Dykkerkrans af keramik
#1
Man ser oftere at dykkerkransen er lavet af keramik eller andet materiale, hvor der førhen var tale om metal med tryk og evt. en lakering i et beskyttende lag.

I følge hvad jeg kan finde ud af er der f.eks. tale om et keramisk materiale på dykkerkransen af mit Certina, det er hvad Urmageriet skriver på deres side omkring denne model.

Model nr. C013.427.11.051.00

http://www.uhrmageriet.dk/certina_ure/ds_action_herre

Men har også fået fortalt at der på dette ur ikke er tale om en keramisk krans, men der er tale om et andet materiale ??

Hvilket fik mig til at tænke på hvor mange forskellige materialer der kunne være anvendt til disse dykkerkranse.

Jeg har set når der skiftes dykkerkranse af metal, hvor det blot er et tyndt stykke "blik", men har aldrig set hvordan en af keramik bliver skiftet, hvilket måske slet ikke er muligt ?

İmage

İmage

İmage
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#2
(28-01-2016, 10:05 AM)Miwes Skrev: Jeg har set når der skiftes dykkerkranse af metal, hvor det blot er et tyndt stykke "blik", men har aldrig set hvordan en af keramik bliver skiftet, hvilket måske slet ikke er muligt ?

I det tilfælde skiftes hele lynetten og ikke bare indlægget. Noget som nogle fabrikanter i øvrigt også praktiserer med alm. metal indlæg idet de ikke sælger dem løse hvorfor man er nød til at købe en hel lynette.
Svar
#3
Det her er en krans:
İmage

Den dims der sidder på uret hedder lynetten. Icon_Up
Svar
#4
Jeg ved det jo godt kristoffer Icon_blink

Nu tog jeg bare fra Urmageriet's tekst og kransen er en Lünette naturligvis, som findes fast omkring urskiven og i en drejelig version, der typisk ses på flyverure og dykkerure.

Så er den på plads, men til det egentlige spørgsmål.

Denne Lünette er rimelig let at genkende i safir-glas og stål udgave, men i dette tilfælde på mit Certina vil jeg jo gerne have ret og læner mig op af beskrivelsen fra urmageriet, men Claus fra Ct-Watches mente ikke at der var tale om keramik, men et helt andet materiale, som han ikke lige huskede navnet på...så der er den lige nu Icon_smil
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#5
Hvis du kommer forbi Holte så har vi en xrf maskine der kan bestemme kompositionen af grundstoffer i et givent emne. På 1 min kan den f.eks. bestemme hvilken slags stål der er brugt, eller om den diamant ring man har købt i kina i virkeligheden er zircon.
Svar
#6
(28-01-2016, 12:28 PM)Kristofferj Skrev: Det her er en krans:
İmage

Den dims der sidder på uret hedder lynetten. Icon_Up

Der findes mange slags kranse. Vanillekranse, tandkranse, adventskranse osv. Og der findes altså også dykkerkranse og drejekranse.

Ordet "lynette" kommer fra fransk, hvor det kan betyde mange ting. F.eks. kikkert og briller. Og ifølge min (gamle) Gyldendal kan det også betyde "indfatning til et urglas". 
Men en dykkerkrans (eller en hvilken som helst anden drejekrans på et ur) er ikke en indfatning.

På engelsk er "bezel" tilsyneladende blevet et helt generelt ord for hvad som helst, der omkranser en urskive, uden hensyn til om den bruges til at indstille et tidspunkt eller at holde fast på et ur-glas. Hvilket ellers er meget forskellige funktioner.

Men vi andre  behøver jo ikke på samme måde at forfladige sproget, bare fordi amerikanere og englændere gør.
[-]
  • Lars
Svar
#7
@Miwes

Jeg plejer at gå til producentens egen hjemmeside for at få checket specifikationerne. Der er meget rod i, hvad ur-pusherne selv fortæller. Men mærkeligt nok fortæller Certina ikke selv, hvad drejekransen er lavet af. 

Har du læst anmeldensen på ablogtowatch? Dem kan man vist godt stole på, og de fortæller, at kransen er lavet af anthracite, og det er et keramisk materiale. Se 

http://www.ablogtowatch.com/certina-ds-a...r-watches/

Det ville også være mærkeligt, hvis en ny Certina-dykker ikke skulle bruge keramisk drejekrans. Det er vel efterhånden blevet standard på alle odykker-ure i den ikke helt billige klasse? Tissot Seastar gik i hvert fald over til keramik med deres 2014-modeller, og de to mærker deler vist rigtig meget teknik.
Svar
#8
Mange tak for jeres svar Icon_Up

Vil tjekke på nettet omkring materialet og så glæder jeg mig til at læse anmeldelse i dit link Icon_smil
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: