Svar: 329
Tråde: 15
Modtaget Likes: 5 i 4 svar
Givet Likes: 65
Der er ingen tvivl om, at der er mange flotte ure. Og også noget nyt imellem.
Men jeg kan bare ikke forstå, at der er så mange, der skal lave skelleterede ure.
En glasbagkasse kan jeg til nøds forstå, men at man skal se urværket forfra, bliver jeg aldrig fan af.
Svar: 63
Tråde: 0
Modtaget Likes: 28 i 12 svar
Givet Likes: 0
VC OS med kronograf-funktion er min favorit, idet man ikke uden videre laver et sådan værk. Jeg er positivt overrasket over at de levede op til deres egen forventning, om at introducere et in-house produceret værk med kronograf-funktion i 2016. Hatten af for det, VC! Desuden er det nye design ''selvstændigt'', fordi det adskiller sig bemærkelsesværdigt fra Hysek's 222, som trods alt deler ligheder med Genta's Royal Oak.
Hvis vi ser bort fra det, er jeg udenforstående for Hodinkee's ros af Montblanc's årskalender med kronograf-funktion ( https://www.hodinkee.com/articles/the-mo...live-pics). Helt ærligt, siger jeg bare! Zenith tilbyder et mere sofistikeret og historisk interessant værk til et nævneværdigt mindre beløb, jf. http://www.my-watchsite.com/captain/4172...ndar.html. Er jeg alene herom?
•
Svar: 2,148
Tråde: 222
Modtaget Likes: 3,661 i 1,100 svar
Givet Likes: 6,291
(20-01-2016, 01:21 AM)TopClocks Skrev: ...
Hvis vi ser bort fra det, er jeg udenforstående for Hodinkee's ros af Montblanc's årskalender med kronograf-funktion (https://www.hodinkee.com/articles/the-mo...live-pics). Helt ærligt, siger jeg bare! Zenith tilbyder et mere sofistikeret og historisk interessant værk til et nævneværdigt mindre beløb, jf. http://www.my-watchsite.com/captain/4172...ndar.html. Er jeg alene herom?
Hej TopClocks,
Jeg tror en stor del af forklaringen på den positive holdning ikke er 'teknisk' eller begrundet med denne specifikke model, men mere går på Montblanc's overordnede tilgang til at lave ure, som (i mine øjne) giver god værdi for pengene og som er tilgængelige for normale mennesker, der ikke liiiiige synes at 20,000 dollars er en god pris for et time-only mekanisk ur.
Se starten af artiklen, hvor Clymer skriver flg. " I am far more interested in great watches for reasonable prices that people can actually buy, wear, and enjoy, and that seems to be Montblanc's MO these days."
Montblanc er jo så netop nødt til at gå lidt på kompromis (set fra et horologisk feinschmecker-synspunkt) for at kunne levere til den målgruppe og i det forhold mellem værdi/pris. Jeg synes de laver fine ting, hvis man netop synes at de andre mærker strammer pris-skruen for meget.
Montblanc er jo også igang med en større rejse fra at være fyldepenne-sælger til at blive anerkendt som urmærke. Det er sjovt at følge - og at se hvor tæt nogle af deres modeller ligger på JLC produkter i udtryk, men til noget lavere priser. Ingen tvivl om at deres CEO ved hvad han gør - og bruger sine erfaringer fra sin tid hos JLC.
Og så er der jo heldigvis masser af alternativer, som f.eks. Zenith, hvis man lægger vægt på andre ting ;-)
Claus
•
Jeg nikker anerkendende til din betragtning om, at Montblanc bliver nødt til at gå på kompromis med kvaliteten i deres værker. :-)
Jeg er mest forbavset over magasinernes ros af det ur, idet bedre og billigere alternativer findes på markedet. Uret er ikke dårligt, idet man får flere komplikationer til en overkommelig pris. Hvis det bedre og billigere alternativ ikke fandtes, havde jeg formentligt haft rosende ord tilovers for Montblanc's årskalender med kronograf-funktion. Fokus blandt skribenterne går jo bl.a. på den overkommelige pris.
Det er til gengæld ærgerligt, at Jérôme Lambert forlader Montblanc efter en relativt kort periode. Davide Cerrato, som tidligere har arbejdet for Tudor, skal overtage roret efter Lambert. Det bliver spændende at se, hvorvidt Lambert's tid hos dem vil blive husket som en ''guldalder''.
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
(20-01-2016, 11:12 AM)TopClocks Skrev: Jeg nikker anerkendende til din betragtning om, at Montblanc bliver nødt til at gå på kompromis med kvaliteten i deres værker. :-)
Jeg er mest forbavset over magasinernes ros af det ur, idet bedre og billigere alternativer findes på markedet. Uret er ikke dårligt, idet man får flere komplikationer til en overkommelig pris. Hvis det bedre og billigere alternativ ikke fandtes, havde jeg formentligt haft rosende ord tilovers for Montblanc's årskalender med kronograf-funktion. Fokus blandt skribenterne går jo bl.a. på den overkommelige pris.
Det er til gengæld ærgerligt, at Jérôme Lambert forlader Montblanc efter en relativt kort periode. Davide Cerrato, som tidligere har arbejdet for Tudor, skal overtage roret efter Lambert. Det bliver spændende at se, hvorvidt Lambert's tid hos dem vil blive husket som en ''guldalder''.
What do you mean about compromise of quality? It can only be a compromise if you do not achieve what you are aiming at.I think MB are going for watch buyers,who want quality for the money,without having to pay a big premium for the name on the watch.I have read nothing about bad quality with MB watches.Maybe the finish is not in the Lange or PP class,but that is not what they are aiming at.Like i said in a previous thread,they are a up and coming player in the higher end market.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 80
Tråde: 3
Modtaget Likes: 7 i 6 svar
Givet Likes: 1
(20-01-2016, 03:52 PM)willy Skrev: (20-01-2016, 11:12 AM)TopClocks Skrev: Jeg nikker anerkendende til din betragtning om, at Montblanc bliver nødt til at gå på kompromis med kvaliteten i deres værker. :-)
What do you mean about compromise of quality? It can only be a compromise if you do not achieve what you are aiming at.I think MB are going for watch buyers,who want quality for the money,without having to pay a big premium for the name on the watch.I have read nothing about bad quality with MB watches.Maybe the finish is not in the Lange or PP class,but that is not what they are aiming at.Like i said in a previous thread,they are a up and coming player in the higher end market.
Enig med Willy her... Vi vendte emnet for kort tid siden vedr Mont Blanc og selvom jeg også mener at det nok i et eller andet omfang stadig vil være stigmatiseret af deres rolle som High-End producent af penne, så kan jeg bare ikke benægte kvaliteten af de Minerva værker der ligger i deres 1858 Villeret kollektioner. Ser man på disse ure og hvad man får for pengene, så er det faktisk et ret godt køb. Havde det været Patek eller Lange, så ville prisen have været dobbelt op - Mindst! Den nye 1858 Chronograph Monopusher med blå skive og stålkasse er vanvittig flot
•
(20-01-2016, 03:59 PM)Krüger Skrev: Enig med Willy her... Vi vendte emnet for kort tid siden vedr Mont Blanc og selvom jeg også mener at det nok i et eller andet omfang stadig vil være stigmatiseret af deres rolle som High-End producent af penne, så kan jeg bare ikke benægte kvaliteten af de Minerva værker der ligger i deres 1858 Villeret kollektioner. Ser man på disse ure og hvad man får for pengene, så er det faktisk et ret godt køb. Havde det været Patek eller Lange, så ville prisen have været dobbelt op - Mindst! Den nye 1858 Chronograph Monopusher med blå skive og stålkasse er vanvittig flot
Jeg har ikke kritiseret Montblanc's brug af Minerva-værker, Krüger. Minerva er alene en fordel for Montblanc.
Min kritik vedrører det forhold, at flere falder på halen over deres årskalender med kronograf-funktion, idet Zenith tilbyder et bedre og billigere alternativ, jf. http://www.my-watchsite.com/captain/4172...endar.html. Vi taler om et integreret kolonnehjulsstyret kronograf-værk mod et kronograf-modul fra Dubois Dépraz. Desuden er finish bedre hos i Zenith, idet kaliber 4054 eksempelvis er prydet med perlage og côtes de genève, hvorimod Montblanc's finish halter en del på den front, jf. https://monochrome-watches.com/pre-sihh-...ew-price/. Jeg står derfor fast ved mit udsagn om, at Zenith tilbyder et bedre og billigere alternativ, hvorfor jeg ikke falder på halen over Montblanc's årskalender med kronograf-funktion.
(20-01-2016, 03:52 PM)willy Skrev: What do you mean about compromise of quality? It can only be a compromise if you do not achieve what you are aiming at.I think MB are going for watch buyers,who want quality for the money,without having to pay a big premium for the name on the watch.I have read nothing about bad quality with MB watches.Maybe the finish is not in the Lange or PP class,but that is not what they are aiming at.Like i said in a previous thread,they are a up and coming player in the higher end market.
Vi har tidligere talt om det, Willy.
Cfnissen henviser med ordet ''kvalitet'' til finish og konstruktion i deres værk, idet Montblanc's strategi er at tilbyde high-end komplikationer til en bestemt målgruppe. Vi taler ikke om dem, der normalt køber et 5170, Datograph eller TCI ( http://www.my-watchsite.com/tradition/52...077.html). Den målgruppe fokuserer på mere end selve komplikationen, idet de ligeledes fokuserer på udførslen i form af konstruktion og finish. Montblanc's målgruppe består derimod af forbrugere, som hovedsageligt er interesseret i selve komplikationerne. Heri ligger Montblanc's styrke, idet Patek Philippe, A. Lange & Söhne, Breguet og lignende også tilbyder high-end komplikationer, om end til en noget højere pris.
Montblanc's strategi er efter min opfattelse ikke at konkurrere med de tunge drenge i den højere del af skalaen. Deres fokus er et hidtil uudforsket område i form af high-end komplikationer til overkommelige priser. De er derfor nødt til at gå på kompromis med kvaliteten i deres værker inden for det segment, hvis de samtidigt skal kunne omsætte ure og leve af det. Mit problem består i det forhold, at de på trods af deres strategi halter på nogle punkter, idet der findes bedre og billigere alternativer inden for samme kategori.
Hvis det bedre og billigere alternativ ikke fandtes, havde jeg formentligt været positivt stemt over for Montblanc's årskalender med kronograf-værk. Det er imidlertid ikke tilfældet.
•
Svar: 1,515
Tråde: 165
Modtaget Likes: 560 i 257 svar
Givet Likes: 117
Har lige prøvet VC's nye OS linie. Jeg er imponeret over den geniale rem/lænke hurtigudskiftning med snaplås og lænkens finjustering, hvor man bare "trækker" i leddet på hver side af låsen. Her er et par hurtige billeder af kronografen, Ultra Thin og Ultra Thin Perpetual Calender. Ultra Thin med den "gamle" caliber 1120, som også sad 222 jumboen.
JK  
Sent from my iPad using Tapatalk
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
(21-01-2016, 09:49 AM)TopClocks Skrev: (20-01-2016, 03:59 PM)Krüger Skrev: Enig med Willy her... Vi vendte emnet for kort tid siden vedr Mont Blanc og selvom jeg også mener at det nok i et eller andet omfang stadig vil være stigmatiseret af deres rolle som High-End producent af penne, så kan jeg bare ikke benægte kvaliteten af de Minerva værker der ligger i deres 1858 Villeret kollektioner. Ser man på disse ure og hvad man får for pengene, så er det faktisk et ret godt køb. Havde det været Patek eller Lange, så ville prisen have været dobbelt op - Mindst! Den nye 1858 Chronograph Monopusher med blå skive og stålkasse er vanvittig flot
Jeg har ikke kritiseret Montblanc's brug af Minerva-værker, Krüger. Minerva er alene en fordel for Montblanc.
Min kritik vedrører det forhold, at flere falder på halen over deres årskalender med kronograf-funktion, idet Zenith tilbyder et bedre og billigere alternativ, jf. http://www.my-watchsite.com/captain/4172...endar.html. Vi taler om et integreret kolonnehjulsstyret kronograf-værk mod et kronograf-modul fra Dubois Dépraz. Desuden er finish bedre hos i Zenith, idet kaliber 4054 eksempelvis er prydet med perlage og côtes de genève, hvorimod Montblanc's finish halter en del på den front, jf. https://monochrome-watches.com/pre-sihh-...ew-price/. Jeg står derfor fast ved mit udsagn om, at Zenith tilbyder et bedre og billigere alternativ, hvorfor jeg ikke falder på halen over Montblanc's årskalender med kronograf-funktion.
(20-01-2016, 03:52 PM)willy Skrev: What do you mean about compromise of quality? It can only be a compromise if you do not achieve what you are aiming at.I think MB are going for watch buyers,who want quality for the money,without having to pay a big premium for the name on the watch.I have read nothing about bad quality with MB watches.Maybe the finish is not in the Lange or PP class,but that is not what they are aiming at.Like i said in a previous thread,they are a up and coming player in the higher end market.
Vi har tidligere talt om det, Willy.
Cfnissen henviser med ordet ''kvalitet'' til finish og konstruktion i deres værk, idet Montblanc's strategi er at tilbyde high-end komplikationer til en bestemt målgruppe. Vi taler ikke om dem, der normalt køber et 5170, Datograph eller TCI (http://www.my-watchsite.com/tradition/52...077.html). Den målgruppe fokuserer på mere end selve komplikationen, idet de ligeledes fokuserer på udførslen i form af konstruktion og finish. Montblanc's målgruppe består derimod af forbrugere, som hovedsageligt er interesseret i selve komplikationerne. Heri ligger Montblanc's styrke, idet Patek Philippe, A. Lange & Söhne, Breguet og lignende også tilbyder high-end komplikationer, om end til en noget højere pris.
Montblanc's strategi er efter min opfattelse ikke at konkurrere med de tunge drenge i den højere del af skalaen. Deres fokus er et hidtil uudforsket område i form af high-end komplikationer til overkommelige priser. De er derfor nødt til at gå på kompromis med kvaliteten i deres værker inden for det segment, hvis de samtidigt skal kunne omsætte ure og leve af det. Mit problem består i det forhold, at de på trods af deres strategi halter på nogle punkter, idet der findes bedre og billigere alternativer inden for samme kategori.
Hvis det bedre og billigere alternativ ikke fandtes, havde jeg formentligt været positivt stemt over for Montblanc's årskalender med kronograf-værk. Det er imidlertid ikke tilfældet.
I can agree that you can find cheaper alternatives to some MB watches,but i think that their designs are better.I do not however agree with what you say about quality,at all! You just cannot compare the finish on a MB to a Patek,and call it a compromise in quality.Its like saying Rolex have compromised on quality in their calibers compared to Lange.Different ways of defining the market you are going after is a better way of describing it, in my opinion.And we should always remember that the days when Patek were the benchmark for high end watches are long long gone
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
(21-01-2016, 03:41 PM)willy Skrev: I can agree that you can find cheaper alternatives to some MB watches,but i think that their designs are better.I do not however agree with what you say about quality,at all! You just cannot compare the finish on a MB to a Patek,and call it a compromise in quality.Its like saying Rolex have compromised on quality in their calibers compared to Lange.Different ways of defining the market you are going after is a better way of describing it, in my opinion.And we should always remember that the days when Patek were the benchmark for high end watches are long long gone
Det er et smagsspørgsmål, hvorvidt man foretrækker layout på det ene eller andet ur, Willy. Zenith's design er min opfattelse mere praktisk, idet man har en sektion forbeholdt indikation for dato og en anden sektion for dag og måned. En gang i mellem må det æstetiske lide for det praktiske. Desuden er jeg ikke særligt begejstret for indikation af månens faser på Montblanc-uret eftersom det fremstår billigt, at bruge ''pointer-type'' indikation i stedet for en ''disk'', jf. https://monochrome-watches.com/pre-sihh-...ew-price/.
Dog vil jeg gerne understrege, at jeg ikke har sammenlignet Montblanc med Patek, hvilket fremgår tydeligt i mit svar til Krüger. Min sammenligning angår derimod Montblanc og Zenith, idet begge ure tilbyder årskalender og kronograf-funktion. Hertil kommer, at de begge befinder sig inden for en prisvenlig kategori. Det er derfor efter min opfattelse reelt nok at sammenligne dem.
Apropos benchmark, så har Benjamin Clymer for resten brugt samme betegnelse om Patek's ref. 5960, jf. https://www.hodinkee.com/articles/introd...ess-steel. Det skal i øvrigt tilføjes, at Patek indtil midten af 2009 fulgte kriterierne for Poinçon de Genève, inden de introducerede deres kvalitetssegl med skærpede krav. Sidstnævnte foranledigede faktisk en opdatering af kriterierne for Poinçon de Genève, hvilket må siges at være en bedrift, især da Patek før i tiden fulgte dem.
•
|