Urdebatten / Urforum
Prisstigninger - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Prisstigninger (/showthread.php?tid=80907)

Sider: 1 2 3 4 5

Prisstigninger - ultoman - 07-02-2016

Nu ved jeg godt at vi herinde er mange der har et eller flere Rolex, hvilket også forklare denne årlige tråd omkring prisstigninger i Rolex forumet. 

Hvordan står det egentlig til med prisstigninger for de andre mærker, plejer de at ligge sig i slipstrømmen af Rolex, og så følge deres procentsatser for prisstigninger, eller kører de fuldstændig individuelt, hvor de nogen gange lader prisen stige mere end Rolex, og andre gange mindre.?

Måske de har en anden måned på året hvor de regulere deres?

Her tænker jeg f.eks. på mærker som også er af en relativ stor størrelse (ihvertfald i vores urtossers bevidsthed) så som JLC, IWC, Omega mf.

RE: Prisstigninger - stenstrupigen - 07-02-2016

Japanerne lader ikke deres ure stige meget hvis man tager det over en 5 årigt periode. Næsten ingenting.
Tyske mærker måske 2 - 5 % (måske noget mere for A.Lange and Sohne).
Russiske mærker 5 - 15 % (især Vostok-Europe stiger noget).
Alle mærker fra Schweiz ca 10 - 30 % og det er lidt bemærkelsesværdigt. Jeg tror at Rolex stiger mest, men de udvikler også kraftigt på deres værker. De forskellige moddeler holder vel 10 år ca på markedet og så ændre referencenummer sig og der sker lidt forbedringer. Men fra en ny model med nyt referencenummer kommer på marked og det ikke bliver produceret mere er prisen vel steget 30 - 50 %. Det er meget bemærkelsesværdigt synes jeg.

Jeg mener at Tag Heuer er gået med til at reducere deres omkostninger med andre urværker og en del mindre speciale urværker for at holde priserne i ro eller reducere lidt i prisen.

RE: Prisstigninger - Stinger - 07-02-2016

Ingen sammenhæng. 

Rolex har ikke faste årlige stigninger.

RE: Prisstigninger - ultoman - 07-02-2016

Er godt klar over at der ikke noget der stiger fast, men har jeg ikke ret i at det normalt er i februar at Rolex justere sine priser?

Så set over de sidste 5 års tid, så er Rolex steget mere end fx JLC, IWC, Omega? For udviklingsmæssigt, så udvikler de sig vel ikke mere, end de nævnte mærker?

Hvis det er tilfældet, så man jeg tale om at man får mere og mere ur per krone, hvis man vælge ur fra et af de andre anderkendte mærker, hvor det som man betaler for ved Rolex i højere og højere grad er mærket...

RE: Prisstigninger - stenstrupigen - 07-02-2016

Jeg mener også at de sidste 2 prisstigner var i februar. Jo udbud og efterspørgsel gør at man betaler en del for Rolexmærket og hvad det står for.

RE: Prisstigninger - Stinger - 07-02-2016

Rolex har hævet prisen i flere forskellige måneder og også gået flere år uden.

RE: Prisstigninger - bjorn_e58 - 07-02-2016

I vores del af verden er det heldigvis sådan, at prisen på ganske få produkter er styret politisk. Om det gælder rugbrød hos bageren, et nyt tag på huset, en T-shirt, en Hermes taske eller et "indsæt dit favoritmærke her"-ur er underordnet. Urene og Hermes tasken er måske lidt i en verden(!) for sig, da markedet reelt er hele verden; det er trods alt sjældent at danskere køber rugbrød i Kuala Lumpur eller hyrer en tømrer fra New York. Så længe der kan sælges tilstrækkeligt mange varer, selvom prisen forhøjes, så forhøjes prisen. Hvis Tag Heuer (bare som eksempel) kunne sælge det samme, hvis de satte prisen op, ville det også ske. Og det er jo netop det, Rolex kan. Prisen på brød steg for nogle år siden, da prisen på mel steg - men slet ikke proportionalt, og da prisen på mel igen faldt, beholdt brød den høje pris. Hvorfor skulle bageren dog ikke gøre det, hvis han stadig kan sælge det samme?

/Bjørn.

RE: Prisstigninger - P.N. - 07-02-2016

Og hvorfor kan Rolex så lige det ? Det kunne sikkert starte en heftig diskussion  Icon_lol
P.N.

RE: Prisstigninger - ultoman - 07-02-2016

Nogen der kender til hvor meget og hvor ofte Omega, IWC og Jaeger er steget de sidste par år. Tænker det ville give snakken i tråden lidt mere kød :)

Tror det jeg efterspørger er om man nogen steder kan se en prisudvikling over tid, fordelt på de enkelte mærker. For ellers så bliver snakken/postulaterne jo hurtig ret fluffy som det allerede kan ses her i tråden (dette sagt, uden at skyde efter nogen)

Prisstigninger - KimT - 07-02-2016

(07-02-2016, 08:22 PM)P.N. Skrev: Og hvorfor kan Rolex så lige det ? Det kunne sikkert starte en heftig diskussion  Icon_lol
P.N.

Fordi de gennem årene stabilt har leveret et godt produkt og samtidig været fantastiske til markedsføring Icon_smil