Hjælp søges for NYbegynder.
Hej alle! Jeg er helt ny her, og håber meget på at få lidt hjælp. 

Jeg søger en vintage ur, og meget gerne noget i stil med ,- 

Lebois & Co chronograph fra 1930'erne.. 

Et ekstra spørgsmål - Jeg så i en tråd (jeg har ingen anelse om  hvilken) et Omega ur, firkantet og lidt.....goofey?...at se på. 
Ud fra den ringe beskrivelse, er der så nogen der ved hvilket ur det er? Og om det er til at få fat i noget i samme stil? 

På forhånd mange tak! 

Mkk
Svar
Hej Mkk - og velkommen på forum.
Der er ingen af dine spørgsmål jeg finder lette; men det skal ikke afholde mig fra, at forsøge med et svar.

#1. Et vintage i stil med: "Lebois & Co chronograph fra 1930'erne"
- først måtte jeg google Lebois, for overhovedet at få et indtryk af, i hvilken retning ønsket går.

Det har givet mig ideen til at foreslå dig, at søge på chrono24.com efter: "Universal Geneve".
Det er faktisk dette urmærke, der er ophavsmand til det udseende, som de allerfleste krografer har i dag.
Så er du også på fast grund, hvad angår såvel vintage som autenticitet.
Det er praktisk, at sortere sin søgning efter pris, således at man ikke skal blade gennem et hav af annoncer, der er udenfor økonomisk rækkevidde.

#2. Et Omega, firkantet og lidt "... goofey" (Tak skæbne)
Med risiko for, at det er et af mine firkantede ure, der karakteriseres som "goofey", følger her:

İmage
Speedmaster 125

İmage
Constellation Marine Chronometer 2,4 MHz

Er det ikke nogen af dem, vil en billedsøgning på Google: Omega watch square case, i hvert fald give nogle eksempler at vælge imellem.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hej Geodoc..

Mange tak for dit svar.. Hjemmesiden chrono24.com kendte jeg ikke, men den virker ret inspirerende... Og til lettere forvirring, da jeg ikke er helt indstillet på, hvilket ur det skal være.

"Goofey" var langt fra negativt ment, måske mere "mekanisk samling af uret" havde været mere beskrivende. Præcis som dit Constellation Marine Chronometer 2,4 MHz.. Det er helt utroligt lækkert, hvilket dit Speedmaster 125 også er.
Min prisklasse er dog lidt under, af hvad de ure ligger til. En 5000,- er hvad det må koste i denne omgang..

Endnu engang tak for hjælpen. Jeg må se om jeg ikke kan få besluttet mig! :)

..Mest af alt er jeg i denne omgang ude efter et ur, som et vintage og specielt.. Et lidt "sært" look af en art :)
Svar
Hej Mkk

Velkommen til. Hvad du nok vil erfarer (eller allerede er klar over) er at vintage chronoer meget ofte er lidt små i forhold hvad vi er van til i vore dage. 35-37mm er ikke unormalt for 1930 ->1960 modeller, og selvom de ser flotte ud når billederne er blæst op på en 24" monitor, så er det bare ikke det samme når man står med uret i hånden.

Vintage chronoer der er større end det, f.eks. denne vintage Lebois løber op i betydeligt mere end de 5000 (DKR?) som du listede som max. Størrelsen er ganske enkelt en pris-driver, og som du sikkert fandt ud af gælder det også for Universal Geneve.

En umiddelbar ide ville være at kigge på f.eks. Wittnauer og lave en "Wittnauer chrono" søgning på ebay, for at se hvad der dukker op. Der er Wittnauer's der designmæssigt ikke er helt skæve - men størrelsen er for mig personligt stadig et issue.

Alternativt kan du lede efter funky chronoer fra 60/70erne. Det er stil-mæssigt noget HELT andet, men dér kunne du nok finde noget i det ønskede prisleje.

Og så lige en gammelfar reminder: "det er ikke billigt at servicerer en vintage chrono!". Kaster du 5k efter et ur i dårlig stand, så kan du ende med at det i sidste ende vil koste $$$ grundet service.

Jeg kan godt se at det er lidt nedslående råd/info jeg komme med, men 5k er i mine øjne på grænsen til at man kan få noget interessant chrono for. Brugeren "clock" købte to fine chronoer den anden dag se: vintage tråd, men de er jo lidt langt væk designmæssigt og prismæssigt ligger Tissot'en i god stand over dit budget.

/longbear
[-]
  • Mkk
Svar
Hej Longbear. Mange tak for svaret og for din info/uddelte viden vdr køb af vintage ur.
Selv havde jeg ikke skænket en tanke, at uret selvfølgelig skal serviceres, og derved vil løbe længere op..
I denne omgang må jeg så desværre nok sætte et vintage ur på hold, og finde mig et nyt ur..
Jeg sætter stor pris på dit "nedslående råd/info", for ellers ville jeg ende mig at ligge inde med et ur, som bare kunne ligge og eller sidde på armen uden at virke (Hvilket slet ikke er meningen)..
Dog synes jeg at dit forslag med Wittnauer er ret godt.. De rammer stilen ret godt, og måske er det det jeg skal holde øje med i fremtiden..

Pt kigger jeg forvirret rundt på alle urmærket, prøver at få inspiration her fra og fra google.. Men her på siden viser i så f.....s mange lækre ure, at forvirringen blot bliver større..
Er der nogle gode råd til, hvilket mærker jeg skal holde mig langt fra, og hvilke der vil være toppen? Hvis mit budget på 5000 KR er for småt, så må jeg give det endnu mere tid, og spare lidt mere op..

Jeg har selvfølgelig et drømme ur som Omega Seamaster, http://doomwatches.com/wp-content/upload...photos.jpg , men det er vist lettere urealistisk pga prisen Seamaster's ligger i.. :(

Jeg undskylder for mig forvirring... Men det er virkelig ikke let.!
Svar
(24-10-2015, 12:46 PM)Mkk Skrev: Jeg undskylder for mig forvirring... Men det er virkelig ikke let.!

nope det er ikke let - siden tråden her er der startet en tråd om "prismæssigt overkommelige ure" (http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=80545) som måske kan hjælpe dig lidt. Mine primære urkøb er drevet af urets (indbildte?) historiske tilknytning til div. militær, og nærmest slet ikke til urets kvalitet så for mig er det mere en historisk reference end et ur. Jeg blev drevet i den retning grundet disse ures design (sort skive - let læseligt - no nonsens), så satte jeg mig ind i urenes historie, og først derefter blev historien det primære. Det er vel egentligt det vigtige her; at man falder for et design og så først derefter bliver ur-nørd.

Selvom du falder for f.eks. klassisk Rolex/IWC/Omega design behøver du ikke smide 50k up front. Der findes "homage/hyldest" modeller af snart sagt alle de klassiske modeller. Der er delte meninger om disse homage og jeg er heller ikke helt vild med alle modellerne, på den anden side tror jeg at de er gode veje ind i vintage-ure, og bliver man bidt af historien så ender man med at købe en original - tror jeg.

Selv har jeg to hyldest ure som jeg bruger som weekendure når jeg fjoller rundt i haven:
Orfina Military MK II design meget lig IWC MK XV dog uden dato Icon_Up
fotokredit: hazze959
İmage

Precista PRS82 som er en hyldest til Precista Royal Navy Diver årgang '82 (i aktion samtidig med Rolex og Omega). Jeg er særligt glad for denne da den ikke rigtigt stjæler fra et ur der er kendt i den brede offentlighed, men bare er sig selv:
İmage

en god måde at få overblik over mange af  de gamle designs er at kigge i bogen: Wristwatches af Gisbert L. Brunner (http://www.amazon.com/Wristwatches-Armbanduhren-Montres--Bracelets-Gisbert/dp/3829006608/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1446301354&sr=1-1&keywords=3829006608)

Hvis du helt dropper relationen til vintage og går efter kvalitet i absolut forstand, er der andre her som kan give dig råd, f.eks. i tråden om de "overkommelige ure".

/longbear
Svar
Mange tak for svar, råd og visning af ure.!

I denne omgang blev det et Seiko SNKM97 Recraft Green Dial Stainless Steel Automatic.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)