Køb i DK vs udlandet?
Tak for svaret.

Det kunne godt være, at der var en gennemsnitlig avance, ligesom indenfor interiør branchen (ca 2,5 x indkøbsprisen).

Jeg laver naturligvis så grundig en research på omhandlende webshop/butik, skulle jeg vælge at købe uret der :)

Nu er jeg som beskrevet helt grøn indenfor "rigtige" ure. Er der nogle, der kan sige noget om uret/IWC generelt? Noget man skal være opmærksom på? :)

Mvh.

Malthe
Billeder til væggen hos Galleri Mynewart.dk - Malerier og plakater til salg.
Svar
(23-07-2017, 07:11 PM)Malthe Skrev: Det er korrekt Kim :)

Men det er alligevel en imponerede forskel.

Af ren interesse, er der så nogle der ved (sådan ca), hvilken avance de forskellige danske ure-forhandlere har på deres luksus ure? Jeg antager ikke, at de kan presses ned i USA priser, men blot hvad de har at forhandle med.

Mvh.

Malthe

10 - 13 % er meget normalt. Oftes er fortjenesten kun dobbelt op af indkøbspris i store runde tal for luksusure, og så skal der betales moms. Så til dem som tror at der er 200 - 300 % fortjeneste tager de meget fejl. Det er ikke tøjbranchen :)
Svar
Tak for de mange gode svar :)

Hvordan er det med et ur som dette - er det et, der holder prisen nogenlunde, såfremt det serviceres og holdes i flot stand? Eller er det ligesom at købe en bil, hvor de første 20% ryger, idet man åbner æsken? :)

Jeg kunne som sagt godt tænke mig at samle på ure, og det kunne være super fedt, hvis det samtidig var ure, der holdt værdien nogenlunde. :)

Mvh.

Malthe
Svar
(25-07-2017, 05:45 PM)Malthe Skrev: Tak for de mange gode svar :)

Hvordan er det med et ur som dette - er det et, der holder prisen nogenlunde, såfremt det serviceres og holdes i flot stand? Eller er det ligesom at købe en bil, hvor de første 20% ryger, idet man åbner æsken? :)

Jeg kunne som sagt godt tænke mig at samle på ure, og det kunne være super fedt, hvis det samtidig var ure, der holdt værdien nogenlunde. :)

Mvh.

Malthe

Det taber noget fra nyt af. Jeg tror Rolex sprotsmodellerne i stål er dem, som holder prisen bedst. Især sub. Og det er vigtigt at de holdes ved lige med service og er pæne.
Svar
Tak for svaret :)

- Og hvordan er det med service på sådan et ur? Er det ligesom med en bil, et par tusinde kroner en gang om året hos en autoriseret forhandler (i dette tilfælde en IWC-forhandler)

Mvh.

Malthe
Svar
Ure der holder værdien eller sågar stiger har været diskuteret ofte her. Den bedste måde at holde sine penge nogenlunde intakt er at købe brugt, så en anden har taget den uundgåelige "kantstensafskrivning". Den model fra IWC, du kigger på, er meget populær. Ref. 3714 er blandt de bedst sælgende modeller fra Schaffhausen. Imidlertid vil der også på det ur være en umiddelbar afskrivning i forhold til listeprisen, og IMHO vil tabet være forholdsmæssig større på guldudgaven end ståludgaven.
JK

Du behøver heldigvis ikke servicere et ur så ofte som en bil. Der er mange holdninger til emnet, men jeg vil foreslå, at du regner med service hvert fjerde-femte år. Til gengæld kommer du ikke langt med et par tusinde hos en AD.
JK
Svar
(25-07-2017, 08:27 PM)jk Skrev: Ure der holder værdien eller sågar stiger har været diskuteret ofte her. Den bedste måde at holde sine penge nogenlunde intakt er at købe brugt, så en anden har taget den uundgåelige "kantstensafskrivning". Den model fra IWC, du kigger på, er meget populær. Ref. 3714 er blandt de bedst sælgende modeller fra Schaffhausen. Imidlertid vil der også på det ur være en umiddelbar afskrivning i forhold til listeprisen, og IMHO vil tabet være forholdsmæssig større på guldudgaven end ståludgaven.
JK

Du behøver heldigvis ikke servicere et ur så ofte som en bil. Der er mange holdninger til emnet, men jeg vil foreslå, at du regner med service hvert fjerde-femte år. Til gengæld kommer du ikke langt med et par tusinde hos en AD.
JK

Tak for svaret. :)

Ja, at finde et brugt ur i perfekt stand ville nok være den bedste handel. Ville dog kun turde gøre det hos en autoriseret forhandler.

I hvilket prisleje ligger sådan et service da i, og hvad sker der egentlig, såfremt det ikke kommer til service? Sker der "bare" det, at uret holder op med at gå korrekt, og et efterfølgende service vil rette 100% op på det hele igen, eller kan der ske permanent skade ved ej at overholde service?

Beklager de mange spørgsmål - det er fedt, at I gider svare :)
Svar
Spørgsmål om serviceintervaller er lidt en religion og dermed noget der ses meget forskelligt på. Personligt ser jeg lidt stort på anbefalinger fra producenter (typisk fra 4 til 8 år alt efter producent) og kigger mere på urets behov som typisk kan ses på gangreserve samt gang.

Prisen på service kan også variere meget alt efter hvilket mærke vi snakker og om der bruges autoriserede forhandlere eller uafhængige urmagere. Som eksempel kan jeg nævne alt fra +20k. hos f.eks JLC eller Vacheron Constantin i Schweiz til 2k. på et Omega/Rolex hos en uafhængig.

En ting der er værd at nævne, er også at ikke alle ure kan serviceres hos uafhængige, da tilgængeligheden af reservedele kan være meget restriktiv fra nogle fabrikanter. Ydermere er servicetiden også en faktor. Det er ikke usædvanligt at vente i 4 til 10 uger (nogen gange meget mere) når et ur er hos producenten i Schweiz.
Svar
Mht. til at ignorere service og evt. konsekvenser ved dette, så vil det typisk få indflydelse på prisen, da skift af dele kan blive relevant. Serviceres et ur regelmæssigt, vil reservedelsbehovet typisk være mindre, da man på den måde sørger for at olier/smøring er i orden og dermed undgår at dele ødelægges unødvendigt.
Svar
Det er det som undrer mig!
Mit Longines kostede 6500 kr, det kan jo ikke betale sig at sende det til service hos Longines, hvilket jo ellers ville  være det naturlige sted, at sende det hen til service, hvis det koster mig 5000 kr. Så er jeg jo nærmest "tvunget" til at gå til en uafhængig.

Så var det næsten bedre, med et quartz ur  Icon_party
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)