Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
(12-08-2016, 12:56 PM)Stensbjerg Skrev: Hvor mange år siden er det at der blev luget kraftigt ud i ADerne,
Og dem som blev hængene skulle investere massivt for at opfylde deres krav.
Så meget for beskyttelse af sin forhandler. 
Det var der lige efter årtusindeskiftet. Men det var nu ikke Rolex, det var Omega.
Om Rolex luen af AD´er har jeg godt nok aldrig hørt. Men, fortæl mig om sagen hvis du ved noget. Uanset hvad man synes om hovedkontorets politik, er Rolex god ved sine AD´er.
Hos Omega blev der ikke stillet direkte krav for at kunne investere - dog var man tvungen til at købe for et større beløb per år og det gik ikke at den sidste face lift i bixen var ordnet for 20 år siden... Ikke at der var nogle præcise orden om hvordan forretningen skulle moderniseres, det skulle bare gøres og resultatet skulle se godt ud.
Og at være ærligt; nogle af de gamle AD´er så gyseligt ud, i bedst mormor - morfar stil.
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 276
Tråde: 2
Modtaget Likes: 33 i 16 svar
Givet Likes: 6
(12-08-2016, 01:23 PM)TioMalo Skrev: (12-08-2016, 12:56 PM)Stensbjerg Skrev: Hvor mange år siden er det at der blev luget kraftigt ud i ADerne,
Og dem som blev hængene skulle investere massivt for at opfylde deres krav.
Så meget for beskyttelse af sin forhandler. 
Det var der lige efter årtusindeskiftet. Men det var nu ikke Rolex, det var Omega.
Om Rolex luen af AD´er har jeg godt nok aldrig hørt. Men, fortæl mig om sagen hvis du ved noget. Uanset hvad man synes om hovedkontorets politik, er Rolex god ved sine AD´er.
Hos Omega blev der ikke stillet direkte krav for at kunne investere - dog var man tvungen til at købe for et større beløb per år og det gik ikke at den sidste face lift i bixen var ordnet for 20 år siden... Ikke at der var nogle præcise orden om hvordan forretningen skulle moderniseres, det skulle bare gøres og resultatet skulle se godt ud.
Og at være ærligt; nogle af de gamle AD´er så gyseligt ud, i bedst mormor - morfar stil.
Mvh. John
Arh ja... korrekt John. Det var da Swatch Group startede op i DK i 2001 og overtog fra Stæhr. Der var der knap 200 "autoriserede" Omega forhandlere i DK. Inden årets udgang var man vist nede på en 50-60 stk. I dag er der 14.
Sent from my iPhone using Tapatalk
•
Svar: 7,783
Tråde: 360
Modtaget Likes: 2,326 i 1,315 svar
Givet Likes: 1,746
PRÆCIS jeg syntes jeg kan drage paraller til den branche hvor jeg selv har oplevet noget lignende,
I henhold til den frie konkurence kan alle og enhver gøre krav på at blive autoriseret
Forhandler af et bilmærke.
For at ikke at få enhver gademusikant ind (for at bruge din termologi)
Stiller mærkerne derfor nogle krav op for at blive forhandler
Som i kr og øre laver den sortering de ikke må lave ved bare at sige nej.
En måde at beskytte sit brand og sine forhandlere på,
Og så alligevel ikke helt.
Kigge man på en bil forretning i dag kan man sagtens Få en fornemmelse af hvad det kræver,
Uden på nogen måde at være fagmand, fagmanden kan så regne det med som ikke er synligt,
Og så bliver tallet først rigtigt stort.
Det er sådan set fint nok men der er bare 2 sider af sagen omkring det med beskyttelse
Fakta er at det ikke bliver billigere at være Med og investeringerne stopper aldrig, og springer du fra er de penge du har lagt "spildt" det betyder at der hele tiden skal sælges mere for at
Investeringen i mærket/mærkerne kan betale sig,
Så på den måde ender man i en form for ond spiral,
For der en naturlig grænse for hvor meget markedet kan bære.
Der sælges rundt regnet 100.000 biler i DK hvert år,
Uanset hvor mange springervand der sættes i bil forretningerne.
Og går man ind og kigger på de bil forretninger med offentlig tilgængelig regnskaber,
Vil man se at rigtigt mange af dem generelt ikke køre med sunde tal.
Så det kommer an på hvilke side af bordet man sidder på
Når man skal vurdere hvordan "beskyttelsen" virker efter min overbevisning.
Når jeg kigger på ur og smykke forretninger i dag syntes jeg at jeg ser større investeringer
I adskillelsen/personificering af de forskellige mærker i butikkerne end før i tiden.
Det går jeg ud fra er nogle penge som de er blevet "bedt" om at bruge,
Men det er en helt personlig betragtning/konklusion.
Men den ligger meget godt i tråd med hvis du kigger på Ecco sko i sko butikken,
Eller B&O hos radio forhandleren og der ved jeg at der ligge specifikke krav til grund.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Du kan have ret i at mærkerne (om det så er biler eller ure) kræver at forhandleren hele tiden investerer og følger med tiden. Men gør alle forretninger ikke det uanset om det så er en tøjforretning eller en urforretning.
Jeg kender ikke nok til bilbranchen i DK, men læste for nyligt en artikel om at de store grupper (Semler, Ejner Hessel osv.) havde det fremragende og tjenerne styrtende med penge?
I takt med at urmærkerne er begyndt med deres egne retailforretninger, er man også begyndt med shop-in-shops, som jo er en mini-version af en brandforretning. I mange tilfælde er disse shop-in-shops krævet af mærkerne, men også betalt af mærkerne (i nogle tilfælde 100% og andre tilfælde 50/50). Men i de fleste tilfælde af dem jeg har ser rundt om i Skandinavien, har ombygning og modernisering (herunder implementering af shop-in-shops) af ældre forretninger, kun været en god investering der har resulteret i mersalg.
•
Generelt kan man i ny vogns branche sige at man skal være stor for at tjene penge,
Altså tilbyde biler i en bred pris gruppe, og tilbyde total løsninger.
Hvor mange af vores forældede
fik bilen finansieret hos forhandleren på den måde de tilbyder i dag,
For slet ikke at til om kun at leje den (lease)
Men man ser det på mange måder i dag er der også differencerne timepris
Afhængig af hvor gammel din bil er hos mange mærke, et klart tiltag for at holde fast i kunden
I længere tid hos AD forhandlerne.
Fakta er at jo ældre en bil er jo sværer bliver den generelt at skrue på,
Og hvor var disse tiltag da markedet i start 00erne var glohedt.
De er et endnu tydeligt bevis på at indtjeningen er under pres i disse forretninger.
Men du har da ret alle skal investere og følge med udviklingen,
Faktum er bare at du som ADer ikke helt er "herre i eget hus" da andre
Diktere investeringerne og hyppigheden af dem for dig og din forretning på flere parametere.
Her er en udmærket side hvis man vil kigge lidt med i bøgerne.
http://www.proff.dk
•
Men for lige at komme tilbage til essensen - hvordan hænger det faktum at der åbner endnu en forhandler af diverse mærker i Kbh sammen med at mærkerne ikke beskytter deres forhandlere?
Forhandlerne er jo ikke garanteret eneforhandling af noget som helst, og kommer der nogle der kan give dig bedre vilkår end du får andre steder, er jeg sikker på at de fleste virksomheder hopper på den.
I øvrigt giver det vel bare mere konkurrence forhandlerne imellem og det er vel kun godt for kunderne?
Svar: 1,986
Tråde: 66
Modtaget Likes: 13 i 11 svar
Givet Likes: 0
Mig bekendt er det de firmaer der sidder på importen af de kendte/godtsælgende bilmærker, der tjener rigtig godt, mens B-T-C forhandlerne er mere pressede. Ca. 25 % af alle større forhandlere (mener det var med +30 ansatte) kørte med røde tal i 2015.
Tror iøvrigt det bliver sundt at få mere end én Rolex distributør i Kbh. Så må vi bare håbe de ikke ansætter 20 årige studenter der ved nul og en paphat om ure :(
/Mads
(12-08-2016, 02:38 PM)issing Skrev: Men for lige at komme tilbage til essensen - hvordan hænger det faktum at der åbner endnu en forhandler af diverse mærker i Kbh sammen med at mærkerne ikke beskytter deres forhandlere?
Forhandlerne er jo ikke garanteret eneforhandling af noget som helst, og kommer der nogle der kan give dig bedre vilkår end du får andre steder, er jeg sikker på at de fleste virksomheder hopper på den.
I øvrigt giver det vel bare mere konkurrence forhandlerne imellem og det er vel kun godt for kunderne?
Det er jo netop min pointe den argumentation omkring beskyttelse er en illusion,
Og er reelt ikke til stede praktisk
det handler ikke om vilkår Men om den forklaring der gives fra moderskibet.
Om hvorfor de krav er stillet op holder vand, og det mener jeg personlig ikke den gør.
Men en ting er sikkert uanset om de eksisterende forhandlere bliver "bedt"
Om at sætte et springvandet mere op i butikken eller en ny spiller på markedet
Vælger at starte op ved at opfylde kravene,
så er der EN der er sikker på at tjener penge Og det er moderskibet.
Enig med Mads sundt med en spiller mere i KBH,
Og så kan man håber som Mads også er inde på at betjeningen skal matche de andre ambitioner,
De kan ihvertfald tage på Fisketorvet og se hvordan det ikke skal gøres.
•
Svar: 474
Tråde: 40
Modtaget Likes: 5 i 4 svar
(12-08-2016, 02:58 PM)TimeToWatch.dk Skrev: Mig bekendt er det de firmaer der sidder på importen af de kendte/godtsælgende bilmærker, der tjener rigtig godt, mens B-T-C forhandlerne er mere pressede. Ca. 25 % af alle større forhandlere (mener det var med +30 ansatte) kørte med røde tal i 2015.
Tror iøvrigt det bliver sundt at få mere end én Rolex distributør i Kbh. Så må vi bare håbe de ikke ansætter 20 årige studenter der ved nul og en paphat om ure :(
/Mads
har hørt fra dem at de helst vil have unge medarbejdere som er helt opdateret om ure. De sagde lidt forsigtigt at man ikke kan lære en gammel hund ny ting og at de ikke passer ind i sådan ny butik.
•
Svar: 4,399
Tråde: 277
Modtaget Likes: 3,175 i 1,091 svar
Givet Likes: 2,283
(13-08-2016, 07:27 PM)misiu Skrev: har hørt fra dem at de helst vil have unge medarbejdere som er helt opdateret om ure. De sagde lidt forsigtigt at man ikke kan lære en gammel hund ny ting og at de ikke passer ind i sådan ny butik.
Lyder som (endnu) et klart eksempel på aldersdiskrimination !
Det er i mine øjne usympatisk og hvis det var tilfældet, ville det få mig til at afholde mig fra at frekventere butikken.
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
|