Bedste dykkerur
(25-03-2016, 11:59 AM)TH Skrev: Denne video synes jeg giver et godt kig på FF (Her er det Bathyscaphe) og hvor seriøs et ur det egentlig er. En pointe er bl.a. størrelsen på værket, som passer til den 43mm store kasse, og hvilken betydning konstruktionen af værket har i forhold til anvendeligheden.

https://www.youtube.com/watch?v=QZgZDUNHG8I

M.v.h. Thomas

Den video kunne godt gøre Blancpain's Bathyscape til mit drømmeur. Hvis det altså ikke lige var for prisen.

Min egen reference er et Tissot Seastar 1000 med rød/bordeaux drejekrans. I forhold til det ur er der tre gode og to lidt tvivlsomme grunde til at skifte:

1. Drejekransen er smallere og derfor ser uret mindre dykkeragtigt ud. Det er en fordel for mig. Jeg skal alligevel ikke bruge uret til at dykke mere end 5-10 meter. Men en smallere drejekrans er trods alt ikke noget, som kan retfærdiggøre en højere pris.

2. Video-anmelderen giver mig indtryk af, at finisheringen af Blancpain’ens skive er overlegen. Mit Tissot har en keramisk drejekrans, som jeg tror er lige så smuk som Blancpain'en, men selve skiven på Tissot'en er en dybsort farve uden særligt liv.

3. Blancpain’en har en gangreserve på 5 døgn. Altså 120 timer! Det er 50% mere end Tissot’en, som ellers har det som et meget stærkt kort, at det kan køre 80 timer. Gangreserve er sådan noget, man ikke kan få nok af, når man kun har 3-4 ure, og de alle sammen skal bruges i løbet af ugen.

4. Værkets finishering har nok været dyrere at lave på Blancpain’en. Jeg synes nu ikke, at Tissot’en  -  i betragtning af typen af ur  -  savner noget i den retning. Men det er sådan noget, som ville kræve en direkte sammenligning IRL.

5. Remmen lyder til at være en interessant konstruktion! Men det er også den slags, der skal se IRL.

På negativ-siden er der vist kun to ting:

1. Blancpain'en kan vist kun fås med sort drejekrans og sort skive? Lad gå med, at skiven skal være sort, men når drejekransen også er sort, bliver det hele lige lovlig konservativt.

2. Prisen! Tissot’en koster 5-6.000 kr. Blancpain'en 15-20 gange så meget.

Så er der selvfølgelig mærkets historie som dykker-ur. Men dykker-historie tæller for mig slet ikke, når Blancpain er gået så meget i retning af dress-/daglig-ur. Og for resten har Tissot ikke noget at skamme sig over i den retning.

--
http://www.ablogtowatch.com/tissot-seastar-1000-powermatic-80-watch-hands/

http://www.watch-insider.com/news/tissot-powermatic-80-automatic-caliber-ushering-era-ultra-precise-low-cost-mechanical-movements/
Svar
(25-03-2016, 04:56 PM)Avantismo Skrev: Uden, at jeg på nogen måde er ekspert, vil jeg da gerne anerkende at Blancplain med Fifty Fathoms satte helt nye standarder for et vandtæt ur.

Men om der så hermed er tale om et desideret dykkerur ved jeg ikke. 

Uret var da vandtæt nok til snorkeling og lette dyk med flaske. Ingen tvivl om det.

Derfra, og så til at bygge et desideret ur, hvilket udelukkende er designet til dykning er en anden snak.

Hvis jeg var proffesionel dykker ville jeg nok ikke tage mit 30-50 K ur på et dybere dyk. 

Det kan sikkert ikke engang komme udenpå våddragten.

Chancen for at det fik seriøse ridser eller at remstifterne knækkede ville gøre at det blev på land.

Blot min mening

Risikoen for skrammer og lignende er stort set den samme, uanset om man dykker med et prisvenligt Tuna eller et eksklusivt Fifty Fathoms. Remmen udgør et mindre problem, idet man kan skifte den ud med en anden. 

Den oprindelige Fifty Fathoms udgør et dykkerur, der er baseret på forskellige behov og idéer fra søofficerer og fritidsdykkere. Fifty Fathoms var allerede fra begyndelsen tiltænkt som et dykkerur, hvilket reflekteres i dets specifikationer og lignende. Det kan derfor ikke uden videre afskrives som et dykkerur, selvom det med mere end 60 år på bagen er overgået af andre.

Den aktuelle kollektion af Fifty Fathoms underkastes forskellige tests, som bevirker at de opfylder ISO 6425 normerne. Disse normer udgør en international standard som følges af flere producenter inden for dykkerure. Dernæst skal det tilføjes, at kaliber 1315 ikke er kendt for at være delikat, hvorfor den er i stand til at klare mosten. Den aktuelle kollektion af Fifty Fathoms oser ikke af "redskab" på samme måde som dets forfader, men det forhindrer ikke at de kan bruges som redskab, idet de faktisk lever op til anerkendte og udbredte normer inden for det felt.

Dernæst er det langt fra størstedelen af entusiasterne inden for vores felt, der er i stand til at udfordre et dykkerur, hvorfor et behov for unødigt høj vandbestandighed forekommer irrelevant. 90 meter er mere end tilstrækkeligt for langt størstedelen af os, heriblandt undertegnede. 300 meter er fint, men det gør ikke nødvendigvis dykkeruret "mere vandtæt" end et med en lavere vandbestandighed, hvis begge placeres i en dybde af 50 meter.

Jeg er derfor uenig med dig, Avantismo.
Svar
(25-03-2016, 01:36 PM)willy Skrev: Get serious guys.How many of you really believe that these 80-90000kr dive watches are really used by divers?
Of course many of them can do the job,nobody is denying this.But i wonder how much feedback they get from real divers.
A bit like driving offroad in a Lamborghini 4 Wheel drive.Most of these watches never see water in their lives.
 Like i have said before only watch nerds believe these fairy stories. Icon_blink

Det er ræsonnementet bag de to kategorier, jeg opstillede i mit første indlæg, Willy. 

Jeg er godt klar over at chancen for at møde en professionel dykker med et eksklusivt dykkerur er smal. Dog forhindrer deres eksklusive natur ikke at de kan anvendes som et redskab, selvom jeg i alle tilfælde havde fortrukket en dykkercomputer. 

Har du lyst til at uddybe, hvad du mener med "serious flaws" i dit andet indlæg?
Svar
kan du forsætte den trend du selv har bidraget meget til og komme med for et link der understøtter din påstand.

Med at et 300m ikke er bedre klædt på til at klare 50m vanddybde end feks. Et 100m,
Ellers er det jo blot en påstand som ikke rigtig kan bruges i en seriøs debat der søger en afklaring.

Går man ud fra at der er tale om 2 kvalitets producenter,
Og at ingen at urene har været åbne samt er max 5 år gamle.

Så må det være uomtvistelig for alle at et 300m ur er bedre klædt på 
Til at holde vandet ude på 50m end et 100m.

Chancen for at nogen af urene tager vand er er meget små,
Det er vi helt enig i Men det er ikke det som er Hele pointen her.

det faktum at 300m er længere væk fra hvad producenten giver garanti for,
Det er en fordel som 100m ikke kan opveje.

Ret beset handler det om det faktum at 100 og 300 er ikke lige store,
Det tror jeg ikke man behøver et link for bevise/forstå.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
BP's Bathyscape savner i mine øjne en entydig placering af "12", f.eks en stor, trekantet blob af lumen
- i mørke og "let" forvirring har man ikke lyst til at tvivle - - -
Svar
Så blev det lørdag og posten kom forbi :

İmage

Jeg kikker også på på Blancpain FF ref 2230.1130.71. Er det samme værk som i den store nyere 45 mm?
[-]
  • peterkaa
Svar
(26-03-2016, 11:51 AM)Stensbjerg Skrev: kan du forsætte den trend du selv har bidraget meget til og komme med for et link der understøtter din påstand.

Med at et 300m ikke er bedre klædt på til at klare 50m vanddybde end feks. Et 100m,
Ellers er det jo blot en påstand som ikke rigtig kan bruges i en seriøs debat der søger en afklaring.

[...]

Det kræver ikke en videregående uddannelse for at kunne udlede det ræsonnement, der ligger til grund for min kommentar, Stensbjerg.

Hvis du for resten ikke kan fjerne fokus fra undertegnede, vil jeg venligt bede dig om at lade være med at tage kontakt.
Svar
jeg har slet ikke dig i fokus,
Jeg beder dig blot om at gøre hvad du igen og igen beder andre om.

Det er god dannelse,
Det ved man også selvom man (som jeg) kom ud af skolen i tiden.

Men når argumenterne bliver tynde,
Kan man vælge to ting.

1. Indrømme man tog fejl.
2. Forsøge at fjerne fokus væk fra pointen.

Dit svar viser med alt tydelighed hvad du valgte,
Ikke at jeg var overrasket.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Tak for Jeres gode forslag. Fedt med lidt nye inspiration. Jeg skal have set lidt mere på Blancpain og GP. Hvad jeg ikke fik specificeret var at det nok mest var desk divers jeg gik efter.
Mht al Jeres fnidder om vandtæthed og hvad der er en rigtig diver så bliv I endelig ved hvis I finder det givende. Jeg springer det bare over. Verden smiler til mig!
[-]
  • KimT
Svar
Serious flaws are what all overpolished and overpriced dive watches have.They are not made just to be a functional diving tool.They have to appeal to the public also.And it is here that you find the limitations.
                                The question about how waterproof a watch is can be a bit tricky.Because if you are wearing a 50 M Watch in 10 Meters of Water,and you move your hand very quickly.You can overstep the pressure your watch was built to withstand.It is not so simple as some people seem to think. Icon_blink
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)