Et par ur-spørgsmål
Hej urnørder, hobbyister og entusiaster. 

Jeg er ny her på urdebatten, da jeg har fundet en ny interesse i ure. I den anledning har jeg et par spørgsmål om ure der presser sig på. Jeg har endnu til gode at købe et mekanisk ur, men det første jeg kaster mig over bliver nok et Seiko. Jeg har en del G-shocks som jeg er glad for, og det bliver nok stadig dem jeg bruger mest til hverdag selv når jeg får købt et par mekaniske ure. Jeg har prøvet at give mig i kast med at læse op på ure og se videoer omkring dem, men der er meget information og jeg føler også en del af informationen man læser/ser modsiger hinanden.

Beklager, men jeg har mange spørgsmål, og det er nok trættende for nogle af jer når det er så "trivielle" spørgsmål. Det er mange penge at kaste efter et ur, så jeg vil gerne foretage en velovervejet beslutning.

- Er det korrekt at et automatisk ur er et mekanisk ur, på samme måde som håndbold er en kontaktsport? Forstået på den måde at et automatisk ur skal ses som en underkategori af et mekanisk ur, og ikke betragtes som et modsætningsforhold som f.eks at et quartz ur er klart distinkt fra et mekanisk ur. Altså, er det korrekt at sige at et automatisk ur er et mekanisk ur, men et mekanisk ur er ikke nødvendigvis et automatisk ur? Et mekanisk ur kan nemlig også være manuelt optrukket frem for automatisk?

- Når man trækker et mekanisk/automatisk ur op, skal man så trække kronen "fremad" (med uret)? Jeg har hørt at det faktisk er bedre at trække kronen frem, så lidt tilbage, så frem, så tilbage, sådan hele tiden, og at det er en sundere måde for uret at trække det op på. Men så har jeg også hørt at det kun gælder nogle Seiko automatiske ure og ikke alle ure. Er der nogen der kan gøre mig lidt klogere her?

- Er det også korrekt at man ikke kan trække kronen tilbage (mod uret) for at trække uret op, det er "kun" fremad? Men man kan ligeledes hele ikke komme til at ødelægge noget ved at trække tilbage?

- Jeg overvejer at mit første ur skal være et automatisk Seiko med en 72 timers gangreserve. Hvad er sundest for uret ift. hvordan man bruger - eller ikke bruger - uret? Her mener jeg, hvis jeg ikke skal bruge uret i flere dage eller flere uger/måneder (hvilket bliver aktuelt da jeg til hverdag kommer til at bruge mine Casios mest), så uret kommer til at ligge i skuffen i mange dage. I den henseende, hvad er så bedst, bare at lade uret gå ud, eller er det faktisk bedre hvis jeg så manuelt trækker det op inden det går ud? Selv hvis jeg ikke skal bruge uret i flere måneder, så vil jeg ikke have noget imod at trække uret op inden de 72 timers gangreserve løber ud, hvis det er det der er sundest for uret. Kan der være noget med at hvis man ikke bruger det i f.eks 4 måneder så kan det stadig være godt at trække op 1 gang om måneden? Men hvis det er ligegyldigt at man lader det gå ud så gør jeg selvfølgelig bare det.

- I forlængelse af det forrige spørgsmål, kan det give mening at få sådan en "watch winder" som holder uret i bevægelse når man ikke bruger det? Intuitivt føler jeg bare at hvis et ur er i bevægelse vitterligt 24/7 365 dage om året, år efter år, vil være mere opslidende på uret end at det nogle gange ikke slår, men hvad er egentlig det rigtige her?

- Ved et automatisk ur, hvis uret er gået i stå, er det så bedre at man kun trækker uret "lidt" op så man kan sætte tiden og så det kan gå lidt, og så ellers lade armens bevægelse klare resten "naturligt" eller er der intet i vejen for bare at trække et automatisk ur helt op?

- Er det korrekt at man ved et automatisk ur ikke kan trække uret "for meget op", altså man kan blive ved med at trække uret op selv når det er fuldt optrukket, ved et mekanisk ikke-automatisk ur der når uret er fuldt optrukket vil man møde modstand og hvis man bliver ved med at trække når der er modstand kan man ødelægge uret? Skal man stadig passe på med at trække for meget i et automatisk ur? Ikke at det giver nogen mening at gøre det, det er bare spekulation.

- Ift. opbevaring af uret, er det så bedst i en urboks, og er der så konsensus om hvilket materiale interiøret skal være lavet af? Det kunne godt være der var en mening i urfællesskabet om at man absolut ikke skal bruge en urboks i X materiale, men det kan også være det er underordnet.

- Ift. daglig vedligeholdelse - feks tørre fedtfingre af glasset eller lænken, hvad bruger man her?

- Jeg vil gerne tilegne mig så meget viden om ure som muligt. Hvilke bøger er anbefalelsesværdige? Eller youtubevideoer/kanaler? Jeg er mest interesseret i mekanikken i uret, hvad der får det til at løbe rundt og den slags, men også viden om urmodeller kan have interesse. Det skal dog siges at tekniske/naturvidenskabelige fag aldrig har været min stærke siden, så det tager lidt tid inden jeg fatter det.

Beklager den lang tråd, og tak.
Svar
Velkommen til jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål så må vi se om jeg kommer hele vejen rundt,
Først vil jeg sige, undskyld aldrig for at stille spørgsmål, kun derved opnår man viden.

Og du er kommet rigtigt god fra land med G-Shocks.

Der er rigtig mange måder at drive et ur på her er en lidt generel "oversigt"

Ure med et mekanisk værk er generelt enten manuelt som skal trækkes op,
Eller automatiske som både kan trække sig selv op, eller blive trukket om som et manuelt.

Så er der quartz hvor uret drives af et batteri som skal skiftes,og så er der hvad man kan kalde hybrid værker,
F.eks. Citizen Ecodrive hvor lys lader batteriet op i uret = ingen Batteri skift og fuldt opladet kan det ligge uden lys i 6mdr.

Seiko laver et hybrid værk mellem det mekaniske automatiske og quartz værket,
Her laver et mekaniske værk energi til et quartz element, de værker hedder Spring Drive og giver bla. 72 timers gang.

Generelt trækker man alene fremad for at trække uret op, 
jeg giver altid mine aut. Ure 20 træk og lader armen klare resten, og mit manuelt til det selv siger stop,
Med almindelig fornuft og håndelag ødelægger man ikke noget.

Opbevaring er en personlig sag mine Ure ligger i våbnetskabet i et blødt etui, jeg gider ikke store boxer,
Og har spildt penge på en Winder jeg aldrig bruger, jeg nyder lige at sidde og "klargøre" uret inden det monteres.

Når det kommer til at tilegne  sig viden, er der lige så mange kloge hoveder som der er r.vhuller Icon_blink
Jeg bruger meget steder hvor der generelt ikke tjenes penge på hvad der bliver sagt, men det er en jungle.

Jeg siger altid køb med hjertet 
Men vær klar over hvad du køber Og lægger vægt på i/med uret.

Selv er jeg fan af mærker som i min bog giver høj value,
Derfor har jeg et godt øje til bla. Japanske mærker.

God vind med at gå på opdagelse, Husk den er en stor del af rejsen. Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Det er bestemt ikke mit indtryk, at uret har bedre af at være trukket op og holdt igang fremfor bare at blive hjulpet igang og stillet, når du vil bruge det.

Med hensyn til at optrække et automatisk ur tror jeg det afhænger lidt af værket. Fx et Eta 2824 har jeg hørt ikke skulle have så godt af det i længden. Har dog gjort det - ikke overdrevet - uden problemer.

Du kan ikke trække et automatisk ur for meget op. Med et manuelt manuelt møder du en tydelig modstand (du kan ikke dreje kronen længere) og så stopper du. Et automatisk kan kronen drejes evigt, men optrækkeriet slår fra.

God jagt!
Svar
(15-04-2024, 05:17 PM)Stensbjerg Skrev: Velkommen til jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål så må vi se om jeg kommer hele vejen rundt,
Først vil jeg sige, undskyld aldrig for at stille spørgsmål, kun derved opnår man viden.

Og du er kommet rigtigt god fra land med G-Shocks.

Der er rigtig mange måder at drive et ur på her er en lidt generel "oversigt"

Ure med et mekanisk værk er generelt enten manuelt som skal trækkes op,
Eller automatiske som både kan trække sig selv op, eller blive trukket om som et manuelt.

Så er der quartz hvor uret drives af et batteri som skal skiftes,og så er der hvad man kan kalde hybrid værker,
F.eks. Citizen Ecodrive hvor lys lader batteriet op i uret = ingen Batteri skift og fuldt opladet kan det ligge uden lys i 6mdr.

Seiko laver et hybrid værk mellem det mekaniske automatiske og quartz værket,
Her laver et mekaniske værk energi til et quartz element, de værker hedder Spring Drive og giver bla. 72 timers gang.

Generelt trækker man alene fremad for at trække uret op, 
jeg giver altid mine aut. Ure 20 træk og lader armen klare resten, og mit manuelt til det selv siger stop,
Med almindelig fornuft og håndelag ødelægger man ikke noget.

Opbevaring er en personlig sag mine Ure ligger i våbnetskabet i et blødt etui, jeg gider ikke store boxer,
Og har spildt penge på en Winder jeg aldrig bruger, jeg nyder lige at sidde og "klargøre" uret inden det monteres.

Når det kommer til at tilegne  sig viden, er der lige så mange kloge hoveder som der er r.vhuller Icon_blink
Jeg bruger meget steder hvor der generelt ikke tjenes penge på hvad der bliver sagt, men det er en jungle.

Jeg siger altid køb med hjertet 
Men vær klar over hvad du køber Og lægger vægt på i/med uret.

Selv er jeg fan af mærker som i min bog giver høj value,
Derfor har jeg et godt øje til bla. Japanske mærker.

God vind med at gå på opdagelse, Husk den er en stor del af rejsen. Icon_cool

Hej Stensbjerg

Tak for det gode svar! 

- Ift. Spring Drive - er det ikke kun noget der findes på Grand Seikos eller findes det også på alm. Seikos?

- Ift. Du siger 20 optrækninger, hvad svarer det til (cirka) hvis man har en 40 timers eller en 72 timers gangreserve? Ikke for at man skal trække det helt op manuelt jeg gad bare godt at have et perspektiv på det, altså svarer det til at uret kan køre i cirka 1 time eller er vi tættere på 20 timer eller hvor er vi?

- Du har ingen holdning til den med at man skal optrække uret ved at køre kronen lidt frem og så lidt tilbage og så lidt frem og så lidt tilbage frem for KUN at køre kronen frem?

- Hvis et ur har en hacking feature, betyder det så at når man trækker kronen ud i den position for at sætte enten tid eller dato så vil sekundviseren / uret automatisk stoppe indtil man har sat kronen tilbage i "default" positionen, eller skal man gøre noget "aktivt" før uret hacker?

- Har du nogen holdning til alm. vedligeholdelse af uret, altså bare til overfladiske fedtpletter?

- Ift. opbevaring - så jeg kan ikke gøre noget galt ved at købe en urboks i et tilfældigt materiale, jeg skal ikke lede efter noget af en bestemt slags, det hele burde være safe to go?

- Så du har ikke nogen konkret anbefaling ift. materiale jeg kan anskaffe mig for at lære om ure? Problemet er at jeg ikke bare kan gå ind på en wikipedia side og så læse om det, det giver mig ikke en reel forståelse der sidder fast. Jeg vil helst have det skåret ud i pap på en forklarlig måde hvorfor at X fører til Y som så gør Z og hvis ikke P var der så ville Q ikke være der osv.

Mange tak.

(15-04-2024, 10:04 PM)Jens Skrev: Det er bestemt ikke mit indtryk, at uret har bedre af at være trukket op og holdt igang fremfor bare at blive hjulpet igang og stillet, når du vil bruge det.

Med hensyn til at optrække et automatisk ur tror jeg det afhænger lidt af værket. Fx et Eta 2824 har jeg hørt ikke skulle have så godt af det i længden. Har dog gjort det - ikke overdrevet - uden problemer.

Du kan ikke trække et automatisk ur for meget op. Med et manuelt manuelt møder du en tydelig modstand (du kan ikke dreje kronen længere) og så stopper du. Et automatisk kan kronen drejes evigt, men optrækkeriet slår fra.

God jagt!

Mange tak. Har du en holdning til hvad der er bedst hvis vi siger jeg ikke skal bruge et ur i 1 måned, at lade uret gå ud, eller kunstigt holde det i gang ved at trække det op inden for 3 dage før det når at gå ud. Er det skidt for et ur at det er gået ud og er gået ud i længere tid?
Svar
Mine egne ure lader jeg bare gå i stå. Sådan ligger de også hos forhandlerne. Det tager de ikke skade af, er min overbevisning.
Ift opbevaring kan jeg godt lide de små et-urs watch pouches a la service etui, men urruller osv er også fine. Kig fx på hodinkee eller bulang and sons for inspiration. Du kan ikke gøre noget forkert med hensyn til opbevaring med mindre du smider det i bunden af værktøjskassen.
Svar
Ingen årsag Icon_blink

Seiko har deres Spring Drive værk i flere model serier, men generelt er det forbeholdt deres Prospex serie,
og Grand Seiko og Credor mærker, Selv har jeg et SBDB013 med Spring Drive.

Trækker du 20 gange på aut. værket så vil armen klare resten til fuldt optrukket = uret går mens du har det på,
I de mere end 30 år jeg har været ur tosse har jeg aldrig hørt det med at dreje kronen begge veje ved optræk, bla. fordi (tænker jeg) den jo kun trækker op den ene vej,
Jeg drejer kun en vej og har aldrig oplevet nogen problemer.

Det er svært at råde andre til hvor de skal "optage" viden, Selv har jeg generelt forladt de store sider fordi jeg syntes de er for kommercielle,
derfor starter min søgen altid på selve uret og f.eks. nogle af dets hoved komponenter, og så finder jeg nogle mindre YT kanaler eller nørdede sider med læsestof.

Det var også den fremgangs måde jeg brugte da jeg købte mit Citizen Orca SE, som landede i går,
her læste jeg ind på deres Ecodrive værk, og mindre reviews på selve modellen, og Gen. 1 versionen.

Men en YT kanal jeg gerne ser er Just One More Watch, bla. fordi han bringer humor ind og holder det i jordhøjde, (ingen pindemadder og høje glas)
eller This Watch, That Watch et andet sted jo også jævnligt kommer forbi, hvis jeg resecer er aBlogtoWatch.  

Ellers søger jeg specifikt på det jeg teknisk vil vide mere om f.eks. Ecodrive eller Spring Drive

Hacking feature = uret stopper når kronen trækkes ud og tid og evt. dato kan indstilles,
Når kronen trykkes ind starter uret igen (hvorefter kronen skrues fast)

Omkring vedligehold har jeg altid givet mine ure et bad i lunkent vand med mild hånd sæbe (dog ikke mit dress ur med læderrem)
Det bliver tørt af med en blød klud.

Det er absolut intet galt i at vælge en box til opbevaring hvis det er det rigtige for dig, jeg kender mange rare ur tosser som har en  Icon_blink
Her ser jeg ikke noget no go, du skal blot beslutte hvad den skal kunne, hvor meget den må koste og hvor den skal købes

Det er vigtigt at huske på at bag alt den hype som der er omkring ure,
er de reelt blot et redskab bygget til at blive brugt, og i en rimelig kvalitet kan de holde til de mest uhyrlige forhold.
[-]
  • Telmomarques
Svar
Tak for svar Jens og Stensbjerg!

Til dig Stensbjerg, det tog mig lidt til, men jeg fandt her kilden hvor det blev nævnt at det ikke var optimalt kun at trække uret i en retning - fra 5:40 til 6:20

https://www.youtube.com/watch?v=I3IOy9QXGHw&t=340s
Svar
(16-04-2024, 01:23 PM)Telmomarques Skrev: Tak for svar Jens og Stensbjerg!

Til dig Stensbjerg, det tog mig lidt til, men jeg fandt her kilden hvor det blev nævnt at det ikke var optimalt kun at trække uret i en retning - fra 5:40 til 6:20

Som jeg ser videoen er der noget du har mistolket, 
Han taler ikke om at dreje kronen frem og tilbage når værket skal trækkes op,
men om at man skal lægge kronen mellem to finger spidser når kronen trækkes, ellers kan man (hvilke jeg er enig i) belaste krone røret unødvendigt ind i værket,
Så det i værste fald bøjer eller knækker.
[-]
  • Telmomarques
Svar
(16-04-2024, 02:12 PM)Stensbjerg Skrev:
(16-04-2024, 01:23 PM)Telmomarques Skrev: Tak for svar Jens og Stensbjerg!

Som jeg ser videoen er der noget du har mistolket, 
Han taler ikke om at dreje kronen frem og tilbage når værket skal trækkes op,
men om at man skal lægge kronen mellem to finger spidser når kronen trækkes, ellers kan man (hvilke jeg er enig i) belaste krone røret unødvendigt ind i værket,
Så det i værste fald bøjer eller knækker.

Så er jeg ikke sikker på jeg forstår. Snakker vi om en screw-down crown der skal skrues ud af dens default position? Hvorfor skulle det hjælpe at skrue frem og tilbage, hvis man skruer den ene vej og så derefter den anden vej så ville man jo skrue den på plads igen?
Svar
Du skal se bort fra alt andet end at kronen er klar til at trækket uret op,
Så viser han i videoen du linker til at du ikke alene må bruge pegefingeren og trække imod dig selv = kronen trækkes fremad ,
Men at du skal placere kronen mellem tommelfingeren (øverst) og pegefingeren (nederst)og trække fremad,
Så du på den måde undgår at der sker noget med kronerøret = skade uret.

Men vi er helt nede i ABC (hvilke er fair nok) omkring at trække et ur op,
jeg har aldrig oplevet nogen der har forsøgt at trække deres ur op mens det sidder på armen og med en finger,
Det er meget ulogisk, især også med tanke på at vores ure har lommeurs DNA.
[-]
  • Telmomarques
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)