Kurvet glas
Hej Urforum. Lige et opklarende spørgsmål: jeg har erhvervet mig et Breitling old navitimer II, jeg undrer mig dog over at glasset ikke er total faldt men kurver ganske lidt, modsat andre ure jeg har med helt plane glasoverflader - er dette normalt Icon_question

Bh Kukur
Svar
Jeps og en af de fede features ved dit fine ur. På engelsk kaldes det "Domed" crystal og har i visse kredse kultstatus.
Her er et andet eksempel:
İmage

- via iPhone
--
"Bare ét ur til, så er samlingen komplet!"

Svar
Okay, interessant! - tusinde tak for hurtigt og kvalificeret svar. God påske Icon_e_smile
Svar
Maaske burde man lige tilfoeje, at et "domed crystal" er overhovedet ikke noget specielt - naar der er tale om plexiglas, det eneste virkelig fornuftige material til et ur glas. Icon_mrgreen
Det er kun de billige saphir og endnu billigere mineral glas som ikke er "domed".
Skift ur, når du står op!
Svar
Nogen har mere end andre, men du vil opdage at det er helt normalt
İmage
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Hvad er det (urmager)danske ord for "domed"?
Hvælvet, kuplet??
/
Kristen
Svar
khbk Skrev:Hvad er det (urmager)danske ord for "domed"?
Hvælvet, kuplet??
/
Kristen
Konveks? Eneste andet ord jeg lige kan komme i tanke om Icon_e_smile
Svar
Hej.
Hmmmm, har vi i grunden noget dansk navn, der kommer jeg da nok i tvivl, sidder og kigger lidt i nogle af de gamle glas kataloger jeg har og det nyeste jeg har Sternkreutz G22, der er godt nok mange forskellige glas, men noget navn næææh,så fandt jeg et Strenkreutz F18, det blev det da endnu mere forvirrende af... Icon_e_surprised det er da godt de er udgået de fleste af dem...i F18 kataloget, jeg har prøvet at finde nogle glas efter det og det er ikke sjovt, kun at ringe til Lindholt og sige jeg vil gerne have et TXr 235x240x210 konkav, jo, jo, det var tider, godt det er overstået... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Som skrevet ved bestilling så er det det eneste ord jeg kan finde i kataloget om beskrivelse af glas....konkav
Så er der altså bare lige det at der er noget der springer i hukommelsen, der var nogle glas der også var konvekse, så var det at vennen Google kom på arbejde igen.
Rigtig Tissot har nogle små dame ure med cal 709 hvor glasset er konveks / konkav og andre plan / konkav. Ja i guder hvad er det jeg har vækket til live.... Icon_e_wink
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
İmage
Indtil anden information - med slående tydelighed - angiver noget andet; vil jeg tillade mig, at anvende det ganske beskrivende danske ord, "hvælvet".

Til de som har vanskeligt ved at huske forskellen mellem konkav og konveks, er der følgende mnemotekniske huskeregel:
Konveks - er ligesom en gevækst, altså noget, der går udad.
Konkav - er ligesom det engelske ord "cave" (hule), altså noget, der huler indad.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hvælvet, er et godt ord, som man anvender alt for sjældent.
Min huskereget: Konveks....konvoks, det "vokser" udad. Konkav...er så det andet.
/
Kristen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)