Svar: 357
Tråde: 39
Modtaget Likes: 2 i 2 svar
Givet Likes: 0
jacob jensen Skrev:Jeg går slet ikke op i hvordan mit JLC holder tiden det bliver stillet efter batteri Seikoet hvis det trænger når det forlader winderen
forstår slet ikke dem der går så højt op i hvor præcise deres mekaniske ure er,men hver sin lyst 
Faktisk siger jeg altid når folk spørger om hvorfor jeg har sådan et forholde til mekaniske ure
når nu de ikke er de mest præcise,at for en urtosse som mig handler ure mindst om præcision mens det for en almindelig bruger af et ur mest om præcision.
Hej Jacob
Vi deler jo begge fascinationen af JLC, men når man har valgt at anskaffe sig et (populært kaldet http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.ph...76#p101476 ) watchmakers watch "forstår slet ikke dem der ikke går så højt op i hvor præcise deres mekaniske ure er, men hver sin lyst  " -
Jeg mener jo blot at disse små mekaniske vidunder jo netop er udviklet gennem mange år til at opnå nøjagtig tidsangivelse
Selvfølgelig skal der være plads til forskellige synspunkter, men jeg undre mig bare over så få går op i præcision...
VH BobT
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
BobT Skrev:Jeg mener jo blot at disse små mekaniske vidunder jo netop er udviklet gennem mange år til at opnå nøjagtig tidsangivelse
Selvfølgelig skal der være plads til forskellige synspunkter, men jeg undre min bare over så få går op i præcision...
VH BobT
Jeg tror de fleste vil ha deres ur så præcist som det kan lade sig gøre, men også at de/vi er realister. Med JLC som rimeligt nyt, tror jeg at jeg ville kræve inden for +10, med ældre ure lidt større tolerance. Det er efter min mening, ikke fordi vi ikke går lidt op i det, vi vil bare ikke rende til urmager flere gange om året for at få justeret uret, hvis det holder sig inden for en tolerance vi kan leve med.
Der skal sikkert være andre end dig, der vil bruge megen tid på og måske penge på at få justeret, og det er da helt fint urene kan ofte justeres, så har man tid lyst og penge, er der intet i vejen for det.
Jeg justerer selv alle billigere vintage, uden vægt eller noget, efter trial and error princippet - skubber ganske lidt ad gangen og kommer ofte nemt inden for 0 til +15 sek.
Derefter ved jeg, hvor let jeg går fra tilfredsstillende +10 f.eks. til utilfredsstillende - 4 - så jeg"gider" ikke skubbe mere, og jeg ved, at efter nogle måneder, kan det i alle fald ha ændret sig lidt igen, på gamle ure
vh
vh
•
hannover_dk Skrev:...
Om vi så kan TILLADE os at tilstræbe mere, ja det kan vi da, hvis vi vil betale for det.
"Vi" skal starte med at købe et ordentligt ur af en ensartet produktion. Det kan man få uden at skulle ud i hovedrystende beløb, men for at gøre det let - hvis præcision er et krav og mekanisk også er, start med noget COSC eller noget der kan opnå COSC (visse ting laves både med og uden certificering men er ens som værker)
Så må man gå det til, og ha fast rytme for hvorledes uret ligger når man sover så man kan holde samme rytme, og så finder man en urmager der er med på at justere og justere indtil han når meget tæt på 0 - og man betaler ham sine surttjente midler.
Jeg er jo egentlig helt enig i denne betragtning. Tilstræber man bedere præcision end COSC skal man være klar på både at bruge tid på kortligge brugsmønsteret samt bruge af de "surttjente" midler til at få uret justeret.
Jeg er selv så "uheldig" stillet, at jeg ikke har et autoriseret JLC urmager indenfor overkommelig afstand. Selv om jeg sætter stor pris på M.C. Mortensens urmager og deres faglige kunne vil jeg alligevel ikke lade dem rode i mit JLC. (Mon de overhovedet ville påtage sig opgaver?)
Dette hindre mig dog ikke fra at gå op i præcision, det betyder blot jeg ikke har mulighed for hyppige justeringer. Derfor har jeg sat mig for at kortlægge gangen ved mit almindelig brugsmønster over en længere periode.
hannover_dk Skrev:...Så kan man da sagtens tillade sig det - (begynder man så at opføre sig helt anderledes med uret eller tager til afrikas varme så må man på den igen)
Man kan ikke tillade sig at købe et COSC ur, og hele tiden rende til urmager og sige det går 3 sekunder for hurtigt og han skal justere på garantien, men betaler man, kan man tillade sig alt den "justeren" man vil, og som eksperiment, synes jeg det er sjovt, vil bare ikke selv betale.
Man vil i perioder kunne komme fint tæt på det ønskede 0 - men med dagligt brug vil man ikke kunne holde den der, og så må man jo i gang med flere justeringer. Jeg synes selv det er lidt forskelligt, jeg har faktisk ure der er ret gamle og billigere og ikke cosc, som går temmelig spot on i længere periode, men jeg synes ikke det er helt entydigt.
Var til yderste præcision og stadigt til ur glæde, ville jeg finde noget Oyster Quarts, Omega marine krono - eller noget af det fineste japan kvarts, simpelthen for at slippe for hele tiden at skulle hen og få justeret mit ur. Ellers lever jeg med mellem 0 og + 15 som noget generelt og noget mere for gamle ure jeg ikke bruger så mange dage af gangen.
vh
Jeg udsætter uret for temperaturudsving svarende til mit almindelige brug, eks. at komme indefra (stuetemperatur ±21℃ ) til idag udenfor -1℃ for at skrabe sne og is af bilruderne/alternativt 45 min. cykeltur i udetemperatur. (Jeg søger ikke ekstrem påvirkninger, men tilstræber et almindeligt brugsmønster) Pt. har jeg ikke planer om en tur til Afrika, men jeg må konstaterer at jeg udfra min test ikke kan se en sammenhæng mellem mine cykelture i koldere og koldere temperaturer. Dette skyldes måske en relativ konstant temperaturpåvirkning fra min arm. Pt. har jeg observeret en gang variation fra +0,14 sek/døgn til +2,50 sek/døgn over en periode fra 3/12 2010 til idag.
Jeg ønsker dog ikke at dreje diskusion ind på hvad man gør for at opnå præcision. Dette kunne være interessant med et indblik i hvorfor nogle går op i præcision og hvorfor andre ikke gør.
VH BobT
•
hannover_dk Skrev:Jeg tror de fleste vil ha deres ur så præcist som det kan lade sig gøre, men også at de/vi er realister. Med JLC som rimeligt nyt, tror jeg at jeg ville kræve inden for +10, med ældre ure lidt større tolerance.
Det er jo egentlig interessant at høre du ville være tilfreds med et nyere JLC går omkring +10 (sek/døgn går jeg udfra  )
Om jeg blot har været heldig, at have nogle uret der gik ganske godt skal jeg ikke kunne sige. Efter at have oplevet betydelig bedere præcision end +10 sek/døgn, ville jeg kun stille mig tilfreds med et nyere ur der gik betydeligt bedre end COSC.
Det er dog interessant at vi har så forskellige tolerance til hvordan vores ure går
hannover_dk Skrev:Jeg justerer selv alle billigere vintage, uden vægt eller noget, efter trial and error princippet - skubber ganske lidt ad gangen og kommer ofte nemt inden for 0 til +15 sek.
Derefter ved jeg, hvor let jeg går fra tilfredsstillende +10 f.eks. til utilfredsstillende - 4 - så jeg"gider" ikke skubbe mere, og jeg ved, at efter nogle måneder, kan det i alle fald ha ændret sig lidt igen, på gamle ure
vh
vh
Som du ved fra et anden mere "hemmeligt" indlæg, hygger jeg mig også selv med at justerer på mit vintage JLC Ados ⑧. Jeg har dog ikke erfaret at små justeringer giver så store udsving som du henviser til fra +10 til -4.
Måske det havde været mere spændende med en afstemning omkring folks tolerance til præcision hvor der var flere intervaller.
VH BobT
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Ud over at jeg ikke går så voldsomt meget op i præcisionen på mine ure, så er der også en anden ting at tage højde for IMHO.
Hvis man vælge at besøge urmageren jævnligt, for at få uret reguleret, så følger der også noget andet med.
Nemlig ridser osv. Hver gang et ur åbnes er der risiko for skader, både internt og eksternt.
Skaderne eksternt, skal jeg nok lave selv  og dem internt vil jeg gerne være foruden.
Som Mads engang sagde, så hellere et ur der aldrig har fået service, end et der har fået en masse. (overpoleret, forskruet og lign.)
(jeg tror det var noget i den retning )
Selvfølgelig er der masser af super dygtige urmagere, der kan tage bagkassen af og regulere uret uden problemer af nogen slags.
Men alle kan jo være uheldige, og mine skal gå meget "skævt" for at jeg vil lade dem åbne.
•
Kim T Skrev:Hvis man vælge at besøge urmageren jævnligt, for at få uret reguleret, så følger der også noget andet med.
Nemlig ridser osv. Hver gang et ur åbnes er der risiko for skader, både internt og eksternt.
...
Selvfølgelig er der masser af super dygtige urmagere, der kan tage bagkassen af og regulere uret uden problemer af nogen slags.
Men alle kan jo være uheldige, og mine skal gå meget "skævt" for at jeg vil lade dem åbne.
Hej Kim
Det var bestemt en overvejelse jeg ikke lige har haft i tankerne.  Det er en rigtig god pointe.
Er der nogen der ved hvad risikoen for skader på værket er i forbindelse med justering? (Man skal selvfølgelig undgå yder positionerne)
Det er nok det bestemte argument jeg har hørt for ikke at gå så meget op i præcision... (Måske enda det eneste argument  )
VH BobT
•
I like my watch to be a little to fast so i am never to slow.  Willy
•
willy Skrev:I like my watch to be a little to fast so i am never to slow. Willy
Yep - I am sure this is how it is for 99,9% of us. Rather 10 sek. fast than 5 sek. slow.
If a watch of mine looses 10 sek. a day or more - I would not use it.
br
•
I think all the clocks world wide should be made to go slower when we go to work and faster before it is time to leave work.You could say this would give us more complications in life. Willy
•
|