15-12-2012, 03:35 PM
Miwes Skrev:Jeg vil starte med at tilslutte mig ideen.....er det ikke gået i stykker, så er der ikke nogen grund til at reparerer/service, hvis man har en del ure at skifte i mellem.Jeg er enig med dig Michael. Når uret er 6 - 7 år gammelt elelr afviger mere end 15 sekunder i døgnet efter den tid, ville jeg sende det til service. Det er nemlig ikke kun oliens kvalitet, der betyder noget, men også hvordan det er smurt. Jeg har set et par Tudorure, hvor fabrikken havde smurt uret for dårligt og efter 6 år brækkede klinkehjulet. Min fætter havde købt det ene ur ur af mig 2 år tidligere og træk det op manuel flere gange om ugen, da han kun gik med det i weekenden. Dette kan også være hårdt for et automatisk ur, når msn gør det 3 - 6 gange om ugen i nogle år. Kronen bliver en del slidt af alt det optrækken manuelt. Anyway. Jeg fik det lavet for 220 kr, hos Rolex Ragnar i Odense fordi jeg kendte den dygtige urmager Jan, som nu er gået på pension. Normaltpris 800 kr ekstra for den del og så forestil dig servicepris overni. Anyway. 3 år efter fik min fætter serviceret uret for 4.500 kr. hos Rolex i Ålborg. Så kan det igen i 5 - 7 år.
Men er uret det eneste ene der sidder på håndledet hver dag og er med til alt hvad man foretager sig, så gælder den regel vist ikke helt.
Jeg vil da klart anbefale enhver der køber et lidt dyrere ur at overholde de service intervaller der foreskrives, hvis altså uret sidder 24/7 på håndledet.
Du kan også vælge at sælge uret inden den helt store service er påkrævet, hvilket man kunne formode er tilfældet, set udfra de brugte ure der er til salg....her finder man sikkert en eller anden form for sammenhænge mellem disse faktorer (blot et gæt).
En anden vinkel på en nybegynder ud i ur-købets valgmuligheder, er at købe et godt ur med et mindre kompliceret værk, der kan repareres ved de fleste urmagere, så er glæden ved uret der stadig selvom det skal på værkstedet af og til.
Mine valg er ofte ud fra dette synspunkt, men jeg er også kun en nybegynder og lidt "fattig røv" ja...undskyld udtrykket, men det er at sigte en smule højere end den liga man spiller i når uret skal vælges, men hvor er det svært at lade være....hehe!
Vh. Michael
VH
Nicholas

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)