(02-03-2016, 07:54 PM)runzuk Skrev: Det afhænger af dit job. Jo, det kan være nødvendigt med HEV
Eksempelvis med dybdehavs dykkere som skal i klokken for at udligne.
Her ryger uret uden ventil.
Så, nu går folk amok 

Helt amok vil jeg nu ikke gå. Men jeg har for nylig læst op på emnet.
Helium-ventiler er ikke absolut nødvendige. Der er også den simple mulighed at gøre uret så stærkt, at urglasset ikke hopper ud, hvis uret kommer for hurtigt ud i almindeligt atmosfærisk tryk. Så smutter heliummet ud samme veje og i samme tempo, som det kom ind.
Jeg har forstået det sådan, at Seiko aldrig bruger heliumventiler. De har altid brugt muligheden med at forstærke uret. Og det er vist kun ur-glassets befæstigelse, der skal forstærkes.
De dykkere, der har problemet med, at helium trænger gennem pakningerne, er KUN de dykkere, der opholder sig i lang tid i dykkerklokker med heliumfyldt atmosfære. Og det gør de vist ikke så meget nede på bunden, men under hvil i trykkamre oppe på båden. Og forresten ikke under Marianer-grav-ekstreme tryk. Det drejer sig simpelthen om, at undgå de tidskrævende de-kompressioner, når dykkerne skal lave tidskrævende opgaver på bunden.
Det er en form for dykning, som kun ganske få mennesker arbejder med, så man kan undre sig over, at nogen almindelige dykkerure tager højde for det. Men jeg gætter på, at det bare er sådan, at en ventil (eller forstærkning) er meget billig at lave.