Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP
Hej Mads

Ved godt jeg stikker hånden ned i en hvepserede og den er som sådan ikke møntet på Rolex kun (men det var dem er tale om nu). Mine udtalelser er mere ment som et spørgsmål end et decideret "det er sådan... basta!!!" Icon_smil

Min pointe er, at hvis Odet's artikel giver et generelt billede af Rolex's værkkvalitet, så har de et problem...... i forhold til de priser de tager.

Min post er ikke ment så bombastisk, som den måske lyder og om det er samme forhold med nyere inkarnationer af værket kan jeg ikke rigtigt sige og det er selvfølgelig min svaghed, at jeg ikke selv har set ned i et Rolexværk.

Har bare hørt fra så mange, at Rolexværker er gode og yderst robuste, men simple i deres udseende og opbygning, og så var mit spørgsmål blot, om rimelighed i at tage så mange penge for en konstruktion, hvor der åbentbart er skåret så mange hjørner (men men men.......... om der så er det i virkeligheden, ved jeg ikke. Odet er vel ikke den absolutte autoritet på området??? og nyere inkarnationer af 3030-værket nok fået et facelift???).

Mht. kvaliteten af det ydre, har kvaliteten -eller mangel på samme på deres spænder været diskuteret utallige gange, så det er der ingen grund til at dvæle mere ved (ved godt de har lanceret et nyt spænde, som er af langt tungere kvalitet).

Hilsen Peter
Svar
Min holdning som ikke særlig kyndig er at Rolex laver super fede ure, som holder prisen godt hvilket er en fordel hvis man skal af med uret igen. At værket ikke er super flot er jeg ligeglad med da jeg hellere vil have et robust ur, som går nøjagtigt.

Desværre har Rolex et lidt "problematisk" omdømme som jeg nu har besluttet mig for at se bort fra på trods af kommentarer fra kollegaer og venner osv. Købte først IWC selvom jeg egentlig bedst kunne li Rolex, men blev sgu træt af det r..kedelige konservative IWC. Så nu har jeg valgt at ignorere alle kommentarerne og er hoppet på Rolex vognen.

En ting som dog undrer mig er hvorfor Rolex vintageure som 5512, 5513 og hvad de nu ellers hedder, er så meget dyrere end Omega Seamaster fra samme tid?! OK, jeg synes Rolex urene er federe, men min. 2-3 gange dyrere pris synes jeg er underligt...

mvh
Frederik
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Jeg har endnu til gode at se en der objektivt kan argumentere for at Rolex er for dyre i forhold til andre tilsvarende i samme prisklasse. Mht. finish ligger de i mine øjne på samme niveau eller over andre ure i 30-50 k klassen. Så holdes fokus på prissegmentet vi betegner som mellemklassen, er det min holdning, at der max. findes 4-5 andre mærker der matcher Rolex.

Vi har været denne debat igennem 100 gange, og det der plejer at skille vandene er, om man værdsætter at Rolex er in-house vs. ETA. Er man lige glad med in-house kan man finde billigere ure der sikkert matcher ens krav. Er man til in-house bliver Rolex svære at komme udenom i prisklassen.

/Mads
Jeg synes det er lidt en blandet diskution nu. Taler vi ren holdbarhed og vise tid og udvendig finish = kvalitet - ja så kan man nok komme til at betale lidt rigeligt for Rolex, men det ligger så i at man betaler for andre værdier - som jo OGSÅ fuldt ud er som kvalitet - historie - genkendlighed - street respekt - og f.eks. In-house værk.

De punkter har bare ikke så meget med den rent tekniske kvalitet at gøre. Den er absolut OK i Rolex, men jeg tror ikke man kommer uden om, at der kan være lagt lidt på prisen for historie, genkendlighed, street-respekt osv. Det synes jeg i øvrigt er helt naturligt. Hvor meget det så er, kan vel næppe udregnes

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Jeg synes det er lidt en blandet diskution nu. Taler vi ren holdbarhed og vise tid og udvendig finish = kvalitet - ja så kan man nok komme til at betale lidt rigeligt for Rolex, men det ligger så i at man betaler for andre værdier - som jo OGSÅ fuldt ud er som kvalitet - historie - genkendlighed - street respekt - og f.eks. In-house værk.

De punkter har bare ikke så meget med den rent tekniske kvalitet at gøre. Den er absolut OK i Rolex, men jeg tror ikke man kommer uden om, at der kan være lagt lidt på prisen for historie, genkendlighed, street-respekt osv. Det synes jeg i øvrigt er helt naturligt. Hvor meget det så er, kan vel næppe udregnes
Det har du ret i.

Kan man ikke lidt sammenligne ure med ejendom? F.eks. kan det jo for nogle, være svært at retfærdiggøre at en 1 værelses i København skal koste 1 mio. når man i vestjylland kan få et hus på 200m² for samme pris... Det er altså ikke kun de målbare kvaliteter som spiller ind i prisfastsættelsen, hvilket vel også er gældende med ure..
Casio DW5600
Omega Seamaster Cosmic
Rolex 16600
Rolex 16610LV
Svar
feilersen Skrev:En ting som dog undrer mig er hvorfor Rolex vintageure som 5512, 5513 og hvad de nu ellers hedder, er så meget dyrere end Omega Seamaster fra samme tid?! OK, jeg synes Rolex urene er federe, men min. 2-3 gange dyrere pris synes jeg er underligt...
Det er en blanding af forskellige faktorer men noget der holder hos Rolex i denne sammenhæng er deres meget stramme design og konservative linie. Rolex har på fin vis kørt uden om limited editions etc. Sagt med andre ord er der eks. en klar rød tråd og historie fra da den første Submariner blev udviklet i ´57 til den nyeste 111610. Lidt det samme kan siges om deres andre referencer: Explorer, Sea-Dweller, Daytona...Tool watch hele vejen uden for meget Hollywood, popcorn, særlig bil mærke udgaver osv...man ser hos andre mærker der lidt synd driver rovdrift på ellers klassiske ikoner.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Jo dyrere et ur er jo mindre funktionalitet får man for pengene. Så ja gu er Rolex priser helt ud i hampen hvis man bare skal have et pænt ur der viser tiden. Men så er alt over Inex pris niveau jo dårlig value for money.

Jeg har stor respekt for Odets og hans reviews, men omvendt har jeg også læst meget faglitteratur, og lært at bare fordi én bog (forfatter) eller en ekspert har en mening om noget, betyder det ikke at det er den skinbarelige sandhed, selv om dokumentationen er godt underbygget. Har det på samme måde med Bjørn Lomborg i øvrigt Icon_e_wink

Jeg har også læst MEGET tysk faglitteratur om ure, og her skamroser alt og alle Rolex konstruktion og finish gang på gang. Mere end jeg personligt mener det kan bære, men sådan er der så stor forskellighed blandt eksperterne.

Er ting pengene værd er jo en meget individuel og subjektiv vurdering. Faktum er at vi meget sjældent køber ting 100 % baseret på praktiske og funktionelle vurderinger. Så ville vi jo alle købe tøj i Bilka, køre i Berlingo og købe møbler i Ikea Icon_e_wink Icon_rolleyes

Så nej hvis man køber et Rolex skovler man 30-40 k direkte ud i ingenting hvis man bare skal kunne se hvad klokken er Icon_e_wink Men VIL man nu bruge 30-40 k på et ur og har gjort sig en række overvejelser om hvad det skal "kunne", mener jeg ikke der er ret mange andre mærker i samme prisleje der leverer HELE PAKKEN lige så godt som Rolex. Er det så 30-40 k værd? Nope... ikke for 99,9 % af befolkningen Icon_e_wink

/Mads
Svar
Citat:
"Mads Gjødesen Skrev:
Jo dyrere et ur er jo mindre funktionalitet får man for pengene. Så ja gu er Rolex priser helt ud i hampen hvis man bare skal have et pænt ur der viser tiden. Men så er alt over Inex pris niveau jo dårlig value for money.

Jeg har stor respekt for Odets og hans reviews, men omvendt har jeg også læst meget faglitteratur, og lært at bare fordi én bog (forfatter) eller en ekspert har en mening om noget, betyder det ikke at det er den skinbarelige sandhed, selv om dokumentationen er godt underbygget. Har det på samme måde med Bjørn Lomborg i øvrigt Icon_e_wink

Jeg har også læst MEGET tysk faglitteratur om ure, og her skamroser alt og alle Rolex konstruktion og finish gang på gang. Mere end jeg personligt mener det kan bære, men sådan er der så stor forskellighed blandt eksperterne.

Er ting pengene værd er jo en meget individuel og subjektiv vurdering. Faktum er at vi meget sjældent køber ting 100 % baseret på praktiske og funktionelle vurderinger. Så ville vi jo alle købe tøj i Bilka, køre i Berlingo og købe møbler i Ikea Icon_e_wink Icon_rolleyes

Så nej hvis man køber et Rolex skovler man 30-40 k direkte ud i ingenting hvis man bare skal kunne se hvad klokken er Icon_e_wink Men VIL man nu bruge 30-40 k på et ur og har gjort sig en række overvejelser om hvad det skal "kunne", mener jeg ikke der er ret mange andre mærker i samme prisleje der leverer HELE PAKKEN lige så godt som Rolex. Er det så 30-40 k værd? Nope... ikke for 99,9 % af befolkningen Icon_e_wink

/Mads
Citat:
As you say mads walts story about the finish of a Rolex caliber caused quite a stir in the watch world.But we should not forget that the watch he looked at was unserviced and not looked after.And as you say he is really into watches with the finest calibers.I think that what he did not look at is more intresting.He did not look at the way rolex build their calibers for reliability and great strength.I think he was just trying to educate the general public to the fact that Rolex do not make the worlds finest watches.And he picked a watch that really was a bad example to do a hatchet job on.I respect him a lot but i think he was very unfair to Rolex that time. Willy
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)