27-04-2016, 05:25 PM
Er det en generel opfattelse herinde at quartz-ure tåler flere tæsk end mekaniske ure og hvorfor ?
P.N.
P.N.
|
Mest holdbare urværk
|
|
27-04-2016, 05:25 PM
Er det en generel opfattelse herinde at quartz-ure tåler flere tæsk end mekaniske ure og hvorfor ?
P.N.
27-04-2016, 06:50 PM
(27-04-2016, 04:05 PM)Oak Skrev: Jeg har faktisk kigget en lille smule på Grand Seiko. En af de modeller jeg godt kan lide er: SBGA031 i Titanium med 9R springdrive urværk. Jeg skal lige have læst lidt mere om det Spring drive, og om det er mere holdbart end alm mekanisk urværk. det er virkelig en fed Seiko klokke- både den og dens "bror " i stål! :-) vh. jon -------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
27-04-2016, 08:38 PM
(27-04-2016, 05:25 PM)P.N. Skrev: Er det en generel opfattelse herinde at quartz-ure tåler flere tæsk end mekaniske ure og hvorfor ?I would just say G-Shock.I do not think Per,any mechanical could take the same punishment.If you ask why i would have to say less moving parts in the Quartz calibers. (27-04-2016, 04:05 PM)Oak Skrev: Jeg har faktisk kigget en lille smule på Grand Seiko. En af de modeller jeg godt kan lide er: SBGA031 i Titanium med 9R springdrive urværk. Jeg skal lige have læst lidt mere om det Spring drive, og om det er mere holdbart end alm mekanisk urværk.I do not think it is stronger than other calibers,maybe the opposite because it has more parts than most normal calibers.But it is a great caliber.I have not read anything concerning problems with it. - Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
28-04-2016, 10:32 PM
Af dem du nævner ville jeg klart gå efter Blancpain cal. 1315. Om det er det mest holdbare af de tre-fire du spørger til, tror jeg næppe nogen kan svare realistisk på (det bliver rent gætværk), men cal. 1315 har nivachoc (støddæmpning fra Nivarox), 120 timers gangreserve over tre fjederhuse og i øvrigt silicium spiral, hvilke cal. 3300 også har (godt mod stød, kulde/varme og magnetisme).
Sent from my iPhone using Tapatalk
29-04-2016, 08:48 AM
(28-04-2016, 10:32 PM)issing Skrev: Af dem du nævner ville jeg klart gå efter Blancpain cal. 1315. Om det er det mest holdbare af de tre-fire du spørger til, tror jeg næppe nogen kan svare realistisk på (det bliver rent gætværk), men cal. 1315 har nivachoc (støddæmpning fra Nivarox), 120 timers gangreserve over tre fjederhuse og i øvrigt silicium spiral, hvilke cal. 3300 også har (godt mod stød, kulde/varme og magnetisme).But the Rolex caliber is a legend concerning strength and reliability,the Blancpain is not.And Blancpain have had a lot of quality issues in the past.I do not think guessing comes into it concerning the Rolex calibers.But guessing does come into it when we are talking about Blancpain. - Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
23-05-2016, 07:03 PM
selvom det er noget helt andet, så vil jeg høre hvordan holdbarheden er på Breitlings SuperQuartz ure?
Breitling Colt SuperQuartz, Caliber 74 ![]() Kan de klare lidt mere end de andre mekaniske ure vi har snakket om? Er der forskel på holdbarhden om det er quartz eller superquartz? eller er det kun præcisionen?
24-05-2016, 11:54 AM
Når man taler om holdbarheden skal man huske at diskussionen er yderst teoretisk. Jeg har aldrig, gentaget aldrig oplevet eller hørt seriøse vidnesbyrder om hverken mekaniske eller quartzværker som skulle have "stået af" pga bruget.
Naturligvis, man kan skade sit ur når man vælter på cykel eller MC, kommer til at droppe uret på stengulvet i badeværelset etc etc Drejer det sig om holdbarheden under de fornævnte omstændigheder, hedder det eneste svar det, Willy nævner: Casio G-Shock". Jeg formoder at holdbarheden her ikke heller drejer sig om en pludseligt opstået fejl. Taler vi om holdbarheden under normalt brug, er det hip som hap med at sammenligne forskellige bedre kalibrer - det som afgør konkurrencen her er indpakningen, dvs urkasse og kronebeskyttelse. Siden sammenligningen af forskellige typer af urværker netop er så teoretisk, kan jeg kun gætte mig til at quartzværket ville være det stærkeste pga yderst få bevægelige dele. Mvh. John Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
01-06-2016, 10:41 AM
fordi quartz ure er en lille computer chip, og ikke et virvar af mange små dele :) derfor holder de til meget mere
om man er til det ene eller andet - eller begge dele (som jeg) er en smagssag. jeg synes begge teknologier, har sin berettigelse. Anders
Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
01-06-2016, 10:54 AM
Man kunne jo også hævde at quartzuret ikke han alderen til at bevise en større/længere holdbarhed end det mekaniske ur
P.N.
01-06-2016, 12:46 PM
Hvis man nu tager et mekaniks ur og et quartzur og ingen får service, så er det da set at nolge quartz har gået over 30 år konstant. Samme kaliber er også set gå 10 - 15 år og så går i stå.
Samtidig går quartzkaliberne stadig præcis. Jeg har ikke hørt om mekaniske ure som har gået 30 år uden service og har gået hele tide og bare går stadigvæk særlig præcis, inden for 5 - 10 sekunder i døgnet. Jeg har dog hørt om folk med mekaniske ure, som sagde at efter et par år hvor uret har gået på en bestem måde, havde de klappet i hænderne af flere omgange og pludselig afvig uret kraftig i præcision. Ved dog ikke om det lige skulle passe. Men slag kan nemt få uret til at gå upræcis. Det synes jeg det gode ved quartz er at enten i 99 % tilfælde går det præcis eller så går det sket ikke. Og ja Casio G.Shock er blandt de aller bedste. Især de digitale uden bevægelige dele inden i sig. MTM, som laver militærure til alle grene inden for militærverden har kun valgt quartzværket, fordi urerne skulle have visse egenskaber, men også holdbarheden tæller en del og præcition. Dog efter opfordrig lavdede de et mekaniks ur med lænke af støbte kanonkugler. Ca 50.0000 kr for den model. Mellem 5 og 15 gange dyre end deres normale ur priser. Men grunden til at mange mekaniske ure stadig går efter 50 år er mere politisk bestemt fra producents side. Nogle ønske at reservedele skal kunne fås i 30 - 50 år, især inden for de mekaniks ure. Til gengæld ønsker de oftes at deres quartzværker ikke kan laves efter 20 - 30 år. Og ofte kun reservedele på dem i 10 års tid. Seikos topmoddeller har op til 15 års reservedelsgaranti, ikke helt sikker på grand Seiko) og standardmodeller 6 - 9 år, og Omegas modeller, så vist jeg husker var på 20 år. Men det er også 10 år siden. Det kan have ændret sig. |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|