KlausM Skrev:Speedy cal. 321 og såmænd også de første ref 145.022 har en super historie, er fede at have i en samling og har absolut deres beretigelse. Jeg tror ikke jeg er stødt på nogen der siger det modsatte.
Mvh
Klaus
Nej det har du ikke. Men der var heller ikke en eneste der i tråden påstod at Omega Speedmaster var det eneste ur der KUNNE ha klaret en månetur eller at det var bedre end alle andre ure. Du følte dig bare kaldet til at fortælle de som sagde tak for tråden med bevis for et Rolex GMT på højrehånden ude på månen og at for dem var Omega S måneuret (det var vel JohnFyen), at det vist var det største reklame nummer i verden.
Det mente jeg så var ret gasset. Jeg viste lige selve testen, som var omfattende og bl.a. bankede et af mine ynglingsværker Valoux 72 i maven på et Rolex - ud - men alle har været enige, der var sikkert andre ure der kunne klare den.
Hvis noget ikke bare var reklame gejl, så var det faktisk netop den utrolige månehistorie. Ur ambassadører og præmie ved det ene og andet - go home.
Ikke EN har påstået at Speedmaster værket eller andet - var jordens absolut bedste, eller det var det mest solide ur i øvrigt - Jeg kan ikke få øje på anledningen til Omega/Rolex krig i den tråd.
Se den rækker ikke for medlemmerne af Rolex brummerkor

Som de gamle 50'er hits havde deres Shub shub - shubidua indlagt fast i baggrunden, istemmer de straks -
Ah åh - giv mig et DS. Det synes nogen spicer tråden op, og ja, men ikke et seriøst krydderi forhåbentligt. Forslaget om DA var skam nok seriøst, men lad os lige slå fast:
1
DS har mig bekendt ikke kronograf. At helst ville undvære den funktion på en månetur er ok i kor-sammenhæng. Virkelighedens realitet - og Apollo 13 anfægter ikke en ægte korsanger
2
DS har mig bekendt safirglas. Nasa ønskede ikke glas - heller ikke i senere udgaver. Glas kan splintre og flyve rundt som livsfarlige småsyle i en vægtløs kabine. Men who cares -
åh åh - giv mig mit DS
3
DS er så vidt jeg ved automatisk, og Nasa fravalgte automatik ud fra usikkerhed om hvad vægtløsheden betød (nedsætter naturligvis den del af optrækket som er tyngdekraft afhængigt - men ikke det som kommer af inerti) + risikoen for at stillesiddende arbejde på rejsen, ikke ville være nok til at sikre optrækket
Nå det er jo bare en hobby og en spøg, så lidt sang skader ikke, og jeg er enig, masser af ure kunne i praksis sikkert have klaret en månerejse givet både et ældre manuelt Tissot - eller et DS - and so what?
Lad os håbe at det som står fast er det som står i emnet - Rolex på månen, som var spændende og veldokumenteret.
vh