Hjælp til første rolex ur
Wink 
Hej..

Jeg er en ung mand på 27 som har gået med ure siden jeg var 16år.

Har i et helt år kigget på rolex ure på nettet osv. Da det bare er min drøm at eje et sådan ur....

Jeg skal giftes med min kæreste om 3måneder og har fået hende overtalt til jeg godt må få et rolex ur i forbindelse med brylluppet med den betingelse at hendes navn og det bliver ingraveret i uret på indersiden af skiven.. den side mod armen :)

Nu er problemet så jeg er kommet i tvivl om hvilken type ur jeg godt kan lide..

hælder nok mest til datejust og submariner.....

spørgsmålet er så:

Er det dumt og købe et brugt rolex ur online uden papir og uden at se det først....

og kan man godt få et pænt brugt rolex på lav budget ca 20000 ?
Svar
(21-11-2016, 09:33 PM)ADHD Skrev: Hej..

Jeg er en ung mand på 27 som har gået med ure siden jeg var 16år.

Har i et helt år kigget på rolex ure på nettet osv. Da det bare er min drøm at eje et sådan ur....

Jeg skal giftes med min kæreste om 3måneder og har fået hende overtalt til jeg godt må få et rolex ur i forbindelse med brylluppet med den betingelse at hendes navn og det bliver ingraveret i uret på indersiden af skiven.. den side mod armen :)

Nu er problemet så jeg er kommet i tvivl om hvilken type ur jeg godt kan lide..

hælder nok mest til datejust og submariner.....

spørgsmålet er så:

Er det dumt og købe et brugt rolex ur online uden papir og uden at se det først....

og kan man godt få et pænt brugt rolex på lav budget ca 20000 ?

Hej og velkommen til,

Jeg har indtil dags dato ikke set eller hørt nogen der fik graveret noget på indre side af skiven. Men hver mand (eller kvinde) sin lyst. Du skal dog skille uret af og husk nu, at skiven ikke er den tykkeste men jeg tror nok, at det kan lade sig gøre. Og er du 100, at du mener skiven og ikke bagkassen?

Til spørgsmål om det er dumt, at købe brugt rolex uden papirer og uden at havde set uret først kan jeg svare både og, men i dit tilfælde, hvor du tilsyneladende ingen erfaring har, vil jeg nok sige, ja, det vil være dumt.
Ikke så meget, at købe rolex uden papirer, som, at købe rolex (eller andet ur) uden at prøve det først eller i det mindste kende modellen godt nok, at kunne handle online (ubeset).

Ja, men kan få et pænt Rolex for ca. 20.000 men du kan ikke få en Submariner til 20.000. Hvis dette er dit budget vil jeg søge efter Datejust (36mm) eller Date/Air-King (34mm) evt. Oyster Perpetual (34mm uden dato).
Jeg vil kigge hos danske forhandlere af brugte ure (dreamwatch.dk, chrono.dk, timetowatch.dk, mywatch.dk) og evt. spørge hos nogle urmagere der sælger brugte ure (i Kbh. - Bo Mølbak har par stykker, Franz Jaeger & Me har sikkert også men næppe til 20k).
Du får ikke nødvendigvis boks og papirer med uret med du får minimum 1 års garanti på værket, samt er du også 1005 sikker, at uret er originalt.
Du kan også se efter ure på vintageure.dk og dba.

Held og lykke og del gerne dit indkøb med os her Icon_smil
Svar
Velkommen til..

Dwndler, kunne ikke have sagt det bedre. For 20.000,- kan du desværre ikke få en submariner, da de starter ved 30.000+. Du vil kunne få en god Datejust(36mm) eller Airking(34mm), evt. en ref 5500 uden dato.

Ift. indgraveringen af uret, mener du vel på 'dækslet' til værket, som vender ned mod huden?

Ved ikke om du har kigget på Explorer II ref 16570, det kan være muligt at finde et sådant ur til start 23-25.000, uden boks og papir. Den kommer med hvid og sort skive.

Held og lykke med jagten - Ser frem til at se hvad du finder.
[-]
  • JJG
Svar
Tak for jeres svar..

mht din indgraveringen mener jeg det metal stykke på bagsiden af ur kassen, som i os mener. det stykke ind mod huden :)

Jeg har søgt på diverse sider i har foreslået på internettet...

jeg har fundet et par ure jeg godt kan lide her:

http://www.chrono.dk/produkter/ure/rolex...-g-s-17013 ( ref. 17013 fra 1980.)

Jeg synes de explore bliver lidt for meget gejl til mig, og jeg er desuden helt vild med lænke med halv guld og halv stål. :)

nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at gå i bad med mit kommende ur, men gad vide hvor vandtæt ovenstående ur er..
[-]
  • CL
Svar
(24-11-2016, 06:03 PM)ADHD Skrev: Tak for jeres svar..

mht din indgraveringen mener jeg det metal stykke på bagsiden af ur kassen, som i os mener. det stykke ind mod huden :)

http://www.chrono.dk/produkter/ure/rolex...-g-s-17013            ( ref. 17013 fra 1980.)

Jeg synes de explore bliver lidt for meget gejl til mig, og jeg er desuden helt vild med lænke med halv guld og halv stål. :)

nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at gå i bad med mit kommende ur, men gad vide hvor vandtæt ovenstående ur er..

Det er et rigtig fint ur du har fundet og en god forhandler. Jeg vil gætte på, at uret bliver tryktestet inden salg, men lige, når det kommer til vintage ure, ville jeg ikke tage det på i bad, poolen eller svømmehallen. Dog kan du sagtens vaske hænder, rengøring etc med uret på.
Svar
(24-11-2016, 06:18 PM)DangerJoe Skrev:

http://www.chrono.dk/produkter/ure/rolex...-g-s-17013            ( ref. 17013 fra 1980.)

Det er et rigtig fint ur du har fundet og en god forhandler. Jeg vil gætte på, at uret bliver tryktestet inden salg, men lige, når det kommer til vintage ure, ville jeg ikke tage det på i bad, poolen eller svømmehallen. Dog kan du sagtens vaske hænder, rengøring etc med uret på.

okay så er jeg rolig.. det var nemlig mht til almindeligt brug (vaske hænder, osv.) jeg var bekymret.. angående det manglende certificat betyder det vel ingen ting... når der står der er boks og papir er det vel nok bevis for uret er ægte og er mit eller hvordan fungere det ?

og er prisen fair nok på ovenstående ur?

Tror i det er safir glas eller plexi ?

man kan vel godt gå ud fra når der står lænke i guld/stål at det er 18k guld og ik bare guld farve ?

undskyld min uvidenhed og mange spørgsmål, er rigtig glad for jeres respons :)

TAK
Svar
Det burde være plexi når det fra 1980
Det et batteri ur, det du har fundet fra Chrono !
Svar
Først - tillykke med det forestående bryllup Icon_smil . Har du prøvet et 36mm ur på armen? Det er efter min mening meget småt, men det er selvfølgelig smag og behag. Jeg ville ikke turde købe et Rolex uden boks+papirer, med mindre det var hos en sælger man stoler på 100% og som kan sit Rolex kram. Der findes virkelig gode kopier og franken-Rolex, hvor det er stort set umuligt at se forskel.
Svar
(24-11-2016, 07:25 PM)ADHD Skrev:
(24-11-2016, 06:18 PM)DangerJoe Skrev:

okay så er jeg rolig.. det var nemlig mht til almindeligt brug (vaske hænder, osv.) jeg var bekymret.. angående det manglende certificat betyder det vel ingen ting... når der står der er boks og papir er det vel nok bevis for uret er ægte og er mit eller hvordan fungere det ?

og er prisen fair nok på ovenstående ur?

Tror i det er safir glas eller plexi ?

man kan vel godt gå ud fra når der står lænke i guld/stål at det er 18k guld og ik bare guld farve ?

undskyld min uvidenhed og mange spørgsmål, er rigtig glad for jeres respons :)

TAK

Hverken chrono.dk eller andre førnævnte sælgere af brugte Rolex har nogensinde solgt eller haft til salg (mig bekendt) et fake ur. Med "Uret kommer med bokse, hangtag, papirer, servicepapir men intet certifikat. " menes, at uret kommer i en original Rolex boks, der er papirer for service (så lidt servicehistorik er der også) og hangtag. Certifikat er en del af papirer, hvor der står urets model, kassenummer, salgsdato, butik osv. Den mangler. Da chrono.dk er en forretning får du som regel 1 års garanti, hvis ikke mere og de tilbyder sikkert også verificering hos en AD (authorised dealer) så du kan få ro i sjæl.
Mht. pris så kan du undersøge samme model på chrono24.com og se hvordan priserne hænger sammen. I overvejelserne skal du også tage den ulempe, at skulle noget ske med uret købt i udlandet skal uret så sendes til pågældende land, osv.
I rolex lænker er guldfarvede dele i ægte guld, dog er jeg ikke 100% sikker på om det er 14k eller 18k. Menere, at de skiftede til 18k et sted i anden halvdel af 80'erne men kan også være afhængig fra model til model.
Som nogen skrev før, er dette ikke et mekanisk men derimod et quartz (batteri) ur, dog er Rolex værk i ret unik.

(25-11-2016, 12:28 PM)onkeldunkel Skrev: Først - tillykke med det forestående bryllup  Icon_smil . Har du prøvet et 36mm ur på armen? Det er efter min mening meget småt, men det er selvfølgelig smag og behag. Jeg ville ikke turde købe et Rolex uden boks+papirer, med mindre det var hos en sælger man stoler på 100% og som kan sit Rolex kram. Der findes virkelig gode kopier og franken-Rolex, hvor det er stort set umuligt at se forskel.

Hvis du havde læst hans første indlæg vil du kunne se, at hans budget ligger omkring 20.000. Hvilken Rolex model større end 36mm fås nu om dage til ca. 20k?
Alle de forhandlere jeg har nævnt er danske forhandlere og alle sammen good guys med yderst god reputation (btw. ejeren af chrono.dk ejer også dette forum men det var du vel også klar over eller? Icon_blink) og mig bekendt har jeg aldrig set eller hørt om, at de skulle have et fake/franken Rolex (eller andet mærke) ur til salg.
De gode kopier og Franken Rolex der er umulige at se forskel/spotte har jeg ikke set endnu (har dog ikke været ret meget i Rolex verden) men når de er så hårde at gennemskue er de som regel til nogle modeller der koster par hundrede tusinde kroner der ligger langt over hans budget. Og skulle han (eller du for den sags skyld) være i tvivl om et bestemt ur kan man altid spørge på forskellige forumus og FB grupper for at høre hvad andre mener.
Svar
100% korrekt, dwndler.
De her "jeg turde ikke købe et Rolex uden B&P" er noget ævl. Hvis man har besluttet sig at købe et Datejust eller Date fra 70´ene til 90´ene kan ventetiden bliver temmelig lang hvis der skal være B&P med... Og argumentet om at "der er så mange frankenwatches & fakes man ikke kan spotte" passer ikke. De famøse "superkopier" bevæger ikke i samme atmosfære med 20K vintage. Ej heller er nogen interesseret at bytte delerne af f. ex. en Datejust for uægte - der er ingen business / gevinst ved det. Generelt alt den her slags advarende snak er noget pseudoklogeri hvor man kan føre sig frem med fornuftigt lydende argumenter som ikke alligevel har hold i virkeligheden. Men rookien er garanteret imponeret - vil jeg tro  Icon_blink
Og BTW, hvad angår vandtætheden af plexiglas modeller: Få pakningerne skiftet og smurt og uret trykprøvet og du kan lystigt plaske i vandet med dine vintage klokker hvis du synes at det er sagen.
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
[-]
  • dwndler
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: