Hvis ikke kinesiske guider får tusindvis af kroner, går Købe
baun Skrev:
hannover_dk Skrev:
Peter Skrev:Hej

Det store spørgsmål, bliver der betalt skat af de penge som guiderne får i provision, hvilket jeg vil gætte på at der ikke gør, men som sagt bare et forsigtigt gæt.

MVH Peter
Jeg har prøvet at gætte længere oppe, og modsat dig, tror jeg faktisk der bliver. Om det så i øvrigt er det store spørgsmål er en anden sag, men jeg tror ikke ex Klarlund og Georg Jensen med mange medarbejdere involveret, bare stikker penge under bordet med den risiko det ville give til skat (honorar er arbejdsgiver forpligtet til at indberette.)
Jeg TROR som nævnt tidligere, at det er helt organiseret, med en turarrangør som får pengene, formentlig på månedsbasis - og giver videre til guiderne som del af lønnen de modtager i øvrigt - ikke nødvendigvis per ur, men for det antal kunder de bringer ind, som del af deres guidede tur
vh

Jeg må nok indrømme at jeg ikke rigtig tror på at det foregår på denne måde. Men det er afgjort en trossag. Jeg ved ikke noget om det.

Hvis alt kører efter reglerne og beskatning foregår efter bogen, har jeg intet at indvende mod den måde at gøre det.

vh Baun

Jo men igen Skat mener der bliver snydt for 10-12 mill. i skat [url]"http://www.business.dk/detailhandel/luksusguider-bag-omfattende-skattesnyd" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.business.dk/detailhandel/luk ... skattesnyd[/url]

Så et eller andet sted i kæden bliver der ikke indberrettet som det skal og det er jo måske nok guiderne der ikke opgiver indkomsten, hvis butikkerne gør som de skal.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
I følge reglerne skal butikkerne vel oplyse deres udgifter,og guiderne deres indtægter Icon_question

Så længe vi har de afgifter vi har (og dem sker der ikke det store med i mens vi er her),
så vil den sort økonomi være så stor som den er i vores land.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Sort handel og arbejde er mikroskopisk lille i dk iforhold til det meste af resten af verden. I frankrig hvor min bedstefar bor er gartner, poolmand, rengøring og mekaniker alle sammen betalt sort. Det er ganske normalt, og han skulle ikke engang spørge om det.
Svar
Stensbjerg Skrev:I følge reglerne skal butikkerne vel oplyse deres udgifter,og guiderne deres indtægter Icon_question

Så længe vi har de afgifter vi har (og dem sker der ikke det store med i mens vi er her),
så vil den sort økonomi være så stor som den er i vores land.
Som jeg læser det, står butikkerne heller ikke som syndere - og de accepterer helt de skal indberette. Da det åbenbart er kinesiske guider, så er det mere end tænkeligt, at de ikke har taget skatten tungt (guiderne) men butikker som Georg Jensen og Klarlund med mange ansatte der ville sprede nyheden om sorte penge, har tydeligvis opgivet det korrekt i deres regnskaber (de vil jo også kunne trække omkostningen fra) men der er ikke en modtager der skatter i den anden ende.

Det er jo ret nyt, at alle honorarer SKAL indberettes. Tidl skulle modtageren indberette men nu skal indbetaleren altid også indberette, hvilket så bare ikke har stor betydning hvis modtagere er kineser - og er han så i øvrigt, hvis han bor i Kina og bare er her 2 dage - skattepligtig her? det er han nok når arbejdet er udført her, men han er nok ikke så varmt interesseret at det gør noget :)

Godt at det ikke er butikkerne i alle fald der snyder - men jo skidt at det er relativt let for Kinesene at undgå skat, selv hvis det indberettes, hvis ikke de lige bor i DK
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Kristofferj Skrev:Sort handel og arbejde er mikroskopisk lille i dk iforhold til det meste af resten af verden. I frankrig hvor min bedstefar bor er gartner, poolmand, rengøring og mekaniker alle sammen betalt sort. Det er ganske normalt, og han skulle ikke engang spørge om det.

Har du noget regnskab der beviser din påstand om hvor lidt sort arbejde der er i Danmark Kristoffer,
jeg er slet ikke i tvivl om at landets størrelse taget i betragtning så er sort arbejde kæmpe stort i DK,men jeg har intet regnskab der beviser det. Icon_e_wink

Men det er ret pæne beløb Told/Skat regner med.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Stensbjerg Skrev:
Kristofferj Skrev:Sort handel og arbejde er mikroskopisk lille i dk iforhold til det meste af resten af verden. I frankrig hvor min bedstefar bor er gartner, poolmand, rengøring og mekaniker alle sammen betalt sort. Det er ganske normalt, og han skulle ikke engang spørge om det.

Har du noget regnskab der beviser din påstand om hvor lidt sort arbejde der er i Danmark Kristoffer,
jeg er slet ikke i tvivl om at landets størrelse taget i betragtning så er sort arbejde kæmpe stort i DK,men jeg har intet regnskab der beviser det. Icon_e_wink

Men det er ret pæne beløb Told/Skat regner med.
Det ville være helt meningsløst at rode med. Vist er der sort arbejde i DK og ganske meget, specielt i visse kredsem men at bare tvivle på, at det er langt mere i Frankrig (og flere andre lande i Sydeuropa) - og lad mig så lige nævne Grækenland - og bevæge mig uden for Europa til Asien, Sydamerika og Afrika - det er helt meningsløst. DK har langt mindre end dem vi dér sammenligner os med, og på korruptionsskalaen ligger vi også langt pænere.
Det er ikke forsvar for sort arbejde som jeg er imod - blot konstatering af, at vist er det langt værre - noget nær de fleste - andre steder
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg tror også på at problemet er ret stort i Danmark.

Førtidspensionister, efterlønsmodtagere, kontanthjælps modtagere, arbejdsløse og alderspensionister laver ganske meget arbejde sort mens staten (alle vi andre) forsørger dem. Det er naturligvis undergravende, men svært at dæmme op for. Også mange andre som er i arbejde laver sort arbejde, men de lader da i det mindste ikke vi andre forsørge dem imens.

Jeg mener at have set tal som dokumenterer at hvis der blev beskattet korrekt af alle indkomster kunne man sænke skattetrykket med ca 10% .

Jeg synes ikke det er morsomt at betale mere skat fordi andre unddrager sig.

VH Baun
Svar
baun Skrev:Jeg mener at have set tal som dokumenterer at hvis der blev beskattet korrekt af alle indkomster kunne man sænke skattetrykket med ca 10% .

VH Baun
Hvis vi havde en regering som ikke smed alle pengene væk på en for stor offentlig sektor og på at forsørge dovne mennesker som sagtens kan arbejde ville vi kunne sænke skatten over 10 %

//Berg
Svar
berg Skrev:
baun Skrev:Jeg mener at have set tal som dokumenterer at hvis der blev beskattet korrekt af alle indkomster kunne man sænke skattetrykket med ca 10% .

VH Baun
Hvis vi havde en regering som ikke smed alle pengene væk på en for stor offentlig sektor og på at forsørge dovne mennesker som sagtens kan arbejde ville vi kunne sænke skatten over 10 %
Ja til begge - men det er jo peanuts 10% i forholdt til Grækenland (eller Frankrig) og det omfatter virksomheder der udnytte skattefordele ulovligt og meget andet.
Jeg er med på, at det er smadder tarveligt mod os der betaler skat, men beløbet (selv 10%) er billigt sluppet.
Effektivisering af den offentlige sektor kan også give meget, men hæng ikke alle over en kam, for det blivet let resultatet. Vist skal vi længere ad den vej du foreslåt Berg - uden det skal ødelægge velfærden. Det er IKKE et let job at drive et land, bare så vi ikke gør dem alle til idioter - men de kunne gøre bedre, no doubt
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
berg Skrev:Hvis vi havde en regering som ikke smed alle pengene væk på en for stor offentlig sektor og på at forsørge dovne mennesker som sagtens kan arbejde ville vi kunne sænke skatten over 10 %
Helt enig, men den sidste regering gjorde det nu heller ikke særlig godt, synes jeg. Kender flere, der grinede af mig, da jeg begyndte på en længerevarende uddannelse (sagde, det ikke kunne betale sig økonomisk), og som nu har en bedre økonomi end jeg - selvom de ikke arbejder...
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)