Urdebatten / Urforum
Tab og vind af sec. Sub - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Tab og vind af sec. Sub (/showthread.php?tid=77359)

Sider: 1 2 3


Tab og vind af sec. Sub - cayb - 10-06-2012

Hej Forum

Er der nogen der ved om reglen -4+6 (tab/vind) i døgnet også gælder vintage modellerne?

Mvh

Cay


Re: Tab og vind af sec. Sub - hannover_dk - 10-06-2012

Det gælder jo for COSC modeller - og vel i princip som nyere ur. Selv mange år gamle kan ofte fint justeres til det. Der er heller ikke i alle mærker nogen større forskel på COSC modeller og ikke COSC, så i princip kan de vel alle justeres ind, når vi taler SUB MEN:

Alt slides jo, og hvis det er et måske 40 år gammelt værk, så kan slid jo betyde, at det ikke længere kan justeres tilstrækkeligt præcist. Der kan en dygtig urmager jo så smøre og evt. skifte dele - og få det næsten som nyt, men jeg ville ikke selv føle noget stort krav på et måske 30-40 år gammelt ur til altid at kunne justeres ind til COSC værdier - men ville selv være OK med -5 til +15 - og for eget vedkommende - hellere +1 - +21 - kan bedre li det går lidt for hurtigt
vh


Re: Tab og vind af sec. Sub - cayb - 10-06-2012

hannover_dk Skrev:Det gælder jo for COSC modeller - og vel i princip som nyere ur. Selv mange år gamle kan ofte fint justeres til det. Der er heller ikke i alle mærker nogen større forskel på COSC modeller og ikke COSC, så i princip kan de vel alle justeres ind, når vi taler SUB MEN:

Alt slides jo, og hvis det er et måske 40 år gammelt værk, så kan slid jo betyde, at det ikke længere kan justeres tilstrækkeligt præcist. Der kan en dygtig urmager jo så smøre og evt. skifte dele - og få det næsten som nyt, men jeg ville ikke selv føle noget stort krav på et måske 30-40 år gammelt ur til altid at kunne justeres ind til COSC værdier - men ville selv være OK med -5 til +15 - og for eget vedkommende - hellere +1 - +21 - kan bedre li det går lidt for hurtigt
vh



Lyder rigtigt fornuftigt. Tak for hurtigt svar.

cay


Re: Tab og vind af sec. Sub - Len - 10-06-2012

Som John skriver, men jeg tror nu godt at feks Klarlund kan justere en Rolex sub 5513 til at gå indenfor COSC værdier. Men det kan måske være at det skal til et fuld service så alle dele er efterset og ny olie m.m. Ifølge Klarlund, så er de interne regler hos Klarlund / Rolex at de skal kunne sætte det til minus 1 - plus 3 sekunder, og de sætter det altid til at gå lidt for hurtigt når de feks har et ur til service og man får det retur.


Re: Tab og vind af sec. Sub - KlausM - 10-06-2012

Gælder dette også en 5513 som ikke er sat til COSC specs. fra fabrikken?
Mvh
Klaus


Re: Tab og vind af sec. Sub - Len - 10-06-2012

KlausM Skrev:Gælder dette også en 5513 som ikke er sat til COSC specs. fra fabrikken?
Mvh
Klaus

Måske ikke rigtigt formuleret mit svar...

De nævnte det i forbindelse med min SD 16600 der var til service, og hvor vi også talte om at jeg skulle have serviceret min 5513 på et tidspunkt. Jeg vil ikke tro de lover det til en 5513, men lad mig checke det i næste uge for der kommer jeg ind til deres service værksted.


Re: Tab og vind af sec. Sub - hannover_dk - 10-06-2012

KlausM Skrev:Gælder dette også en 5513 som ikke er sat til COSC specs. fra fabrikken?
Mvh
Klaus
Med lidt lykke og held ja. Men er der slup grundet slid - så vil f.eks. det som den ligger på ryggen eller siden - udsætter for store temperaturforskulle givet gøre det umuligt
Hvis du spurgte, om en 5513 som helt ny motor - af en behændig urmager kan gå COSC - så vil jeg sige, at det er absolut muligt, men jeg synes det er lidt fjumset - for COSC er jo urværket råt uden kasse og rotor osv. og mere udtryk for hvad det helt generelt kan performe, og ikke så meget et udtryk for hvordan det ser ud 30 år senere.

Jeg tror også man rimeligt enkelt kan sige, at hvis COSC er vigtigt at overholde, så har man valgt helt galt med en 5513, den vælger man efter andre kriterier

vh


Re: Tab og vind af sec. Sub - Len - 10-06-2012

Min 5513 fra 1978 går indenfor COSC med ca plus 2 sek i døgnet, men som du skriver John er det er jo ikke ensbetýdende med at det er noget man kan love at en 5513 vil kunne. Men jeg checker om Klarlunds plus 3 sek, minus 1 sek målsætning som de havde for min SD 16600, også gælder hvis de servicerer et 5513.


Re: Tab og vind af sec. Sub - hannover_dk - 10-06-2012

Len Skrev:Min 5513 fra 1978 går indenfor COSC med ca plus 2 sek i døgnet, men som du skriver John er det er jo ikke ensbetýdende med at det er noget man kan love at en 5513 vil kunne. Men jeg checker om Klarlunds plus 3 sek, minus 1 sek målsætning som de havde for min SD 16600, også gælder hvis de servicerer et 5513.
ja det var da klart interessant at høre hvad de siger til den - lad os høre igen
vh


Re: Tab og vind af sec. Sub - baun - 11-06-2012

Jeg tror vist aldrig jeg har checket min 5513, men jeg tror den går ok.

Nu har jeg taget den på og stillet den præcist, så hen på ugen ved jeg hvordan det går Icon_razz

vh Baun