Rolex på månen
Speedmaster fik lidt selskab på turen

[url]"http://rolexblog.blogspot.com/search/label/Rolex%20Moon%20Watch" onclick="window.open(this.href);return false;">http://rolexblog.blogspot.com/search/la ... on%20Watch[/url]
İmage
Svar
Spændende. Så har han da kunnet tiden med Speedmaster på venstre og rolex på højre arm.

Indtil nu (og vel stadigt, selv om dette jo givet er korrekt) er det eneste andet fuldt NASA bekræftede ur på månen en Waltham kronograf, på armen af David Scott under Waltham Apollo 15 – August 1971. (jeg tro faktisk han måtte ha det på da glasset (hesalitten) gik af hans Omega.

Det lyder jo også helt sandsynligt med Rolex GMT - da det tidligere (af blandt andet Chuck M) er dokumenteret at Jack Swigert, iført rumdragt, lige inden affyringen af Apollo 13 skal ha haft en 1675 GMT på oyster lænke - på armen.

Det er også officielt at Bulova accutron har været på månen, men ikke som bekræftet armbåndsur, som del i teknisk udstyr anvendt ude på månen.

Derudover har jo en del andre ure været i rummet, men altså ikke bekræftet ude på månen - eller - mere krævende nok - på armen under vandringer i det lufttomme.

Godt at vi fik bekræftet Rolex GMT må ha været på månen også. (gad vide hvad de lige brugte GMT viseren til - månetid?)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg forstår ham godt; jeg bruger jo også altid et Rolex som back-up ur.
Icon_e_wink
/SK
Svar
Hmm! Det eneste Rolex ur, som med rette kan kvalificere sig til et "måne ur" - er vel dette:

İmage

Undskyld - kunne ikke lade være Icon_e_wink

Billedet er i øvrigt sakset fra: http://rolexblog.blogspot.com/

/ Peter
Svar
Nej, nej, PG, den går slet ikke. Et ur på månen må nødvendigvis have jord-fase, og som Hannover helt rigtigt påpeger, så må også GMT (øh, hvor på Månen ligger Greenwich?) også være anderledes på de kanter.

Og hvordan er det lige med månen; er tiden deroppe 3 sekunder før eller efter tiden på jorden? Og hvordan stiller man overhovedet sit ur på månen? Og hvad men Einstein?

/Bjørn.
Svar
...det er muligvis korrekt at et eller flere Rolex-ure og måske andre ure også har været på Månen, men det rokker ikke ved det faktum at Omega Speedmaster er det ENESTE ur der af NASA officielt er testet og godkendt til brug på "manned space flights".....at astronauter har medbragt diverse private "gimmicks" er ikke nyt...der var også en astronaut der havde en golfbold med, men det betyder jo ikke at denne specielle golfboldmærke/producent er godkendt af NASA for "all manned space flights" Icon_e_biggrin
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Jeg tror desværre ikke at Speedmaster fans skal lægge så meget i dette at uret er det eneste der stadig er officielt godkendt. Jeg tvivler kraftigt på at uret stadig har en lige så stor vigtighed og betydning som instrument som det havde i 60'erne. Dermed ikke sagt at det ikke er vigtigt. Ligeledes tror jeg at hvis NASA ville bruge penge på endnu en kvalifikations runde ville der være mange andre kandidater at vælge imellem dels pga lempelse af krav og dels fordi der er andre der sikkert kan levere et lige så godt produkt.
Med andre ord er dette et Omega markedsførings gimmick af de helt store som der selvfølgelig er hold i men ikke i samme grad som tidligere.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Vil give Klaus ret. Gad vide hvor mange ure der i dag kunne bestå 60´er testen? Sikkert mange!? Historien kan ingen dog pille ved og den har Speedyen med sig Icon_cool At Omega så gør hvad de kan for at holde den i live er en anden snak Icon_e_wink Gad vide hvor Speedmasteren havde været i dag hvis det ikke var blevet officielt måne-ur?

/Mads
Svar
..det er naturligvis rigtigt, men hvad der er sket kan "man" jo ikke pille ved....og testen blev gennemført og Speedmasteren bestod og blev godkendt!

Idag er det mere eller mindre officielle ur jo stadig en Omega Speedmaster, blot med efternavnet "X-33"

At man idag kan få andre og bedre ure flytter jo ikke ved det faktum. Det er jo ligesom biler - hvad får dog folk til at drømme om en 40 år gammel Porsche el. Jaguar??

Vedr. markedsføring: "Hvor ville Rolex Sub. være idag uden Bond - James Bond?" Icon_cool - og jeg synes ikke at Omega (mis-)bruger det faktum at de var på månen i deres markedsføring - måske bortset fra en "voldsom" brug af LE'er!!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Enig John.
Jeg ved dog ikke om man kan sammenligne Omega's markedsføring af måneuret med Rolex JB ditto. Jeg ser mere denne fremhævelse af JB kommende fra Rolex entusiaster. Personligt har jeg aldrig lagt vægt på dette. Vi skal også huske på at der her er tale om film og ikke reality som en månevandring.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)