Hvad gør et ur til et "tool-ur" ??
Jesper B Skrev:
hannover_dk Skrev:Ure til opsparing af forsikring. Plomberede, fyldes med penge til optræk og tømtes af assurandører Icon_e_smile

Den må du lige forklare nærmere? Icon_neutral
Der findes en del af typen. Man smider en mønt i, og så får man lejlighed til at trække op - nogen ved at man trækker et håndtag ned med mønten, andre bare som sparebøsser - findes også som bankopsparing i 30´erne. Så tager man uret til banken eller forsikringen kommer forbi hvert halve år, og henter pengene.
Ja det har jo ikke været millioner, men det har været brugt
Min Zenith fungerer fint, og mønterne lander i en træskuffe der hives ud bag på uret, og som var plomberet den gang (plads til noget med 100 s.fr), men som ikke længere er plomberet (desværre vel), så jeg kan komme til dem igen. Schweizerfrank, så det virker stadigt Icon_e_biggrin - og står i min kælder og tigger (eller tikker eller begge dele)
Du får et par billeder:
İmage
Og bagpå hvor alarmen sættet og hvor der er tæller for hvor mange mønter man har kommet i, så far ikke kan ryste dem retur uden mor ser det:
İmage
og mønt kassen
İmage

Man kunne ha nævnt denne sag også, som bruges til æggekogning i sommerhuset. Sad på danske telefoncentraler som betjente udlandet - træk ned i krogen, og den giver 6 minutter, men ding 10 sek inden hvert 3 minut, som var det man betalte for ved udenlandstelefoni, og telefondamen kunne gå ind og sige "der er gået 3 min ønsker de at fortsætte?"

Lars fra Røddinge fortalte man kunne (kan tror jeg) købe dem fra post og telegraf museet.
İmage
İmage

Eller som virkeligt tool - denne kronograf fra en MIG jæger fra Rusland, her monteret til daglig brug hos mig
İmage
Tal om tool - nå men det var vist armbåndsure der var spørgsmålet her Icon_e_biggrin
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Interessant (og spøjs) historie. Så lærte jeg også noget i dag! Icon_e_surprised
Venlig hilsen
Jesper
Svar
hannover_dk Skrev:Eller som virkeligt tool - denne kronograf fra en MIG jæger fra Rusland, her monteret til daglig brug hos mig
İmage
Tal om tool - nå men det var vist armbåndsure der var spørgsmålet her Icon_e_biggrin
vh

Nøj, et flot ur, Hannover !! Icon_e_surprised

Det er da vist det ultimative skrivebordsur ! Icon_e_smile
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
pbr Skrev:
hannover_dk Skrev:Eller som virkeligt tool - denne kronograf fra en MIG jæger fra Rusland, her monteret til daglig brug hos mig

vh

Nøj, et flot ur, Hannover !! Icon_e_surprised

Det er da vist det ultimative skrivebordsur ! Icon_e_smile
Jep og det kan mange ting - tage flere forskellige tider samtidigt, gå langt over 48 timer (husker det ikke - noget med 5 dage) - ha to stopure igang samtidigt - køre GMT 2 tider - Nemt at betjene med læder handsker - og har fine visere + var ikke specielt dyrt - og er 100% ægte MIG flyverur - kom i flamingo kassen med indbygningsvejledning - fra original fabrikken - og med ledninger til varme for uret når der bliver for koldt i cookpit til uret (piloten måtte vel ta handsker på) Synd du ikke lige så det med udstyr da du var forbi mig.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Beregnet til et fag, som et værktøj i udførelsen. De store fine ure på Greenwich - beregnet til at fastlægge jordens tidsinddeling, og andet tidligt tool - amerikanske lommeure, certificeret i værket til railroad-grade - så togpersonalet kunne få togene til at gå helt præcist. De kunne indleveres til service på bestemte stationer - og man fik så kvittering og et ur indgraveret "Loaner" indtil det andet kom retur. Tidligt tool:
İmage
İmage

Ure til opsparing af forsikring. Plomberede, fyldes med penge til optræk og tømtes af assurandører Icon_e_smile
İmage

Navitimer - oprindeligt kun solgt gennem Aircraft owners and pilots organisation AOPA
İmage
Og som nyere - omend mere gøgl - dog fuldt kvalificeret dykkerur - en ploprof
İmage

Der er masser af begrundelser. Der hvor den halter lidt, er hvis et dykkerur har mange helt blankpudsede flader på ur og lænke synes jeg. Det gør dem lidt desk-diver agtige. Lækre, klarer f.eks. 2.000 meter, men ville man ned mellem rurer og sten med et ur med de fineste blanke flader?

vh
Citat:
Could not agree more who the hell needs a highly polished diver? I think that maybe only Sinn and Seiko make real tool watches in good quality .I think that when you pay over a certain amount for a watch it ceases to be a tool watch unless you are filthy rich. Willy
Svar
Hej

Mit nyeste indkøb er et rigtigt Toolur, et Citizen Auto Zilla 1000 meter diver, det er forsynet med et glas på hele 6 millimeter i tykkelsen, og lynetten kan afmonteres med hånden efter et dyk for rengøring, og så bliver det vist ikke mere tool, med hensyn til IWC 3536 er det i begge versioner selvfølgelig også et toolur, for når et ur er vandtæt til hele 2000 meter er det som regel lavet til professionalt brug, godt nok skal det være med stofremmen, når det skal være rigtigt tool, eller med gummirem fra den senere model, men uanset hvad er det et toolur, og en dress diver findes ikke, for hvor mange mennesker tager ud at dykke i jakkesæt Icon_question , eller ligesom Hannover engang skrev, hvis jeg tager en Omega Constellation Pie-Pan på når jeg slår græs, bliver det så til et toolur. Icon_e_biggrin

MVH Peter
İmage
Svar
Mr. Korsbek! Skrev:I min verden er det et ur som kan klare det meste, selv det hårde arbejde.........et ur som man aldrig skal tage af!

Derfor har jeg jo også købt denne:

İmage

Jeg mener ikke at man kan have et mekanisk ur som "tool-ur", men det vil godt kunne bruges som "beater", hvor det jo så alligevel tages af ved det rigtigt hårde arbejde.

Den sidste linje er jeg så meget uenig i. Jeg mener et tool-ur er et ur, som er skabt til en specifik arbejdsopgave, som f.eks. DeepSea'en. I min verden har det intet med mekanisk kontra digital at gøre.
Svar
Hej DonWerner

Der har du helt ret et Casio ur har intet at gøre med et rigtigt toolur, for vi taler jo omkring mekaniske ure der er lavet til et bestemt formål, hvorimod Casio, laver en masse ure der kan bruges til lidt af hvert, eksempelvis et ur der er vandtæt til 200 meter og med højdemåler, og hvad skal en dykker bruge en højdemåler til. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)