|
Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP (/showthread.php?tid=75225) Sider:
1
2
|
Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - feilersen - 12-01-2011 Jeg er ved at købe et Explorer 1 og kan få et ref 14270 årgang 1993 i meget god stand med stifthuller, T skive og caliber 3000 for samme pris som et næsten nyt ref 114270 med caliber 3130 årgang 2008. Begge ure er komplet med boks, papirer etc. Nu læser jeg den "skræk artikel" om caliber 3000 af Walt Odets. Er caliber 3000 virkelig sådan et dårligt værk ifht. caliber 3130? Og hvilket af de 2 ure er det mest fornuftige køb på sigt? Håber på lidt hjælp fra eksperterne, tak mvh Frederik Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - Mads Gjødesen - 12-01-2011 Odets artikel er legendarisk og har været grobund for MANGE hede diskussioner omkring Rolex finish på værkerne. Odets er kendt som horologisk feinsmecker af værste skuffe, og med de briller på, kan Rolex værker godt virke lidt tavelige. Faktum er dog at urmagere og div. andre kendere verden over står i kø for at rose Rolex værker, så du skal ikke tage kritikken så tungt. Men nej Rolex værker har ikke PP finish og JLC konstruktion Der er ikke den store forskel på værkerne i det gl. og nye Explorer. Små detaljer der er ændret, men grundlæggende samme værk. Så det er ikke på den baggrund du skal finde en nyere model, hvis du visuelt foretrækker den gl. model. /Mads Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - feilersen - 12-01-2011 Tak for svar. Jeg vil "bare" have et ur som fungerer og som kan holde tiden, så små detaljer i værket betyder ikke så meget for mig Er der forskel rent værdimæssigt? Jeg har læst at ref. 114270 blev lanceret efter artiklen og det skulle være et bedre ur. Til gengæld har det ref. 14270 jeg har fundet stifthuller og T-skive så det er lidt mere "vintage" agtigt. Dvs hvilket ur vil holde prisen bedst, tror du? mvh Frederik Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - Mads Gjødesen - 12-01-2011 Værkmæssigt er der altså stort set ingen forskel for menig mand. Man er gået fra en balancearm og over til en balance bro, hvilket giver mere stabilitet. Desuden har værket fået "Breguet overcoil hairspring" balancefjeder. Så det nye er ikke som sådan et bedre ur. Var jeg dig ville jeg gå efter det ur der visuelt tiltaler dig mest. Uanset hvad du vælger skal det nok holde din tid ud Prismæssigt er det hip som hap. Urene er så identiske at der fremover ikke vil være den store forskel i prisen. De er også ca. lige "sjældne", så tror ikke det ene stikker af i fremtiden i forhold til det andet. /Mads Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - hannover_dk - 12-01-2011 men stifthuller og t-skive ville da klart afgøre sagen for mig - jeg synes vintage har en duft intet nyt ur får, så just my 5 penny vh Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - feilersen - 12-01-2011 Ja, det er sgu svært at vælge. Især når man ikke kan stå med det uret i hånden og se hvor poleret det er Men jeg er umiddelbart også mest til 14270. Hvordan synes I standen er? Og er en pris på 21k acceptabel? mvh Frederik PS. Fik idag at vide at Explorer 36mm er udgået (men det er måske gammel viden) Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - Mads Gjødesen - 13-01-2011 Old news mht. det nye Explorer Jeg syntes ikke der er noget vintage over dette Explorer uanset om det er 114270 eller 14270. Så skal du gå efter et ref. 1016 hvis det skal have noget vintage over sig. Anyway ville jeg gå efter et med tritium skive og visere, komplet med alt tilbehør og upoleret. Det bør kunne findes til ca. 20 k med lidt tålmodighed. /Mads Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - olsen - 14-01-2011 feilersen Skrev:Tak for svar. Er der "forskel rent værdimæssigt"???? Det kommer da sørme an på, hvilken pris du betaler. En robust, simpel konstruktion kan da være en fordel i hverdagen (bare ikke æstetisk), men kan næppe antages at være dyr at producere og så burde prisen også ligge derefter. Med de priser Rolexure ligger på, skal der da være bedre finish end der er på urene. Hvis ikke, skal prisen ned. På den anden side, så er en ting det værd, folk vil betale for den (jeg er så ikke en af dem Det kunne lyde sådan, men jeg er IKKE ude på at starte en flame war for/imod Rolex. Mine meninger kunne lige så vel rettes mod andre urmærker (eller mærker inden for andre områder). Hilsen Peter Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - Mads Gjødesen - 14-01-2011 Peter kan du ikke uddybe hvad du mener med at finishen på Rolex er for dårlig i forhold til prisen? Jeg har endnu til gode at se en der objektivt kan argumentere for at Rolex er for dyre i forhold til andre tilsvarende i samme prisklasse. Mht. finish ligger de i mine øjne på samme niveau eller over andre ure i 30-50 k klassen. Så holdes fokus på prissegmentet vi betegner som mellemklassen, er det min holdning, at der max. findes 4-5 andre mærker der matcher Rolex. Vi har været denne debat igennem 100 gange, og det der plejer at skille vandene er, om man værdsætter at Rolex er in-house vs. ETA. Er man lige glad med in-house kan man finde billigere ure der sikkert matcher ens krav. Er man til in-house bliver Rolex svære at komme udenom i prisklassen. Mht. Odets er manden kendt for at have en svaghed for finere værker som PP, AP, Blancpain, ect. og nej her kan Rolex hverken være med mht. finish eller pris /Mads Re: Rolex Caliber 3000 vs. 3130 - HJÆLP - gmt-geek - 14-01-2011 Mads Gjødesen Skrev:Peter kan du ikke uddybe hvad du mener med at finishen på Rolex er for dårlig i forhold til prisen? Uden at være sikker tror jeg måske at Peter argumenterer for at prisen på visse Rolex vintage modeller er helt hen i vejret.... Men det er jo bare markeds mekanismerne der træder ind her! Jeg har det personligt sådan at jeg ingen skrupler har over de penge jeg har givet for mine Rolex vintage ure! Desuden er jeg er ret sikker på at jeg ville kunne få minimum det samme for dem igen hvis jeg skulle af med dem igen!! Havde jeg en ½ mio der stod ur på købte jeg også gerne en Newman Daytona og hyggede mig med, selvom den horologisk slet ikke er det værd!! Mvh. Jon |