|
Kurvet glas - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Kurvet glas (/showthread.php?tid=79793) Sider:
1
2
|
Kurvet glas - kukur123 - 02-04-2015 Hej Urforum. Lige et opklarende spørgsmål: jeg har erhvervet mig et Breitling old navitimer II, jeg undrer mig dog over at glasset ikke er total faldt men kurver ganske lidt, modsat andre ure jeg har med helt plane glasoverflader - er dette normalt Bh Kukur Re: Kurvet glas - phrede - 02-04-2015 Jeps og en af de fede features ved dit fine ur. På engelsk kaldes det "Domed" crystal og har i visse kredse kultstatus. Her er et andet eksempel: ![]() - via iPhone Re: Kurvet glas - kukur123 - 02-04-2015 Okay, interessant! - tusinde tak for hurtigt og kvalificeret svar. God påske Re: Kurvet glas - olof - 03-04-2015 Maaske burde man lige tilfoeje, at et "domed crystal" er overhovedet ikke noget specielt - naar der er tale om plexiglas, det eneste virkelig fornuftige material til et ur glas. Det er kun de billige saphir og endnu billigere mineral glas som ikke er "domed". Re: Kurvet glas - maclerche - 03-04-2015 Nogen har mere end andre, men du vil opdage at det er helt normalt
Re: Kurvet glas - khbk - 03-04-2015 Hvad er det (urmager)danske ord for "domed"? Hvælvet, kuplet?? / Kristen Re: Kurvet glas - brauer - 03-04-2015 khbk Skrev:Hvad er det (urmager)danske ord for "domed"?Konveks? Eneste andet ord jeg lige kan komme i tanke om Re: Kurvet glas - Lars - 04-04-2015 Hej. Hmmmm, har vi i grunden noget dansk navn, der kommer jeg da nok i tvivl, sidder og kigger lidt i nogle af de gamle glas kataloger jeg har og det nyeste jeg har Sternkreutz G22, der er godt nok mange forskellige glas, men noget navn næææh,så fandt jeg et Strenkreutz F18, det blev det da endnu mere forvirrende af... Som skrevet ved bestilling så er det det eneste ord jeg kan finde i kataloget om beskrivelse af glas....konkav Så er der altså bare lige det at der er noget der springer i hukommelsen, der var nogle glas der også var konvekse, så var det at vennen Google kom på arbejde igen. Rigtig Tissot har nogle små dame ure med cal 709 hvor glasset er konveks / konkav og andre plan / konkav. Ja i guder hvad er det jeg har vækket til live.... Re: Kurvet glas - Geodoc - 04-04-2015 ![]() Indtil anden information - med slående tydelighed - angiver noget andet; vil jeg tillade mig, at anvende det ganske beskrivende danske ord, "hvælvet". Til de som har vanskeligt ved at huske forskellen mellem konkav og konveks, er der følgende mnemotekniske huskeregel: Konveks - er ligesom en gevækst, altså noget, der går udad. Konkav - er ligesom det engelske ord "cave" (hule), altså noget, der huler indad. Med venlig hilsen - Geodoc Re: Kurvet glas - khbk - 04-04-2015 Hvælvet, er et godt ord, som man anvender alt for sjældent. Min huskereget: Konveks....konvoks, det "vokser" udad. Konkav...er så det andet. / Kristen |