbetalingen til en bil?! Icon_e_wink Alt andet lige er sandsynlighed også at pengene gavner mere der end på armen hvis passionen ikke går i arv?!

Anyway det skal jo ikke afholde nogen for at tage chancen (mig selv incl.) men jeg går nok også med den i baghovedet at rede penge i samme størrelse som urets værdi sikkert ville være en bedre gave. Så vær forberedt på at det efter 18-25 år i boksen skal skydes af for at realisere noget cash i stedet Icon_e_sad

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Så ret, Mads, så ret.
Naturligtvis er det rent teoretisk set muligt at galskabet med ure fortsætter i den næste generation, men oftest - desværre - ikke.
Og det tør jeg påstå på trods af at jeg selv er tredje generations ur-interesseret.
Jeg ved at man slet ikke kan sammenligne frimærker og mønter med ure, men bare 30 - 40 år tilbage i tiden var en frimærksamling noget som blev betragtet som investering og den mest interessante hobby.
Bland samlere blev der snakket fuldstændigt i samme dur om "samlingen, sønnike vil få når han bliver 18 år".
Så forsvandt interessen for mønter og frimærker og priserne blev decimeret. I dag er frimærksamler lige med en hønisse som ryger cerutter og har en dårligt siddende gebis i munden....
Jeg ved udmærket godt at ure er noget andet, inkl. afsendte statussignaler mm. men rent faktisk har et analogt ur ikke ret meget praktisk berettigelse når man i dag læser mest tiden fra tablet/iPad, laptop eller smartfone (ja, jeg har uret på 24/7, men stadigvæg).
Alt dette bare at huske hvor hurtigt ting kan ændre sig. Derved ikke sagt at de vil nødvendigtvis ang. de mekaniske ure men netop at alt kan ske.

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)