mikkell Skrev:jeg har i julegave, modtaget et nyt ur 
det drejer sig om et seiko chronometer titanium (et quarts ur... altså ikke et fancy værk) det er vandtæt til 10 atm. og kan derfor godt få lov at komme med i svømmehallen... meeeeen.... når jeg så har svømmet mine 100 baner, så vil jeg jo gerne i sauna! kan mit nye ur tåle at komme med???
på forhånd tak
mik
Thi hi sikke en lang tråd.
Jo, du kan tage det med i sauna uden problemer. Jeg havde et Pulsar dykkerur quartz, som jeg badede med 2 - 3 gange om ugen i 7 år af urets 12 års levetid. De 5 år uret levede efter de 7 år badede jeg med det 1 til 2 gange om måneden. Jeg tog det altid i sauna 2 gange ved hver svømmetur. Det var kun 6 - 10 minutter hver gang i 80 - 100 graders varme.
Min urmager gik også med sit og når vi var i Sauna sammen havde han sit Casio G. Shoch på.
Desuden bliver den del af metallet som du har mod huden ikke særlig varm.
Jeg har arbejdet med ure i 16 år og har aldrig set vandskade på ure, der var vandtætte til 100 meter og derovre, med mindre folk ikke fik det trykprøvet ved batteriskift, for så er der en risiko, om en ikke så stor. Jeg ved kun at jeg har haft 4 ure inde med det problem til reperation, men det er ud af 150 gode vandtætte sporture.
Nå det er sagt er risikoen lille med sauna, men garantien dækker ikke hvis uret kommer til "skade" af saunavarmen. Jeg hørte om en som havde et Rolex Seadweeler , som var vandtæt til 1.220 meter og han gik i sauna med det 5 gange og så var det ikke vandtæt mere. Han var meget meget uheldig, for det er sjælent at ure går i stykker af det.
VH
Nicholas