kan et ur blive yngre?
Nu er der heller ikke nogen grund til at gøre det til et problem.

Uret er nyt i den forstand at det er ubrugt - metallets fysiske alder burde være underordnet inden for rimelighedens grænser.

Køber du et par generiske bukser spørger du heller ikke hvor gamle de er - så længe de ikke er slidte eller ser mølædte/blegede ud så kan man jo være ligeglad om de har ligget på et lager i flere år før salget.

Det samme med et ur - så længe det er i tip tip stand og værket er tjekket og nysmurt efter nogle år i vinduets sol så går det nok.
Svar
Blot refleksioner fra en urinteresseret, der - muligt - ikke kender til sædvanerne for salg af ure  Icon_smil  Icon_smil  Icon_smil  Icon_smil

Mv. MIC

@ MIC: Ved salg af ure hæfter man ikke ved produktionsdatoen. Ure er ikke sammenlignelige hverken med biler eller hurtig fordærvende madvarer. Eksempel: Nu er det umuligt at finde ud af Rolex´ produktionsdatoer, dem giver fabrikken ikke ud. Indtil for nogle år siden, før Rolex begynde med random serienummer, var det muligt for ivrige nørder med hjælp af urinteresserede AD´er (nej, alle AD´er er ikke nødvendigvis urinteresserede) at tilføje en ny årgang i de eksisterende "from what year is my Rolex" lister. Det er det ikke mere pga. random nummerering. I de tidlige lister var det faktisk kun muligt at oplyse i hvilken sekvens af serienummereringen Ad´er begynde at modtage nye ure fra fabrikken ved årskiftet. Hvornår urene var rent faktisk produceret, ved ingen. Et til fire år før er mit mere end forsigtigt gæt.
Derfor, uanset hvor oprigtigt forbrugeren ønsker at vide hvor friskbagt hans ur for +50K er, får han det ikke at vide. Ej heller ved at henvise sine juridiske rettigheder som forbruger i EU Icon_blink
Life is hard and then you die...

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
(03-02-2016, 12:50 PM)MIC Skrev: @Lars urmager

J
Et eksempel er et omega produceret i 2013 som grundet lager og måske også videresalg med åbne papirer kører rundt indtil det i 2016 sættes til salg. 

Mv. MIC

Her vil jeg ikke nævne årstal for uret, hvis uret er ubrugt. Det har intet at sige og 99 % af alle er ligeglade. Problemet er måske lidt at har uret ligget på lager i over 10 år, så ville jeg nok kalde det NOS og ja, desværre går der ikke lang tid før uret trænger til service, så det ville jeg gøre opmærksom på over for en kunde. Jeg har set nogle ure ligge i 20 år på lager og en god urmager sagde at uret trængte til service uden at det nogensinde var blevet brugt.
Svar
Jeg er bestemt ikke ligeglad med at få årstal oplyst. Om det så er et ur til 1000 kr eller 20000 kr.
Jeg vil personligt ikke give liste prisen for et nyt ur som eksempelvis har ligget 5 år på lager. Never! Så skal uret sættes ned.

At man ikke kan få oplyst alderen på et Rolex er til grin i min verden. Selv et Pingo kan man alders bestemme udfra serienummer på bagkassen.
Svar
Det har jo ikke nogen praktisk betydning om uret har ligget et par år? Så længe det er den nyeste model man får, kan jeg ikke se der skulle være noget galt med det.
Svar
(03-02-2016, 04:22 PM)runzuk Skrev: Jeg er bestemt ikke ligeglad med at få årstal oplyst. Om det så er et ur til 1000 kr eller 20000 kr.
Jeg vil personligt ikke give liste prisen for et nyt ur som eksempelvis har ligget 5 år på lager. Never! Så skal uret sættes ned.
Det er svært at vide hvor længe et ur er på lager i en butik. Så er det i udstillingsvinduet og så er det i en skuffe indenfor bag et display eller i en skuffe man ikke kan se og så ud i vinduet igen. Men oftest er de tunge sælgende ure i en butik 1 til 3 år, og urmodeller, der bliver solgt efter et par måneder i en butik, ligger pludselig til salg over 1 år uden at blive solgt.

Men prisnedsættelse sker oftes ved dyre ure automatiks når de sælges for nærmest ingen betaler listepris for ure i den højere ende, som butikken har hjemme.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)