Tab og vind af sec. Sub
5513 og 5512 er samme ur, den sidste har haft indmædderne COSC certificeret en lille menneskealder siden.
Har ingen betydning - har ikke haft den gang urene var nye, har ikke i dag (hvor slitage er den afgørende faktor).
Min 14060M (IKKE COSC) går lidt mere præcist end min 14060M COSC.
Rolex slipper ikke ud nogle ure med ikke-præcise værker, COSC certificeret eller ej.
Længre er den vidst ikke.
Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Du har (vist) ikke helt ret John. Der er blevet brugt cal. 1520, 1530, 1560 og 1570 til ref 5512 og 5513 hvor cal. 1520 vist primært gik til 5513.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Du har ret - for en stor del, Klaus.
Men overdrivelsen og generaliseren forfremmer forståelsen og hvis vi tager en 5512 og 5513, overskudslageren af 1520´ere blev nok stuvet i 5513´ere (bare min egen konklusion).
Nu har både min 5512 og 5513 en cal. 1570 værk. Eneste forskel er at 5512 (fra 1972) har ikke hak-funktion, 5513 (fra 1975) har.
Og hvad angår 14060M med eller uden COSC, er værkerne identiske, cal. 3130.

Jeg forstår sådant set godt at en up coming ny mærke eller én, som er på vej at stramme kvaliteten, bruger de ca. CHF 100 for certificering.
I ure som har konsolideret deres plads på klokkernes Parnassus, ser jeg COSC markeringen lidt som en flot streamer i bagruden af en i forvejen god bil, hvis analogen ellers godkendes Icon_e_wink ?

Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Baun Skrev:Jeg tror vist aldrig jeg har checket min 5513, men jeg tror den går ok.

Nu har jeg taget den på og stillet den præcist, så hen på ugen ved jeg hvordan det går Icon_razz

vh Baun

Den har tabt 2 sek - og stået på højkant inat - næste nat ligger den ned Icon_e_surprised

vh Baun
Svar
Ja det er jo noget gammelt skrammel...
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Ja det er jo noget gammelt skrammel...
Ja det kan ikke svare sig at ofre penge på sådan noget skrammel mere, men er du forbi København en dag Baun, så bytter jeg den for dig, lige over med 1.000 som du i Favør i storcenteret kan erhverve et elektrisk armbådsur for. Det holdet tiden, og som vennetjeneste smidder jeg en hel kasse, i hovedsagen uåbnede, guld Tuborg med i købet. Vi ses
Venlig hilsen
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
KlausM Skrev:Ja det er jo noget gammelt skrammel...
Ja det kan ikke svare sig at ofre penge på sådan noget skrammel mere, men er du forbi København en dag Baun, så bytter jeg den for dig, lige over med 1.000 som du i Favør i storcenteret kan erhverve et elektrisk armbådsur for. Det holdet tiden, og som vennetjeneste smidder jeg en hel kasse, i hovedsagen uåbnede, guld Tuborg med i købet. Vi ses
Venlig hilsen

Jeps vi ses.... og dit bytteforslag vil jeg lige overveje, men kan det jo være at uret retter sig lidt når det bliver lagt rigtigt om natten, så det må vi lige se.

Nu kommer uret med til Stockholm et par dage så næste tids-check bliver fredag formiddag, så får vi se hvor ringe det er.

vh Baun
Svar
Så har jeg lige checket igen - og uret er nu højest tabt 1 sekund siden mandag.....

Det er da ikke så dårlig.... af et 86'er Rolex. Jeg tror sgu jeg beholder det Icon_e_wink

vh baun
Svar
Jeg har talt med Klarlund idag, og denne gang en anden urmager end jeg talte med sidst. Han sagde ikke noget præcist vedr 5513, kun at de stillede den til at gå lidt for hurtigt.
vh Hans Henrik
Svar
Len Skrev:Som John skriver, men jeg tror nu godt at feks Klarlund kan justere en Rolex sub 5513 til at gå indenfor COSC værdier. Men det kan måske være at det skal til et fuld service så alle dele er efterset og ny olie m.m. Ifølge Klarlund, så er de interne regler hos Klarlund / Rolex at de skal kunne sætte det til minus 1 - plus 3 sekunder, og de sætter det altid til at gå lidt for hurtigt når de feks har et ur til service og man får det retur.

Valget at give denne 5513 fra 68 et service hos Klarlund hvad det også trængte til.
Martin inde fra Klarlunds værksted som har serviceret det og efterfølgende reguleret det, har formået at gøre det så præcist at det nu efter 3 dage ikke har tabt et eneste sec...

Jeg er dybt imponeret over arbejdet hos Klarlund og den gamle 5513´ner

Kan kun anbefale begge dele.

mvh Cay
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)