Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Vi taler stort set aldrig produktionsomkostninger. De er meget lidt relevante for, hvad varen sælges for. Hvad koster det at bage et rugbrød? Blev plæneklipperen billigere, da produktionen flyttede fra (dyre) Tyskland til (billige) Kina? Eller da syning af tøj flyttede Danmark, Portugal, Kina, Bangladesh?
/Bjørn
•
Svar: 502
Tråde: 32
Modtaget Likes: 289 i 141 svar
Givet Likes: 121
Jeg taler ikke om produktion omkostninger.
Så må jeg ha udtrykt mig forkert. Når man blindsmager vin, så fjerner man for sin hvis også brandværdien fra produktet. Hvis man overførte det til ure, hvordan ville det så mon se ud.
Jeg er helt med på at brandværdi er en vigtig faktor ude i den virkelige verden, og hvis Rolex stiger mere end sine konkurrenter, så må det jo skyldes at Rolex formår at øge deres brandværdi hurtigere/bedre end deres konkurrenter, hvilket vi jo bare må tage hatten af for.
Sent from my iPhone using Tapatalk
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
Rolex er jo fantastisk til at spille på folks følelser i deres reklamer og annoncer. Altid enten supersportfolk, eller eventyrer i dyb vand eller på bjerge. Det appellerer til vores drømme om at forrestille os storhed. Det er den ene ting. Den anden ting er prisigefaktorren. Det er vigtigt for en del at vise at de har et Rolexur. Det mærkere susses uanset om man har det eller ej. Nogle vil bare have det fordi det er dyrt. Men nogle af de ældre eg har mødt som har haft Rolex i 20 - 30 år købte det fordi de pludselig var kommet til en del penge. En gut fik en del penge tilbage i skat i 1960erne og ville købe et Omega, da han badede en del og løb og gik sauna. Omegaforhandleren sagde til ham at hvis han virkelig ville have et ur til den slags, skulle han gå til Klarlund og købe et Rolex. Så kan købte et Rolex datejust. I dag kan de fleste Omegaer bruges til det samme.
Om man vil det eller ej, taler Rolex meget til vores indre Ego, og det kan drive prisen godt op. Det er jo verdens mest genkendelige ur og nok det urmærke flest kender, eller i det mindste blandt de aller mest kendte mærker. Det betyder en del for nogen. Jeg har hørt at det nye hit indenfor statussymbol er donationer. At give store beløb til velgørenhed viser overkud samt det modsatte af egne behov (med undtagelse af de personer, som har travlt med at vise at de har givet så og så meget væk).
•
Svar: 276
Tråde: 2
Modtaget Likes: 33 i 16 svar
Givet Likes: 6
(07-02-2016, 08:32 PM)ultoman Skrev: Nogen der kender til hvor meget og hvor ofte Omega, IWC og Jaeger er steget de sidste par år. Tænker det ville give snakken i tråden lidt mere kød :)
Tror det jeg efterspørger er om man nogen steder kan se en prisudvikling over tid, fordelt på de enkelte mærker. For ellers så bliver snakken/postulaterne jo hurtig ret fluffy som det allerede kan ses her i tråden (dette sagt, uden at skyde efter nogen)
For lige at tage den historisk med Omega:
1. Februar 2011: Omega i DK steg 8% grundet indexering og DKK vs. CHF
1. August 2011: Omega i DK steg 6% grundet markedspriserne på små diamanter og udviklingen i CHF
1. Juli 2012: Omega i DK steg ca. 2%
1. Februar 2015: Omega i EU steg 6% grundet udviklingen i CHF
1. Juni 2015: Omega i EU steg 6% grundet udviklingen i CHF
Så det er ikke en tommelfingerregel at der kommer prisstigninger fra Schweiz hvert år, men alle mærker er selvfølgelig forskellige.
Sent from my iPad using Tapatalk
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
@issing: Jeg mener ikke, at du har ret. Hvis ikke kunderne ville betale de højere priser, ville de ikke været steget. Hvis du havde ret, skulle det gælde alle varer fra Schweiz. Er Emmentaler blevet dyrere? Er Toblerone? Eller som jeg nævnte i en tidligere post, så er produktionsomkostningen stort set irelevant for prisen. Det er helt som med rugbrødet og melprisen: Det kan sagtens hjælpe på kundernes accept af en højere pris, hvis producenten kan finde en god forklaring, så som at en ingrediens er blevet dyrere. Det gælder jo også den anden vej: se bare på olieprisen. Da prisen på olie steg op gennem 80'erne og 90'erne accepterede vi forbrugere, at det også betød at prisen på el skulle stige. Og nu er vi så dumme, at vi bliver med at acceptere den høje pris på el, selvom prisen på olie er raslet ned.
Tillad mig at gå lidt mere off topic (eller gør jeg): Klik her:
https://www.youtube.com/watch?v=PIAXG_QcQNU
/Bjørn.
•
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 857
@Bjørn: Det lyder (i mine øjne) meget fornuftigt!
Særligt det med produktionsomkostningerne.
/
Kristen
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
Produktions omkostninger er en del af de samlede omkostninger så selvfølgelig er det en faktor. Men samlet set er det jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Et brand skærer hellere i omkostningerne end at skære i vejledende udsalgspris. Tag Heuer har dog, hvad jeg har hørt, valgt at producere flere billigere værker end førhen, og isætte dem i nye modeller hvor priserne er noget billigere end de forgange modeller.
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
(07-02-2016, 08:34 PM)KimT Skrev: (07-02-2016, 08:22 PM)P.N. Skrev: Og hvorfor kan Rolex så lige det ? Det kunne sikkert starte en heftig diskussion
P.N.
Fordi de gennem årene stabilt har leveret et godt produkt og samtidig været fantastiske til markedsføring 
Det har du sikkert helt ret i Kim. Min påstand er så at de har dygtigere folk i markedsføringsafdelingen end i afdelingen for design
P.N.
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Personligt er jeg ret vild med deres konservative tilgang til design, men det er jo et spørgsmål om smag og jeg er enig i at deres marketingafdeling gør et imponerende stykke arbejde
•