ThorUp Skrev:På en måde kan jeg godt forstå at man gerne vil eje et måne-ur som er så tæt på originalen som muligt. Det jeg IKKE kan forstå er, at det skulle være bedst med plexiglas. Hvorfor risikere ridser når man nærmest helt kan undgå det ved hjælp af safirglas?
Geodoc: Du må lige forklare mig (hvis du kan) hvorfor safirglasset på måne-uret er "kikset"
uha uha - Det gik lidt hurtigt; men ikke hurtigere end at - da jeg trykkede på [Udfør], nåede at tænke: "Nu får jeg nok på 'hattepulden' for den spidse kommentar"

... men - havende sagt "A", står jeg også gerne op for at sige "B".
Lad mig forudskikke, at der intet kikset er ved safirglasset i sig selv; men først og fremmest hvilken model det anvendes på.
I denne tråd stilles nedenstående spørgsmål:
bjoernbertelsen Skrev:.... er det så 3570'eren som rammer tættest på den "ægte" speedmaster? bjoernbertelsen
... og her er svaret ja.
Det er modellen, som Omega værner om virkeligt at kunne kalde "The moon watch".
Ved de oprindelige NASA tests, var det et ufravigeligt krav, at urene skulle have plexiglas.
NASA forudså en risiko for, at et ur
glas, der blev stødt ind i et fremspring - eller ved anden "tummel" i vægtløs tilstand - ville splintre og sprede såvel makro- som mikroskopiske splinter i rumkapslen.
Dette ville have været et fælt "kløpulver" for astronauterne, usundt for luftveje og øjne, og potentielt skadeligt for instrumenter og installationer.

Illustrationen er hentet fra
denne artikel, hvor der er et syn på splintring af safirglas kontra evt. skader på et ditto hesalit"glas".
Splinter fra urglasset findes inde i uret, med forudsigelig skade til følge.
Så jeg vil fortsat hævde, at på et måneur, der tilstræber høj grad af autenticitet - er et safirglas "kikset".
Ja jeg vil endog sige, at et safirglas hører lige så lidt til på et "måneur", som overliggende knastaksler i en Ford T.
Tilsvarende erkender jeg glad og gerne, at ure, der er bygget/udviklet til safirglas - nemt kunne se "kiksede" ud med hesalit:

TV Broad Arrow m. Safirglas, TH Speedmaster 3572.50.00 m. Hesalit (og glasbagkasse med indkig til kal. 1863)
En anden Speedmaster Professional, der har safirglas er:

Speedmaster X-33, her fotograferet fra kronen, så man kan se hvor jævn overgang mellem lynette og (safir)glasset er. Her er ingen lysbrydninger.
Tilsvarende er glasset kuplet over hele fladen, så det ikke kan reflektere sollys i de generende "blink", som et fladt (fladere) safirglas gør.
Da plexiglasset kom frem, var det et "lige så stort dyr i åbenbaringen", som safirglas er i dag. Plexiglas var datidens sprøde mineralglas langt overlegent i materiale egenskaber.
Når vi taler om materiale egenskaber, er her lidt om
Vintageure: "Plexiglas og vand", der afslører lidt overraskende egenskaber om plexiglas, samt mere generelt:
Hesalite crystal facts
Med venlig hilsen - Geodoc