Nyt GMT II vinder 14 sek / dag
Mit explorer er heller ikke mere end 1 1/2 år, og det vinder også lidt :p, men jeg mener at kunne se en klar forskel, hvis jeg ligger det med kronen opad.. Prøv en uges tid og se. Men jeg er glad for, at det ikke taber tid, da det trods alt er nemmere at stille, når det vinder tid. Icon_e_biggrin
Svar
De nye Rolex jeg har haft med Parachrom fjeder, har gået som et godt quartzværk. Og faktisk bedre - da jeg ved hjælp af `natte-positionen`har kunnet holde dem på +-0 sek.

+20 på 6 dage synes jeg dog lyder fint.
Svar
+/- 0 sek ville godt nok være rart Icon_smil

Jeg er nu nede på +12 sek på 6 dage. Hvis ikke jeg sover med uret på, prøver jeg at huske at lægge det med kronen op.

Men mon ikke de sidste 12 sekunder kan justeres væk, hvis man indleverer det til service på et tidspunkt?
Svar
lauge Skrev:+/- 0 sek ville godt nok være rart Icon_smil

Jeg er nu nede på +12 sek på 6 dage. Hvis ikke jeg sover med uret på, prøver jeg at huske at lægge det med kronen op.

Men mon ikke de sidste 12 sekunder kan justeres væk, hvis man indleverer det til service på et tidspunkt?

12 sekunder på 6 dage svarer til + 2 sekunder om dagen - dette er faktisk rigtig godt og er indenfor COSC standard. Det er muligt, at det kan justeres, men du kan ligeså godt risikere, at en justering vil have den modsatte effekt.

Hvis det var mit ur, ville jeg være fuldt tilfreds og ikke forvente/forlange bedre Icon_e_smile

Hvis man vil have +/- 0 sekunder om dagen, skal man ikke købe et mekanisk ur............. så skal man købe quartz (og helst radio/gps styret) ! Icon_e_wink
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Jamen du har jo ret.
2 sekunder om dagen kan jeg også godt leve med, tror jeg Icon_e_smile
Svar
lauge Skrev:Jamen du har jo ret.
2 sekunder om dagen kan jeg også godt leve med, tror jeg Icon_e_smile

Hvis du vil have dit ur til at gå spot on, altså med en afvigelse på 0 sekunder pr. døgn, så prøv at lægge dit ur i positioner, hvor det taber lidt. På den måde, ved at indrette dine "urvaner", kan du måske opnå, at uret over en periode i alt vinder/taber noget nær 0 sekunder.

Mit eget 116610LN vinder ca. 1 sekund om ugen, når jeg sover med uret på armen. Jeg kan få mit ur til at tabe eller vinde ca. 2 sekunder pr. døgn og på den måde justere uret ind, så det viser den præcise tid - uden at jeg behøver at skrue kronen ud og foretage "manuel" justering.

Ja, jeg ved godt, at det er lidt pjattet at gå så meget op i præcision, når man har et mekanisk ur Icon_smil Men netop derfor, måske, er det sjovt. Jeg synes i hvert fald, at det er lidt tindrende at have et mekanisk ur, der kan bringes til at vise tiden med en præcision, der overgår quartz-ure.

Venligst

Stefan Garvig
Problmet er bare med mekanikse ure, modsat quatz, at mekanikse ure ændre deres præcistion efterhånden som tiden går. Quartz holder sig hele tiden stabil.
Svar
Mekaniske ure er nok "lidt" mere ustabile mht. præcision end quartz-ure, men det er dog min erfaring, at mekaniske ure med tiden falder til ro (typisk efter et år eller to) på en præcision, som uret ikke afviger nævneværdigt fra (ved ensartet brug af uret).

Jeg har ingen erfaringer med, om quartz-ure ændrer præcision over tid, men jeg kunne da godt forestille mig, at de i løbet af et par år ændrer præcision.
Har nogen erfaringer med quartz-ures præcisionsændring over tid?

Venligst

Stefan Garvig
Når jeg husker at tage det af for natten, lægger jeg det i "krone op" position. Som jeg har forstået det giver det den største modstand (og dermed det største tidstab). Eller er der en endnu mere "tabsgivende" position? Icon_e_smile
Og så kommer det naturligvis også an på hvor længe man (uret) sover. Min datter på 2 giver mig desværre sjældent 8 timers søvn endnu Icon_e_smile
Svar
Hej Stefan.

Jeg har haft 8 quarzure, og der er ingen forskel over tid.

Mit "gamle" Rolex 17013 Oyster Quartz gik +2 sekunder om måneden i 10 år. Måske 1,5 til sidst Icon_e_biggrin. Mit Pulsar ur, lå på + 2 - + 3 sekunder om måneden i 13 år

Men man kan godt få mekaniske til at gå markant anderledes alt efter hvilke stillinger det i om natten, men jeg vi gerne have at det vinder 2 - 4 sekunder i døgnet og så bare indestille det hvert 14 dag. Det er fint med mig. Mit Omega Co-axl med 2500 urværk fik jeg til at vinde 20 sekunder på 1 måned ved at prøve med forskellige stillinger. Jeg købte COSC beviset til det for 450 kr, så jeg kunne båse læse og selv finde frem til stilingerne. men jeg er ikke fanatiker. Jeg gider ikke justere mit ur med at tænke på de forskellige stillinger. Omegauret var bare et forsøg i en måned.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)