Placering af ur om natten
(21-07-2017, 11:23 PM)khbk Skrev: Behold det på!

Jeg har prøvet, men tre Rolex'er på hver arm ser altså en anelse fjollet ud. Icon_party Icon_Up Icon_lol

/Bjørn
[-]
  • HUM, Michael F, Pfaarvang
Svar
Et af de problemer som jeg godt ville have.
/
Kristen
Svar
På med klokken 24/7 og vipper det for meget, få urmageren justere det !

Mit bedste Rollie holder tiden ca. +1,5 sek. / døgn og det "værste" -4 sek. / døgn (har ikke haft tid til at besøge min urmager kammerat endnu).

Vh. John

PS. Hvorvidt dit ur er vintage eller nyt, holder reglerne om hvordan man stiller uret lige godt. Selvoptrækkende urværk har ikke forandret sig siden day 1 - kun materialerne, smøringsmidlerne og nogle få tekniske løsninger som ikke forandrer hovedprincipperne. Fysikkens love er modstandsdygtige for de 60 til 70 års udvikling automaturene har bag sig  Icon_blink

J.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
[-]
  • P.N., Pfaarvang
Svar
Skal man ikke lige uret fladt ned ? altså med mindre at den har lænke på?
Svar
Ikke nødvendigvis. Som tidligere vist i tråden kan man finregulere sin ur, ved at placere det forskelligt. Billedet er fra en gammel Rolex manual. İmage
Svar
(24-07-2017, 06:53 PM)Michael F Skrev: Skal man ikke lige uret fladt ned ? altså med mindre at den har lænke på?

Jeg ved ikke hvad forskel det gør om der er lænke på, men jeg synes at mine ure går lidt mere præcis over en 12 timers periode med glasset opad. 

På watchwinder går de 1 til 2 sekunder langsommere, så der er de ret præcise ift jeg går med dem.

Mit gamle Rolex datejust fra 1968 fik Service hos AD for 5 måneder siden. Det gik før service - 20 sek. i døgnet. Efter service og efter at være "gået" til på 5 dage, vinder det 3 sek i døgnet på armen og 1 sekund i døgnet på winder.

Winderen får uret til at ligge mellem en mellemting af det har 6 tallet nedaf og er fladt ned. Alså en god hældning.

Til service bad jeg om at uret skulle gå mellem + 3 og + 8 sekunder i døgnet for at sikre at det ikke tabte. 1. dag vandt det 9 sek. 2. dag vandt det 6 sek. 3. dag vand det 4 sek. (så begyndte jeg at blive nervøs  Icon_e_biggrin1) 4. og 5. dag lå det på 3 sek, og blev ved med det.
Svar
Lad os nu ikke glemme, at vi taler om mekanik. Man skal selvfølgelig være klar over tegnene, på at uret trænger til service, hvis det varierer meget fra døgn til døgn; men hvis præcision er det absulut vigtigste, må man vælge quarz eller tourbillon. Eller kigge på sin mobiltelefon!

/Bjørn.
Svar
Så kan man jo få uret til at gå ret præcist, hvis det er lidt for hurtigt, og man så ligger den korrekt om natten, så den taber nogle sekunder.
Svar
Nogle gange, når mit ur er lidt foran, så ligger jeg det 7 timer på natbordet og satser på at det er justeret når jeg vågner.

Andre gange bruger jeg et par sekunder på at skrue kronen ud og stille tiden korrekt.

Er stadig i tvivl om hvad der er smartest og mest hensigtsmæssigt Icon_blink
Keld
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)