03-10-2010, 11:21 PM
Jesper B Skrev:Der findes en del af typen. Man smider en mønt i, og så får man lejlighed til at trække op - nogen ved at man trækker et håndtag ned med mønten, andre bare som sparebøsser - findes også som bankopsparing i 30´erne. Så tager man uret til banken eller forsikringen kommer forbi hvert halve år, og henter pengene.hannover_dk Skrev:Ure til opsparing af forsikring. Plomberede, fyldes med penge til optræk og tømtes af assurandører
Den må du lige forklare nærmere?
Ja det har jo ikke været millioner, men det har været brugt
Min Zenith fungerer fint, og mønterne lander i en træskuffe der hives ud bag på uret, og som var plomberet den gang (plads til noget med 100 s.fr), men som ikke længere er plomberet (desværre vel), så jeg kan komme til dem igen. Schweizerfrank, så det virker stadigt
Du får et par billeder:

Og bagpå hvor alarmen sættet og hvor der er tæller for hvor mange mønter man har kommet i, så far ikke kan ryste dem retur uden mor ser det:

og mønt kassen

Man kunne ha nævnt denne sag også, som bruges til æggekogning i sommerhuset. Sad på danske telefoncentraler som betjente udlandet - træk ned i krogen, og den giver 6 minutter, men ding 10 sek inden hvert 3 minut, som var det man betalte for ved udenlandstelefoni, og telefondamen kunne gå ind og sige "der er gået 3 min ønsker de at fortsætte?"
Lars fra Røddinge fortalte man kunne (kan tror jeg) købe dem fra post og telegraf museet.

Eller som virkeligt tool - denne kronograf fra en MIG jæger fra Rusland, her monteret til daglig brug hos mig

Tal om tool - nå men det var vist armbåndsure der var spørgsmålet her
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)