Hjælp til første rolex ur
36 mm er meget småt, efter min mening. Hvis jeg var dig ville jeg gå ind i en butik og lige prøve et ur på 36 mm af på dit håndled inden du beslutter dig. Hvis det føles rigtigt for dig så bare go for it! Tillykke med brylluppet når du kommer dertil. Der er stor fornuft i at markere en livsbegivenhed, med et godt ur.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
(26-11-2016, 04:47 PM)dwndler Skrev: Hvis du havde læst hans første indlæg vil du kunne se, at hans budget ligger omkring 20.000. Hvilken Rolex model større end 36mm fås nu om dage til ca. 20k?
Alle de forhandlere jeg har nævnt er danske forhandlere og alle sammen good guys med yderst god reputation (btw. ejeren af chrono.dk ejer også dette forum men det var du vel også klar over eller? Icon_blink) og mig bekendt har jeg aldrig set eller hørt om, at de skulle have et fake/franken Rolex (eller andet mærke) ur til salg.
De gode kopier og Franken Rolex der er umulige at se forskel/spotte har jeg ikke set endnu (har dog ikke været ret meget i Rolex verden) men når de er så hårde at gennemskue er de som regel til nogle modeller der koster par hundrede tusinde kroner der ligger langt over hans budget. Og skulle han (eller du for den sags skyld) være i tvivl om et bestemt ur kan man altid spørge på forskellige forumus og FB grupper for at høre hvad andre mener.
Jeg har skam læst det og hvis du havde læst mit (ordentligt), så står der vist ikke noget om, at man kan få en større Rolex model til 20K. Min pointe var blot, at han måske skulle prøve et 36mm ur først inden han køber det over nettet ubeset (som trådstarter spørger ind til). Jeg ville personligt hellere have et større ur, som ikke var Rolex (man kan få mange lækre ure til 20K, som ikke er Rolex og som er større end 36mm) - fremfor at gå på kompromis med størrelsen. 

Vi er heller ikke uenige om det næste - jeg skriver, at jeg ville købe hos en dansk forhandler, som kan sit kram - du nævner nogle gode danske forhandlere og jeg nævner intet om dem, så ved ikke helt hvad din pointe er med din kommentar.

Sidst, men ikke mindst, så passer det langt fra, at det er modeller til flere 100K, som bliver kopieret - du kan få stort set alle Rolex som kopier - nogle bedre end andre, men et af de mest (og bedst) kopierede er nok Sub - i alle afskygninger. De bedste kopier er så gode, at jeg vil vove den påstand, at det for en gennemsnitlig ur-nørd, stort set er umuligt at spotte dem på armen, næsten umuligt selvom du har det i hånden og svært, selv hvis du står med originalen ved siden af. Jeg er IWC mand og fik da sved på panden, da jeg fandt ud af hvor gode kopier man kan få af det IWC Spitfire jeg havde købt på Chrono24 uden B/P.

TioMalo - hvorfor var du så længe om det? Jeg vidste mit indlæg ville få dig ud af busken  Icon_blink

Forsat god aften...
Svar
(27-11-2016, 11:21 PM)onkeldunkel Skrev:
(26-11-2016, 04:47 PM)dwndler Skrev: Hvis du havde læst hans første indlæg vil du kunne se, at hans budget ligger omkring 20.000. Hvilken Rolex model større end 36mm fås nu om dage til ca. 20k?
Alle de forhandlere jeg har nævnt er danske forhandlere og alle sammen good guys med yderst god reputation (btw. ejeren af chrono.dk ejer også dette forum men det var du vel også klar over eller? Icon_blink) og mig bekendt har jeg aldrig set eller hørt om, at de skulle have et fake/franken Rolex (eller andet mærke) ur til salg.
De gode kopier og Franken Rolex der er umulige at se forskel/spotte har jeg ikke set endnu (har dog ikke været ret meget i Rolex verden) men når de er så hårde at gennemskue er de som regel til nogle modeller der koster par hundrede tusinde kroner der ligger langt over hans budget. Og skulle han (eller du for den sags skyld) være i tvivl om et bestemt ur kan man altid spørge på forskellige forumus og FB grupper for at høre hvad andre mener.
Jeg har skam læst det og hvis du havde læst mit (ordentligt), så står der vist ikke noget om, at man kan få en større Rolex model til 20K. Min pointe var blot, at han måske skulle prøve et 36mm ur først inden han køber det over nettet ubeset (som trådstarter spørger ind til). Jeg ville personligt hellere have et større ur, som ikke var Rolex (man kan få mange lækre ure til 20K, som ikke er Rolex og som er større end 36mm) - fremfor at gå på kompromis med størrelsen. 

Vi er heller ikke uenige om det næste - jeg skriver, at jeg ville købe hos en dansk forhandler, som kan sit kram - du nævner nogle gode danske forhandlere og jeg nævner intet om dem, så ved ikke helt hvad din pointe er med din kommentar.

Sidst, men ikke mindst, så passer det langt fra, at det er modeller til flere 100K, som bliver kopieret - du kan få stort set alle Rolex som kopier - nogle bedre end andre, men et af de mest (og bedst) kopierede er nok Sub - i alle afskygninger. De bedste kopier er så gode, at jeg vil vove den påstand, at det for en gennemsnitlig ur-nørd, stort set er umuligt at spotte dem på armen, næsten umuligt selvom du har det i hånden og svært, selv hvis du står med originalen ved siden af. Jeg er IWC mand og fik da sved på panden, da jeg fandt ud af hvor gode kopier man kan få af det IWC Spitfire jeg havde købt på Chrono24 uden B/P.

TioMalo - hvorfor var du så længe om det? Jeg vidste mit indlæg ville få dig ud af busken  Icon_blink

Forsat god aften...

Når trådstarteren skriver følgende i første par linjer:
"Hej..

Jeg er en ung mand på 27 som har gået med ure siden jeg var 16år.

Har i et helt år kigget på rolex ure på nettet osv. Da det bare er min drøm at eje et sådan ur...."

ser jeg virkelig ingen grund til, at besvare det i stil med: "Du kan ikke få et større Rolex end 36mm for 20k, har du evt. overvejet Omega, IWC eller lignende andre mærker, der muligvis fås til samme pris men har større diameter..."

Manden er låst fast på Rolex og har budget på ca. 20k. Min vejledning tager udgangspunkt i dette.

Når trådstarteren linker til et Rolex ur fra en dansk anerkendt forhandler ser jeg overhoved ingen grund til, at du (eller nogen andre) efterfølgende nævner noget som helst om kopi eller franken Rolex. Vedkommende sælger eller andre jeg nævnte har ikke haft og får jo heller ikke det problem. Og skulle det ske, at et ur (solg af en af dem) viser sig ikke, at være i orden er jeg ret sikker på, at du vil få dine penge tilbage.

Jeg er 100% enig med dig, at der flyder med Rolex kopier og ikke nok kun med ure, bokse og alt muligt andet tilbehør der står Rolex på og som samlere går op i. Men jeg er ikke enig med dig i, at en Kina/Thailand kopi er så godt lavet, at hverken du eller jeg vil kunne gennemskue den i løbet af no time.
Jeg siger, at de gode kopier, hvor kopisten har investeret tid og penge i, at pågældende kopiur ikke gennemskues med det samme er som regel på Submariner og andre dyre ure, samt i vintage afdeling, hvor nogle små detaljer har indflydelse på pris men pågældende kopiure, der sælges som ægte ikke er i 20k klassen men langt højere. Og det er udenfor trådstarterens budget.

Og til sidst og slet ikke mindst, køb sælger, før du køber uret. Og hvis sælger er en good guy, ser jeg ingen grund til at bringe kopi/franken til overfladen.
Svar
Lad mig lige komme med nogle supplerende kommentarer.  Det Rolex, du har i kikkerten, er (som andre har skrevet) et Quartz ur, modellen hedder Oysterquartz.  Det er naturligvis lige så meget Rolex, som f.eks. Submariner eller Datejust, og Oysterquartz har helt afgjort sine aficionados.  Men det er ikke et "klassisk Rolex"; lænken er anderledes, og det er quartz.  Du skal naturligvis købe, hvad du har lyst til, men jeg ville ikke anbefale en Oysterquartz til en, der som du selv skriver "har ønsket sig et Rolex i årevis".  

Andre har ganske rigtigt sagt, at du bør prøve et 36mm på armen.  For mig er det ikke for småt, og jeg er meget glad for at gå med et af de to, jeg har.  Hvis 36mm passer dig, så ville jeg se efter en Daydate, f.eks. 16013, hvis det skal være med guld/stål lænke.  Her bør du også vælge et, der har den lænke, du bedst kan lide, de hedder jubilee eller oyster.  Lav en google image søgning på '16013 oyster bracelet' hhv '16013 jubilee bracelet', så ser du, hvad jeg mener.

Endelig, så vil jeg råde dig til ikke at få graveret bagkassen.  Uanset hvad, og uanset anledningen og lejligheden, tror jeg, du kommer til at fortryde det.  Lad graveringen blive i vielsesringen!  Hvis uret købes i forbindelse med dit bryllup, vil du alligevel aldrig glemme anledningen, og du vil alligevel altid beholde uret som et fantastisk minde.

/Bjørn.
Svar
Citat:Endelig, så vil jeg råde dig til ikke at få graveret bagkassen. Uanset hvad, og uanset anledningen og lejligheden, tror jeg, du kommer til at fortryde det. Lad graveringen blive i vielsesringen! Hvis uret købes i forbindelse med dit bryllup, vil du alligevel aldrig glemme anledningen, og du vil alligevel altid beholde uret som et fantastisk minde.

Icon_+1
Svar
(24-11-2016, 06:03 PM)ADHD Skrev: Tak for jeres svar..

mht din indgraveringen mener jeg det metal stykke på bagsiden af ur kassen, som i os mener. det stykke ind mod huden :)

Jeg har søgt på diverse sider i har foreslået på internettet...

jeg har fundet et par ure jeg godt kan lide her:

http://www.chrono.dk/produkter/ure/rolex...-g-s-17013            ( ref. 17013 fra 1980.)

Jeg synes de explore bliver lidt for meget gejl til mig, og jeg er desuden helt vild med lænke med halv guld og halv stål. :)

nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at gå i bad med mit kommende ur, men gad vide hvor vandtæt ovenstående ur er..

Jeg har haft samme ur i 10 år og det blev tryktestet til 100 meter hvert 2 år hvor jeg skiftede skive ud med de 2 ekstra jeg havde + fik nyt batteri. Batteriet holder vidst 3 til 4 år.

Jeg badede altid med det. Ingen problemer. Er uret først vandtæt til 100 meter er der bestemt ingen problemer med det. Fordelen med quartz er jo stor præcision og næsten ingen vedligeholdelse. Desuden kan du ligge det fra dig i flere dage og det bliver ved med at gå.

Lænken er desuden en af de stærkeste Rolex har lavet og især af vintage slagsen.

Uret er, som også skrevet mindre klassisk en date just 1601 og 1603 modellerne, men de gamle modeller kan godt gå lidt dårligt med mindre de er sat ordentligt i stand. Modellen du har kik på er helt sikkert en fin model.

Lige nu har jeg selv 1603 datejust i stål efter mit 17014 oysterquartz blev stjålet. Jeg fandt mig et datejust fra 1968. Mit fødeår.
Svar
Hop du bare om bord i en klassisk Rolex oysterquartz. Hvis man bare er lidt inde i Rolex historie og modeller, er det bestemt en klassikker. Det er det Rolex Ur der, når vi taler masseproduktion,er det mest sjældne. Sølle 25.000stk over 25 år er blevet produceret... tja i snit 1000 stk. om året. ( idag laver de omkring 1 million urer om året)

Værket er ingeniørkunst ud over det sædvanlige, selv temperaturen, der kommer fra de få elektriske komponenter, kan justeres til fordel for præcision. Værket indeholder flere dele fælles med det mekaniske 3035 værk, der sidder i Datejust og Submariner fra yngre dage. Et meget mekanisk værk, der drives af batteri... og så er der gjort lidt ud af udsmykningen med Cote De Geneve slibninger.
Jeg har læst, at værket faktisk koster mere at lave og at skifte, end de mekaniske værker fra DateJust.
Lænken er fantastisk og meget robust, hele 24mm er den ved kassen. Uret som helhed virker meget mere robust og syner større end de mekaniske DateJust.
Du får et helt særligt Rolex, der er noget ud over det sædvanlige og med en historie, særligt vedr. værket, der ikke fåes magen til ( med undtagelse af Omega Marine Chronometer quartz)

Jeg er mest til 36mm ure og nej, smag og behag, de er ikke for små IMO. ( it's not what you wear, it's how you wear it) Manden med uret og ikke uret med manden  Icon_blink
Selv har jeg to DateJust oysterquartz, 17013 S/G og 17000 S/S, som her, efter små 20 år som urnørd og 5-7 Datejusts, adskillige SUBs, SeaDweller, GMT, Explorer, er landet hos mig, og de er de smukkeste 36mm Rolex har lavet.

Du kan evt. læse mere på Oysterquartz.net

/Allan
Never argue with an idiot. 
They will only bring you down to their level and beat you with experience
[-]
  • KimT
Svar
@Allan: Det er jo lige før jeg får lyst til at supplere min samling med en Oysterquartz.

@AHDH: Allan (guru1313) har naturligvis ret og er sikkert en af de aficionados, jeg omtaler. Men Oysterquartz er stadig ikke et ur, som, de fleste mener, er et klassisk Rolex.

/Bjørn
Svar
@Bjørn, du vil ikke blive skuffet.

Jeg er nu på ingen måde en afcionados, slet ikke! Den viden om Oysterquartz kan alle få ved lidt google søgning og lidt læsning. Jeg er vist bare en helt almindelig ur-tosse.
Nu vil jeg nødig strø om mig, hvad definitionen er på en klassiker..og hvad et klassisk Rolex er. Spørger du meningmand vil de nok svare, Rolex Submariner. Hvis de derimod har lidt ur-interesse på bagen, og måske har googlet Rolex historie nogle gange, kan de ikke undgå at støde på oysterquartz. Det var / er simpelthen en æra og et ur der står tydeligt i deres historie.

/Allan
Never argue with an idiot. 
They will only bring you down to their level and beat you with experience
Svar
(26-11-2016, 09:43 PM)TioMalo Skrev: 100% korrekt, dwndler.
De her "jeg turde ikke købe et Rolex uden B&P" er noget ævl. Hvis man har besluttet sig at købe et Datejust eller Date fra 70´ene til 90´ene kan ventetiden bliver temmelig lang hvis der skal være B&P med... Og argumentet om at "der er så mange frankenwatches & fakes man ikke kan spotte" passer ikke. De famøse "superkopier" bevæger ikke i samme atmosfære med 20K vintage. Ej heller er nogen interesseret at bytte delerne af f. ex. en Datejust for uægte - der er ingen business / gevinst ved det. Generelt alt den her slags advarende snak er noget pseudoklogeri hvor man kan føre sig frem med fornuftigt lydende argumenter som ikke alligevel har hold i virkeligheden. Men rookien er garanteret imponeret - vil jeg tro  Icon_blink
Og BTW, hvad angår vandtætheden af plexiglas modeller: Få pakningerne skiftet og smurt og uret trykprøvet og du kan lystigt plaske i vandet med dine vintage klokker hvis du synes at det er sagen.
Vh. John

Lige en kommentar til dit svar: http://politiken.dk/forbrugogliv/livssti...600214.ece Så muligheden for at ende med et Franken er der skam stadig på vintage ure :):
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)