Køb i DK vs udlandet?
#1
Halløj

Jeg er fornyligt begyndt at interesse mig for ure i den lidt pænere klasse.

Jeg har endnu ikke den store forstand på ure, men kunne godt tænke mig at investere i et par stykker i den lidt mere eksklusive klasse.

Jeg rejser en del i USA/Caribien, og synes jeg kan se en stor forskel på urene.

Jeg er pt. lidt forelsket i et IWC Portugieser (IW371482).

Jeg har fundet det i USA/Miami til ca. 76500 kroner og i Danmark til 111000 kroner. Altså en betydelig forskel.

Er der noget som jeg overser, eller er prisen bare markant lavere i udlandet, navnligt USA? jeg bliver lidt betænkelig ved en prisforskel, der er så stor. :)

Danske side: http://www.urvaerket.dk/iwc-portuguese-g...10106.html
US side: https://www.interwatches.com/iwc-portugi...482-p38698

MVh.

Malthe
Billeder til væggen hos Galleri Mynewart.dk - Malerier og plakater til salg.
Svar
#2
Der kommer moms og lidt told på urerne uden for EU, så prisen bliver ca. 99.000 kr for USA uret.
Svar
#3
Ja som stenstrup siger! Mener faktisk også du kan gå ind på skats hjemmeside og se hvad det nøjagtigt bliver

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Svar
#4
Velkommen til Malthe. Det er et dejligt ur, du har fået kig på! Der har generelt været en overproduktion af ure på det seneste. Nogle fabrikker har købt lagervarer tilbage fra deres forhandlernet. Jeg gætter på, at andre ure kan være havnet hos ikke-AD'er. Derfor kan man være heldig at finde gode priser, men som nævnt i de andre svar, er problemet told og moms ved indførsel af uret til DK/EU. Det ser dog ud som om, der i dette tilfælde stadigvæk er en fortjeneste.

Her kan du læse om reglerne for indførsel af varer, man har købt på rejser udenfor EU: http://skat.dk/skat.aspx?oid=2236523
Hvis man køber over internettet, kan du læse om reglerne her: http://skat.dk/skat.aspx?oid=2236525
JK
Svar
#5
Hej og tak for svarene :)

Ja, hvis man bestiller uret med levering til Danmark, kommer der naturligvis dansk moms+told oveni.

Men for en amerikaner / rejsende, der køber uret i USA vil prisen "kun" være ~76000 kroner.

Den store prisforskel gjorde mig blot betænkelig. Det virkede næsten til at være for godt til at være sandt - og min erfaring har altid fortalt mig, at i sådanne tilfælde skal være vågen :)

Mvh.

Malthe
Billeder til væggen hos Galleri Mynewart.dk - Malerier og plakater til salg.
Svar
#6
(23-07-2017, 04:31 PM)Malthe Skrev: Men for en amerikaner / rejsende, der køber uret i USA vil prisen "kun" være ~76000 kroner.

Det er ikke korrekt. Idet du kommer hjem, skal der svares told/moms ved indkørsel i DK. Alt andet er ulovligt.

Medmindre selvfølgelig man bor i USA, da det så er noget andet. Men som dansker på ferie eller lign. er reglerne nu engang som de er. Og de penge bidrager jo til infrastruktur, hospitalet, skoler m.v. som vi jo alle gerne vil drage nytte/glæde af.
Svar
#7
Det er korrekt Kim :)

Men det er alligevel en imponerede forskel.

Af ren interesse, er der så nogle der ved (sådan ca), hvilken avance de forskellige danske ure-forhandlere har på deres luksus ure? Jeg antager ikke, at de kan presses ned i USA priser, men blot hvad de har at forhandle med.

Mvh.

Malthe
Billeder til væggen hos Galleri Mynewart.dk - Malerier og plakater til salg.
Svar
#8
Og lige endnu et spørgsmål:

Nu ser den respektive US-shop rimelig legitim ud, men er der en måde hvorpå man med 100% sikkerhed kan verificere ægtheden af et ur? Eller kræver det, at man henvender sig til en autoriseret ur-forhandler? :)

Mvh.

Malthe
Billeder til væggen hos Galleri Mynewart.dk - Malerier og plakater til salg.
Svar
#9
Hvis du er i tvivl så spørg inde på watchuseek.com, det er verdens største ur fora.. Og det er kæmpe! Der er altid nogen der har prøvet at købe fra de forskellige sider! Altså der kan også være penge at spare ved at købe inden for EU, jeg købte et Damasko (tysk mærke) hvor jeg kunne finde priser fra 11-13.500..

Så det behøver ikke nødvendigvis være fra det store udland, men fandt også et Oris aquis til 10000 plus en rabat fra Logbuy så det endte i 9500, hos en dansk forhandler, hvor den andre steder ligger på helt op til 14000.. Det slog faktisk priserne jeg kunne finde i EU.. Så jeg har ihverfald lært at det kan betale sig at kigge lidt rundt..

Andre eksempler jeg har købt er Seiko skx007 til CA 1100 alt inkl. Fra.. Ja kan sku ikke huske hvad land nu..men det står til 3000 herhjemme!

Citizen Nighthawk, fra LongIslandWatch, endte vist på 1200 hvor prisen er 2500 her osv osv..

Om man kan være så heldig med dyrere ure ved jeg ikke! Men brug lidt tid på at kigge rundt!

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Svar
#10
Jeg ved ikke, hvor meget en AD tjener på et ur. Det varierer sikkert også fra mærke til mærke. Jeg er derimod helt sikker på, at han ikke giver en rabat, der tilnærmelsesvis ligner forskellen mellem listeprisen og den amerikanske webside.
Jeg ville ikke være bekymret for ægtheden af urene solgt gennem den internetside, du linker til. En grundig research, som whoa beskriver er dog meget vigtig.
Der er her på forummet forskellige tråde om verificering af ure hos AD'er. Det er ikke altid helt enkelt, men ofte også unødvendigt, hvis man har gjort sit forarbejde grundigt.
JK
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)