Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 858
Det er altid dejligt at blive klogere - og jeg har et stort potentiale!
Men hvordan er det så med hornene. Jeg har netop hos "min" urmager beundret hans gamle Speedmaster med lige horn og sammenlignet med hans ny.
Han fortæller/hævder at de lige horn blev ændret til snoede som følge af "krav" fra NASA, i forbindelse med, at uret skulle bæres på en tyk rumdragt, fastgjort med en Velcro-rem. Det lyder for mig umiddelbart troværdigt, da der vel må have været en anledning til ændringen af hornene. Jeg har blot ikke kunnet finde historien underbygget noget steds.
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Lige <> snoede horn
... det kunne jeg heller ikke verificere (i hvert fald ikke på et øjeblik); men fra denne kilde: (Omega Press kit): "James H. Ragan: NASA’s man behind the MoonWatch", læses:
No, NASA never mandated any changes to OMEGA. However, the first chronographs that NASA bought were model 6049 (USA designation). These were to be used for the Gemini program.
I found during crew usage for training and flight that it was very easy to bend or break the chronograph function buttons on the side. The case did not provide any protection for them.
I asked OMEGA to consider redesigning the case to provide a little recess to better protect these buttons.
OMEGA willingly redesigned the case and this configuration became the new version of the chronograph. It has the exact same movement – just a different case.
This model was designated 6126 (USA designation). The model 6049 was used throughout Gemini and I started using the model 6126 model for Apollo and beyond.
Det lyder altså til, at den asymmetriske kasse (med bedre beskyttelse af krone og knapper), er eneste udtrykte NASA ønske om Speedmasterens udformning.
Ifølge Chuck Maddox: History of the Omega Speedmaster skete denne ændring i 1966, samtidig med de snoede "lyre" horn på ref. ST105.012.
Det kan være, at det er denne (NASA)udbedte forbedring, der ligger til grund for antagelsen om ændring af lige horn til snoede horn?????
I hvert fald fik NASA den udbedte krone & knap beskytter, sammen med de snoede horn.
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Svar: 80
Tråde: 3
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Geodoc: Tak for de mange informationer, og links til endnu flere informationer. Jeg troede du mente at der var noget galt med safirglasset på nogle af måneurene, men det du mener er vel (går jeg nu ud fra) at safirglas ikke er passende på et måneur, da de originale måneure netop IKKE havde safirglas. Det handler vel i bund og grund om at være "tro mod originalen"
Jeg var af den opfattelse at plexiglasset ikke kunne tåle ret megen fysisk overlast, men jeg kan læse mig frem til, at der trods alt skal en del til, før det bliver ridset. Problematikken med splinter fra safirglas i "rumfartøjer" kan jeg sagtens sætte mig ind i.
Jeg er nu stadig glad for safirglas, og det findes jo også i flere "former" (plant, conveks osv), med eller uden coating/overfladebehandling for at mindske refleksioner og sikkert andre metoder til forarbejdning. Der er flere meninger om de forskellige typer, og det er vel fint nok. Jeg ejer selv ure med hhv. plant safirglas og "buet" safirglas. Disse glas er dog overfladebehandlet, så jeg har slet ingen problemer med genskær/reflektioner i glasset. Om overfladebehandling er af det gode eller det onde, er jeg ikke vidende om, men det virker ganske godt på mine ure (endnu).
PS: Safirglasset på mit Speedmaster Z-33 er helt plant/vandret, og det giver nu ikke de store problemer med hensyn til genskær, men jeg tror nu også det er overfladebehandlet, så det er sikkert derfor
Omega - Breitling - Sinn - Seiko - Citizen - Casio - Tiden står aldrig stille
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
@ThorUp - Z-33 er bare super (suk)
Et genialt mix og videreudvikling af Flighty & X-33, med termokompensering og jeg skal da ellers komme efter dig. Et review ville være velkomment
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
I think Plexi is perfect for watches like the Speedy and the IWC Portuguese . it gives them a look you just cannot get with sapphire . Not that the new Speedys with sapphire are bad watches but Plexi just makes them beautiful in my eyes . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 1,295
Tråde: 46
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
ThorUp Skrev:..... Jeg er nu stadig glad for safirglas, og det findes jo også i flere "former" (plant, conveks osv), med eller uden coating/overfladebehandling for at mindske refleksioner og sikkert andre metoder til forarbejdning. Der er flere meninger om de forskellige typer, og det er vel fint nok. Jeg ejer selv ure med hhv. plant safirglas og "buet" safirglas. Disse glas er dog overfladebehandlet, så jeg har slet ingen problemer med genskær/reflektioner i glasset. Om overfladebehandling er af det gode eller det onde, er jeg ikke vidende om, men det virker ganske godt på mine ure (endnu).
PS: Safirglasset på mit Speedmaster Z-33 er helt plant/vandret, og det giver nu ikke de store problemer med hensyn til genskær, men jeg tror nu også det er overfladebehandlet, så det er sikkert derfor 
Hej
En eneste ulempe ved safirglas er, synes jeg, at der skal bare en lille finger på og så kan man nemt se fingerprintet. Safirglas bliver nemt letter smusset til. Dog synes jeg at på mine 2 Seikoure er safirglasset ikke så påvirkelig af disse ting, hvorimod mit Rolex og mit Raymonnd Weil og mine 2 tidligere Omegaure, var lettere påvirket med deres safirglas. Også mit Tudor ur. Jeg ved faktisk ikke om der skulle være forskel på safirglas fra Seiko og de andre mærker.
VH
Nicholas
•
Stenstrup Skrev:ThorUp Skrev:..... Jeg er nu stadig glad for safirglas, og det findes jo også i flere "former" (plant, conveks osv), med eller uden coating/overfladebehandling for at mindske refleksioner og sikkert andre metoder til forarbejdning. Der er flere meninger om de forskellige typer, og det er vel fint nok. Jeg ejer selv ure med hhv. plant safirglas og "buet" safirglas. Disse glas er dog overfladebehandlet, så jeg har slet ingen problemer med genskær/reflektioner i glasset. Om overfladebehandling er af det gode eller det onde, er jeg ikke vidende om, men det virker ganske godt på mine ure (endnu).
Hej
En eneste ulempe ved safirglas er, synes jeg, at der skal bare en lille finger på og så kan man nemt se fingerprintet. Safirglas bliver nemt letter smusset til. Dog synes jeg at på mine 2 Seikoure er safirglasset ikke så påvirkelig af disse ting, hvorimod mit Rolex og mit Raymonnd Weil og mine 2 tidligere Omegaure, var lettere påvirket med deres safirglas. Også mit Tudor ur. Jeg ved faktisk ikke om der skulle være forskel på safirglas fra Seiko og de andre mærker.
VH
Nicholas
Are you sure the two Seiko do not have Hardlex glass ? Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Holder helt med - plexi ABSOLUT. Jeg er også enig i, at eneste ønske fra Nasa var til kronebeskytter og ikke snoede horn, som er brugt på flere omega modeller.
Nå - Plexi er så LANGT smukkere på det ur, den fine bue, den varme glød. Ridser er ikke et problem - lidt poleren med en finger med tandpasta eller noget let slibemiddel, og det er som nyt hvis man har uheld + et nyt glas koster småpenge i forhold til det iskolde døde safir
her en 145.012 (kaliber 321 men udsende som de nye)
på håndledet
og en 105.003 - stadigt klaiber 321 men ældre og med lige horn. Jeg foretrækker idag den, fordi den skive er enklere og for mig mere "vintage" end den nyere PRO
og sammen
For fuldstændighedens skyld, her en anden svend som også laves i en slags "nyere udgave" med safir/krystal men som KUN duer med plexi
som også på lysende vis giver fuld indsigt til den mindste tal yderst på skiven med sin fantastisk flotte og funktionelle hvælvede safir
vh
•
Svar: 1,295
Tråde: 46
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
willy Skrev:Stenstrup Skrev:ThorUp Skrev:..... Jeg er nu stadig glad for safirglas, og det findes jo også i flere "former" (plant, conveks osv), med eller uden coating/overfladebehandling for at mindske refleksioner og sikkert andre metoder til forarbejdning. Der er flere meninger om de forskellige typer, og det er vel fint nok. Jeg ejer selv ure med hhv. plant safirglas og "buet" safirglas. Disse glas er dog overfladebehandlet, så jeg har slet ingen problemer med genskær/reflektioner i glasset. Om overfladebehandling er af det gode eller det onde, er jeg ikke vidende om, men det virker ganske godt på mine ure (endnu).
Hej
VH
Nicholas
Are you sure the two Seiko do not have Hardlex glass ? Willy
Yes. Both saphireglass. One of them is transperetn and have plexiglass on the back but front is saphireglass. I swim and shower a lot with the Seiko sprotsmodel Yeatttimer Ventura, and only very Little smoch is to see on the glass. Weird somehow.
[url]"https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/75510_10151371498139756_871321347_n.jpg" o nclick="window.open(this.href);return false;">https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1347_n.jpg[/url]
[url]"https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/400202_10150486679534756_2041572370_n.jpg" o nclick="window.open(this.href);return false;">https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2370_n.jpg[/url]
[url]"https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/391966_10150486679659756_1273300786_n.jpg" o nclick="window.open(this.href);return false;">https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 0786_n.jpg[/url]
Regards
Nicholas
•
Try giving your glass a coating with a sealant or polish used on car bodys . I do this with all my watches . FDM sell a product called Ultra Gloss i polish all the watch with it , it is fantastic . And i give my leather straps Mink Oil , this unlike other treatments can be polished to a high shine . It protects your straps from sweat for months . Willy
•
|