Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
erik J - jeg ved det som heller ikke, kun at de to urmagere Peter Halse og Jørgen Krognos siger det er baseret på Lanco - og jeg har kunnet finde det på nettet tidligere (det ligner jo i høj grad også noget tidligere Lanco på mange måder). Det skal jo være fra før de overtog Lanco for ellers - hvis det var udviklet da lanco var Omega, så var det jo klart inhouse - så baseret på noget Lanco fra før 1969 - men jeg er skam heller ikke sikker. Hitter jeg noget kommer jeg med det når jeg har tid - ellers må den vel svæve lidt
vh
•
Svar: 35
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
John jeg gentager, der er ikke tvivl om at Omega-Tissot overtog Lanco i 1971. Det er også utvivlsomt at cal. 10xx blev lanceret i 1969. Ergo kan det ikke være et Langendorf design. Jeg kender godt Jørgen (han stammer fra Lemvig, så der er han allerede foran på point). Jeg har efterhånden gjort det til en vane ikke at spørge mine urmagere om hvor gamle mine ure er eller hvor værket stammer fra - for de ved det sgu ikke selvom de tilsammen har over 60 års erfaring. Hvorfor? De er sgu ikke så tosset-nørdet som jeg er. De har åbenbart et liv
•
erikj Skrev:John jeg gentager, der er ikke tvivl om at Omega-Tissot overtog Lanco i 1971. Det er også utvivlsomt at cal. 10xx blev lanceret i 1969. Ergo kan det ikke være et Langendorf design.
Hvorfor dog ikke - de kan da let ha samarbejdet længe inden en overtagelse - det er vel tilmed det mest sandsynlige at de har det. Hvis Omega har haft behov for et nyt værk, og har samarbejdet med Lanco i 1967 kan de vel ha købt nogen rettighed og arbejdet videre med - men det er som nævnt ikke afgørende for mig. Jeg skal heller ikke påstå at Peter Halse og Jørgen Krognos ved alt, men det er tænkeligt de har arbejdet med Lanco kalibre der gør, at de genkender den i Omega 1000 - Bare tænkeligt (selv ved kort blik ligner den jo faktisk noget lanco fra tidligere - men det er også overfladisk bedømt)
Du behøver ikke gentage, for jeg har forstået dit synspunkt, at det er 100% rent Omega udviklet - og du KAN har ret - og du har også ret i, at internettet ikke nødvendigvis er et godt bevis, for vi skriver jo alle lidt af efter hinanden, og starter det som fejl, bliver det ikke rigtigt af at blive gentaget.
vh
•
Svar: 35
Tråde: 1
Undskyld hvis jeg kom til at lyde lidt sur..
Grunden til at jeg ikke rigtig tror på Lanco historien, er at Lanco ikke rigtig havde egne værker fra ca.1950 og indtil efter 1971.. Alt hvad de mig bekendt har lavet udover gamle armbåndsure fra 1950'erne, har indeholdt AS værker og et enkelt ETA. Der findes enkelte Lanco med signerede værker men de er altså fra efter 1971 - hvis du kan finde et ældre Lanco med et værk de selv har lavet og endnu bedre noget der ligner cal. 10xx er jeg selvfølgelig villig til at ændre holdning. Jeg er bare 100 % sikker på at det ikke findes. Jeg tror altså Peter og Jørgen er stødt ind i et yngre Lanco og så har konkluderet forkert at Lanco kom før Omega på cal. 10xx.
All the Best - Erik
•
Svar: 596
Tråde: 42
Modtaget Likes: 41 i 21 svar
Denne diskussion er blevet mere spaendende, end jeg havde regnet med da jeg laeste titlen.
Langendorf har bygget deres egne vaerker, proev at kig paa Ranfft.
F.x.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...ndorf_1106
som han daterer til omkring 1960, den ligner dog ikke Omega 1012, og det goer de senere Langendorf Automatik vaerker heller ikke.
Skift ur, når du står op!
•
Jeg tror ikke Rannft har alle værker med - han mangler mange i andre ure i alle fald - men JA - jeg har nu heller ikke let ved at finde mange Lanco med egne værker fra tresserne og er enig i de i alle fald OGSÅ brugte andre. Dog
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...ndorf_1146 og http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...ndorf_6146 bør vel være et Lanco værk og fra ca 1965
og her noget fra ca 1965 med lanco 6148 http://www.ebay.com.au/itm/Vintage-Lanco...865wt_1039
Det ligner ikke så voldsomt omega 1000 (rotoren har vel en del  )- men det udelukker jo ikke, at L har udviklet på et værk - har samarbejdet med Omega - har overladt grundideen til Omega, som har færdiggjort den?
Sjovt nok, har jeg selv før ihærdigt påstået, at 1000 var rent Omega- men da også Lars (urmager rødding med erfaring) mente Lanco baseret - gav jeg mig - Se et godt stykke ned hvis i er nørdede (interesserede) nok - i side 1 i denne tråd og videre side 2
http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=5674
Det er i alle fald helt sikkert at ranfft ikke er 100% som kaliber liste - de der er, er gode nok, men den er ikke komplet. Lars henviser i den der Vintage tråd til et fra ebay - med en lanco der ligner, men linket virker naturligvis ikke mere, da den jo er taget af bugten for længst.
Jeg synes også, at den helt vilde forskel fra kaliber 5xx serien til 1000 gør, at man må overveje om de tre urmagere har ret - det ligner langt mere noget der ikke er Omega fra starten, end en fortsættelse af noget rent Omega - men som sagt - LANGT FRA SIKKER
vh
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej Hannover.
Og hmmm tak for din henvisning til mit gamle indlæg.
Nu må jeg desværre sige at det er ikke noget jeg går vildt op i mere, har blot taget det til efterretning og så ladet det blive ved det.
For evt nu at bringe lidt mere i spil så har Omega jo også brugt Tissot 78x værker så helt så hellige som vi gerne vil gøre dem tror jeg stadig ikke de er, med hensyn til Lanco / Omega / Tissot så har det jo været kendt i mange år. Første gang jeg hørte om det var en gang sidst i 1970'erne og da det er så udbredt blandt urmagere, vil jeg tror at der er noget om det. Der går som regel ikke røg af en brand uden ild og det var før vi kunne kopiere fra internettet
Kunne være man skulle skrive til Omega og se om de vil fortælle historien, det kunne jo være.....
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 400
Tråde: 22
Givet Likes: 2
Glem ikke Geodoc`s Omega central.
Der ville jeg da starte med at lede
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
•
Ikke noget i den fremragende omega central. 3 personer hos omega var utroligt hjælpsomme den gang jeg "forskede"  lidt i kaliber 321 og dens serienumre, og nåede frem til fuld bekræftelse på, at sidste produktion hos Lemania skete i 1960 selv om den var i brug tll 67/68 og en del andet MEN dels er de pensionerede men tilknyttet Omega museum, dels ved jeg, at fra 1970 tiden, er ikke alt dokumenteret, og så synes jeg måske ikke sagen helt kan bære, at få dem til at rode bagud.
Hvis nogen finder noget var det sjovt, ellers er den vel ren inhouse, men et stil skift i værk, som de vel må ha hentet lidt inspiratpion udefra til, hvilket vel heller ikke er forbudt eller mærkeligt
Vh
•
Svar: 1,053
Tråde: 42
erikj Skrev:. Og så kan du hyle og skrige så meget du vil Omega cal. 10xx er altså ikke dårligere værker end Rolex cal. 15xx. Og du kan stadig få fabriksnye dele til førstnævnte værk men ikke til sidstnævnte..
Og med Sub mener jeg 5513
Hvor har du det fra. Altså at man ikke kan få reservedele til Rolex cal 1520/30 ?
•
|