Magnetisme
Hvad er sammenhængen mellem et urs gang og magnetisme?
Mit Seiko SBDX001, MM300 vandt tidligere lidt, men er efter en brugspause begyndt at tabe lidt.
På watchuseek er det blevet nævnt, at omslaget med magnetlås til en iPad måske kunne påvirke et ur.
Også nævnt at magnetisme skulle få urets fjeder til at "klæbe" og derved??
Har nogen erfaringer/viden at dele (s'føli). (Dette var måske et retorisk spørgsmål?)
/
Kristen
Svar
Nej, men har hørt om det problem så oplærer især vores børn til at passe på mine ure med deres legetøj, hvis dette indeholder en magnet :-)
Svar
Og er det muligt, at foretage en simpel test v.h.a. et lille kompas?
Bergeon skulle lave et professionelt.
/
Kristen
Svar
Det kræver ikke et professionelt kompas for at afsløre magnetisme. Bevæger kompasnålen sig når du bevæger uret hen over det, så lad en urmager se på det. At magnetismen kan være så kraftig at det får spiralen til at klæbe har jeg aldrig oplevet, snavs kan derimod få spiralen til at klæbe men da vil uret gå alt for hurtigt. Afmagnetisering er en serviceydelse u.b. hos de fleste urmagere. Det er dog også muligt det er fordi uret begynder at trænge til service men det er kun dig der ved hvor gammelt det er og hvor lang tid det har ligget på lager hos forhandleren.

P.N.
Svar
Jeg har været ved at købe en af de afsmagnitiserings plader som urmageren bruger til at fjerne magnetisme, hvis man skulle være uheldig.

Og ja det kan være et problem, som en af mine gode venner måtte konstaterer. Han arbejder til daglig med bl.a. en masse iPads rundt på skoler og har oplevet at hans ur blev helt "rundt på gulvet" og et tjek ved en urmager viste at en afsmagnitiserings tur, løste problemet.

Det er så ikke kommet til at hverken han eller undertegnede har indkøbt sådan en fætter, men de findes i flere prisklasser og jeg fik på et tidspunkt Claus fra CT-Watches til at kigge efter et eksemplar til mig, men det faldt lidt til jorden og vi aftalte ikke at gøre yderligere, da det formodentlig også er en ret kraftig omgang for uret at få sådan en behandling.

Jeg vil lige understrege at min tilgang til dette emne er udfra nul erfaring, men blot den ene oplevelse hvor hans Rolex blev testet og kurven var helt ustyrlig på skærmen og efter en behandling på denne plade, var der en snor lige måling af uret og alt var så åbenbart OK igen.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Bag på mit Ecozilla står der "anti mag.4800". Er det ikke et symbol på at uret kan modstå ovenstående?
Svar
Der er forskellige grader af beskyttelse når det kommet til vores ure og hvor højt det skal op før det for alvor er en faktor der giver uret specielle fordele, ved jeg ikke, men er der ikke noget om at flyverure tilbage i tiden var beskyttet af en ekstra jern kasse ??
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
(27-02-2016, 02:23 PM)khbk Skrev: Hvad er sammenhængen mellem et urs gang og magnetisme?
Mit Seiko SBDX001, MM300 vandt tidligere lidt, men er efter en brugspause begyndt at tabe lidt.
På watchuseek er det blevet nævnt, at omslaget med magnetlås til en iPad måske kunne påvirke et ur.
Også nævnt at magnetisme skulle få urets fjeder til at "klæbe" og derved??
Har nogen erfaringer/viden at dele (s'føli). (Dette var måske et retorisk spørgsmål?)
/
Kristen

Du kan være sikke på at spiralen i dit ur ikke klæbe. Fordi så ville dit ur vinde en hel del og ikke tabe.
Svar
(27-02-2016, 04:11 PM)Miwes Skrev: ..... men er der ikke noget om at flyverure tilbage i tiden var beskyttet af en ekstra jern kasse ??
Jo, både IWC's piloture f.eks. Mark 11 og Ingenieur ure (begyndende med ref. 666) har blødjerns kasse. Det har nogle af de nye piloture, som IWC lige har præsenteret, fortsat.
JK
Svar
Jeg har haft ure som har antimagnetisk "ydelse" på 80.000. Mit Ecozilla har 4800. Men de er dermed sikret.

Læs mere her:
http://gearpatrol.com/2013/11/12/protect...c-watches/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)