Trickstyve
Trick-tyverier synes at være et stort problem. Men mængde-mæssigt er indbrydstyverier vel endnu værre?

En af mine naboer havde indbrud forleden. Han er så heldigvis ikke ur-nørd  -  eller på anden måde en, der samler værdifulde ting, så der var vist ikke meget tab.

Men under alle omstændigheder: Det bedste ur-nørder selv kan gøre for at bekæmpe kriminaliteten, er at insistere på, at brugte ure skal sælges med boks og papirer.

Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg har selv et Omega lommeur fra 1930'erne, og jeg krævede ikke, at sælgeren skulle fremskaffe sin afdøde bedstefars originale papirer og box på et så gammelt ur. Men nyere og dyrere ure... ? Selvfølgelig har sælgeren boks og papirer på ure, som har kostet mange penge, og som ikke er old-gamle!!

Derfor: Når det drejer sig om nyere ure med høj værdi: Lad være med at købe dem uden boks og papirer!
[-]
  • Smilla
Svar
(26-02-2017, 09:26 PM)Gert Skrev: Trick-tyverier synes at være et stort problem. Men mængde-mæssigt er indbrydstyverier vel endnu værre?

En af mine naboer havde indbrud forleden. Han er så heldigvis ikke ur-nørd  -  eller på anden måde en, der samler værdifulde ting, så der var vist ikke meget tab.

Men under alle omstændigheder: Det bedste ur-nørder selv kan gøre for at bekæmpe kriminaliteten, er at insistere på, at brugte ure skal sælges med boks og papirer.

Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg har selv et Omega lommeur fra 1930'erne, og jeg krævede ikke, at sælgeren skulle fremskaffe sin afdøde bedstefars originale papirer og box på et så gammelt ur. Men nyere og dyrere ure... ? Selvfølgelig har sælgeren boks og papirer på ure, som har kostet mange penge, og som ikke er old-gamle!!

Derfor: Når det drejer sig om nyere ure med høj værdi: Lad være med at købe dem uden boks og papirer!

Det du beskriver er en sort/hvid verden hvor alle ure uden boks og papirer er tyvekoster/andenrangs varer. Hvad med forretningsmanden der køber et dyrt ur og takker nej til boks og papirer fordi han ikke aner hvad han skal stille op med det. Når han så vil sælge er hans ur så bandlyst i din verden. Eller et ur hvor certifikatet blot er bortkommet ved fx flytning? I min verden skal prisen bare afspejle de manglende boks og papirer. Så skal jeg nok "læse" sælger så jeg selvfølgelig ikke står som hæler og dermed støtter tyveknægte.
Og nej; det bedste en urnørd kan gøre er at have en bankboks og så ellers sikre sit hjem bla via nabohjælp
[-]
  • dwndler
Svar
(26-02-2017, 09:52 PM)mojohe67 Skrev: Det du beskriver er en sort/hvid verden hvor alle ure uden boks og papirer er tyvekoster/andenrangs varer.

Det er jo netop det, jeg IKKE gør. Jeg beskriver en verden, hvor MANGE ure er hælervarer. Især blandt de dyre og let omsættelige mærkevarer. Men ikke "alle ure".
Svar
Jeg er enig med Morten her. Jeg kender personligt et par stykker der betragtede boksen som emballage da de købte uret og ikke engang fik den med fra butikken. Og papirer, det er for dem noget man gemmer indtil garantien er udløbet og så er de irelevante derefter. Har man så mange penge at det at købe et ur til 50k. er som når jeg køber en liter mælk, betyder det bare ikke det samme. Og det er bare én grund, der er masser andre fuldstændig plausible IMHO. Jeg har intet problem med at købe ure uden tilbehør, så længe prisen efter min vurdering afspejler det, men som urtosse finder jeg dog større glæde i komplette sæt.
Svar
(26-02-2017, 10:04 PM)Gert Skrev:
(26-02-2017, 09:52 PM)mojohe67 Skrev: Det du beskriver er en sort/hvid verden hvor alle ure uden boks og papirer er tyvekoster/andenrangs varer.

Det er jo netop det, jeg IKKE gør. Jeg beskriver en verden, hvor MANGE ure er hælervarer. Især blandt de dyre og let omsættelige mærkevarer. Men ikke "alle ure".

Jeg kan desværre ikke helt se hvor det er du får dem skilt ad når du opfordrer til helt generelt ikke at købe nyere ure uden boks og papirer? Hvor er nuancerne i det?
Svar
Prisforskellen på ure med/uden papirer ligger ikke i papirerne selv. De fleste af os køber ure for at nyde selve uret og ikke for at nyde papirerne eller boksen. 

Derfor er det sådan, at den markante prisforskel, når de er henholdsvis med/uden papirer, skyldes ubehaget ved den statistiske sandsynlighed for, at det kan være en hælervare.
Svar
Hvad baserer du dine barokke påstand på ?
Har du handlet med ure årevis ? Er du strisser ? har du skrevet din speciale i sociologi om "Hælervarernes hyppighed blandt papirløse ure".
jeg har stået bag diske og senere bag skærmen årevis. Købt og solgt ure. Jeg ved hvor overraskende mange "almindelige" mennesker kan finde på at købe f. eks. et Rolex for 50K og kyle papirerne og kassen ud. Faktisk efterlader så mange købere deres urkasse og merchandise hos AD´en at jeg køber de her tomme kasser en gang i mellem derfra. Og endnu flere som mister B&P ved flytning.
Derfor kan jeg også sige at dine spekulationer er vrøvl og nonsens.

...den markante prisforskel, når de er henholdsvis med/uden papirer, skyldes ubehaget ved den statistiske sandsynlighed for, at det kan være en hælervare...

Aha, du er sociolog ! (Eller psykolog ?) Du kender til hvorfor folk føler ubehag...
IMHO du er en grå hverdagens provokatør som prøver at sætte lidt rør i andedammen. Det lykkedes for dig - tillykke.
Dog håber jeg at der ikke er mange andre rookies som sluger råt din ammestuehistorie.

John

(26-02-2017, 10:51 PM)Gert Skrev: Prisforskellen på ure med/uden papirer ligger ikke i papirerne selv. De fleste af os køber ure for at nyde selve uret og ikke for at nyde papirerne eller boksen. 

Derfor er det sådan, at den markante prisforskel, når de er henholdsvis med/uden papirer, skyldes ubehaget ved den statistiske sandsynlighed for, at det kan være en hælervare.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
[-]
  • dwndler
Svar
(26-02-2017, 10:51 PM)Gert Skrev: Derfor er det sådan, at den markante prisforskel, når de er henholdsvis med/uden papirer, skyldes ubehaget ved den statistiske sandsynlighed for, at det kan være en hælervare.

En voldsom generalisering som jeg er 100% uenig i. Der er masser af fine og plausible grunde til at et ur kommer uden tilbehør og jeg har aldrig skænket det en tanke at det skulle være hælervarer når jeg har købt sådan et ur. Hvilket jeg i øvrigt har gjort (og solgt) utallige gange uden problemer eller købere som gav udtryk for det du TROR (men nærmest betegner som fakta) her.
[-]
  • maclerche
Svar
(26-02-2017, 10:51 PM)Gert Skrev: Prisforskellen på ure med/uden papirer ligger ikke i papirerne selv. De fleste af os køber ure for at nyde selve uret og ikke for at nyde papirerne eller boksen. 

Sikke en omgang vås
Svar
Folk skal der ikke tænke så meget over om det er hælervarer hvis prisen er fornuftigt og ikke sindsyg billigt. Og er man i folks private hjem for at købe og med underskrift og dokumentation for at sælger er hvem han siger han er, hvis det nu er et dyrt ur

Det er nu trods alt meget begrænset hvor mange hælervarer i dyre ure, som bliver solgt på DBA og andre salgssteder herhjemme uden boks og papirer ift. ikke hælervarer uden boks og papirer.

Jeg vil nærmere tro at en meget lav pris for uret afspejler at noget er galt med uret eller det sker jo også at nogen skal bruge en del penge hurtig. Et hæler ur er nok det sidste jeg vil tænke på.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)