Skal vi lægge kabale med Omegaer
Ja jeg var jo egentlig af den opfattelse, at man ikke brugte trumfer når man lægger kabale.

Med sit 1974 indlæg har Geodoc da virkeligt lagt trumf på.

Et dejligt velskrevet og informativt indlæg.

De bedste hilsner
BobT
Svar
1975
Fra midt-halvfjerdserne, endnu et eksemplar, der er en værdig repræsentant for Ω's "rædsels kabinet".
İmage
Constellation Time Computer III. Ref. ST 396.0833 (Billede fotograferet af Claus Tukjær ved en uraften GTG)

LED urene blev en kortvarig; men hektisk parantes i urenes historie - hvor den ene fantastiske "kreation" afløste den næste.

Det første LED ur, fremvistes d. 6. Maj 1970 af Hamilton Watch Compagny (pensylvania US) som en prototype på verdens første fuld elektroniske ur; Pulsar Time Computeren.
Dette ur blev derfor verdens første ur, fuldstændigt uden mekaniske dele.

Pulsar prototypen (mere eller mindre håndsamlet) havde 40 integrerede kredsløb og et 4,5 V batteri, der skulle skiftes hvert halve år. - Foruden tid, havde uret også kalender.
Da uret endeligt i 1972 gik i produktion, var antallet af dele skåret ned til 18 stk. inkl. de 2 batterier.

I Ω-Link Centralen's kapitel 4, under "J", finder man: Hvordan er det med Bond og urene, Link 5 af 5, et eksempel, hvor James Bond anvender et LED Hamilton Pulsar.

İmage
Teknologien var så uvant, at vi der overværede premieren på filmen, simpelthen skreg af grin, da Bond med et skødesløst tryk på en knap fik digital tidsinformation.
Det (noget) jordbundne publikum til filmen, kunne kapere en U-båds bil, dækflænsere og passager katapultsæde...... men et ur uden visere, og så bare med lysende tal????
- det måtte de længere ud på landet med.

Men kort efter væltede LED urene ind på markedet, og Ω nåede at producere TimeComputer I, II og III. (sidstnævnte er indlæggets ur)

İmage
Constellation Time Computer III. Ref. ST 396.0833 Kasse ref. 196.0045. Kaliber 1602, kvarts elektronisk, leveret af Frontier.

Litteratur:
Urforum, Timecomputer III
www.oldpulsars, "The worlds first LED digital watch"
Quartz watches with Light Emitting Diode display [LED]

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Ja, ja, så må mine to representanter af rædselkabinettet jo nok hellere komme med også, de er begge i double ved godt det ene ikke har Omega stående på glaset, det er slidt af, har et nyt liggende. Det havde Swatch på lager Icon_e_biggrin

İmage

İmage
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Mener denne er fra 1976...... har den ikke længere, men derfor kan jeg jo godt vise billedet:

İmage

vh Baun
Svar
1976
Det er vist blevet et "vanskeligt årstal". Jeg har ikke haft en "Albatros"; men den bør nævnes.
Ω ChronoQuartz var meget karakteristisk for året samt retning på både design og teknologi, som Ω slog ind på.

İmage
Billedet er lånt fra: www.30t2.com

Fra vore egne rækker, kan refereres til: "OMEGA LCD – OG HVAD SÅ?"; skrevet af Loncar, der flittigt har beskæftiget sig med perioden.

Forum skal ikke fratages fornøjelsen ved at læse de citerede artikler - så ganske summarisk:
Uret er Ω's første med LCD teknik, og oven i købet også med analog visning.
- Uret og teknologien afslutter effektivt "eventyret" med de strømslugende LED ure.
God fornøjelse.

med venlig hilsen - Geodoc
Svar
1977

Så fik jeg også mulighed for, at lægge et kort til kabalen.

Denne Omega Seamaster har jeg fået af min far, da han selv fik nyt ur:

İmage

I skal ikke snydes for et lille kik til "maskinrummet" her gør batteri, kobberspole og andet godt deres arbejde. Der er dog også blevet plads til ikke mindre end 8 lejesten, som der så smuk står: Eight 8 Jewels Unadjusted:

İmage

Caliberen er Omega 1315, en videre udviling af 1310.

Til dem med teknisk hungren, er her billeder af stepmotoren i aktion:

Tik:
İmage

Tak:
İmage

Nu håber jeg da, den grå dims over (til venstre for) spolen er stepmotoren Icon_redface

Info om uret fra mit arkiv:

OMEGA SEAMASTER
Ref: ST 196.0073
Værk: OMEGA caliber: 1315

MOVEMENT:
Quartz electronic analogic
Jewels : 8
Created in 1977

FUNCTIONS:
Hour - Minute
Seconds
Date

CASE:
Stainless steel
Water resistance : 30 Meter

CASE BACK:
Press-in
Full metal

DIAL:
Metallic with luminous metal hands

CRYSTAL:
Armoured hesalite (unbreakable)

De bedste hilsner
BobT
Svar
Vi er nok kommet ind i de svære årgange, men der må da være noget derude!

vh Baun
Svar
1977

Omega Ranchero
[url]"http://www.timekeeperforum.com/showthread.php?15862-Omega-Ranchero-the-Belgium-1976-edition" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.timekeeperforum.com/showthre ... 76-edition[/url].
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=14532" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=14532</a><!-- l -->
Ref. 166.0218
Cal. 1012

İmage

Omega Speedmaster Pro Quartz
Ref. 184.0004
Cal. 1620

İmage

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Er der mon ikke en derude der ligger med en 1978'er - eller skal vi virkelig up og lede andre steder? Icon_e_confused

vh baun
Svar
Omega Speedmaster Quartz fra 1977 kaliber 1620

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)