Hvis ikke kinesiske guider får tusindvis af kroner, går Købe
Velhavende kinesiske kunder lægger hvert år millioner af kroner i Københavns mest eksklusive butikker. Men kineserne finder ikke selv vej til forretningerne.

Butikkerne bliver nemlig bedt om at betale en række kinesiske guider en procentdel af salgsindtægterne - ellers finder kineserne et andet sted at handle, skriver Berlingske.

Guiderne fungerer på den måde som mellemmænd, og de kræver typisk mellem fem og 10 procent af den omsætning, som de kinesere, de fører ind i forretningerne, skaber.

- Det er en forudsætning for overhovedet at komme i dialog med kinesiske kunder, at man betaler guiderne. Det er meget udbredt, siger Stig Andersen, der direktør i Klarlund, en af landets mest eksklusive smykke- og urforretninger, til Berlingske.

Han erkender, at Klarlund betaler de kinesiske guider mere end fem procent af den omsætning, som turistgruppens salg sikrer.

Der er god grund til at flere butikker går med til at betale mellemmændene:

I 2011 shoppede kinesiske turister momsfrie varer i Danmark til en værdi af 200 millioner kroner, og i flere af de eksklusive butikker stammer 50 procent af omsætningen fra kinesiske kunder.

Ifølge Konkurrencestyrelsen er der ikke noget ulovligt i, at butikkerne indgår aftaler med de kinesiske mellemmænd.

Men turistforeningen Wonderful Copenhagen mener dog, at aftalerne er et skråplan.

- Det er ikke et fænomen, som jeg ønsker til København, siger Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen, til Berlingske.

Heller ikke direktøren for brancheforeningen Dansk Detail, Jens Birkeholm, er begejstret. Han mener, at butikkerne bør droppe aftalerne.
Mvh Hr.holm
Svar
Så tænker jeg som regnskabsmand hvordan de får de udbetalinger til guiden ind i deres regnskab.

Varen koster kr. 100.000 og de modtager kr. 100.000 og laver en kvittering til kunden.

Hvad så bagefter? taster de en rabat ind på 10% efter kunden er gået og giver guiden kr. 10.000 i hånden?

Eller laver de et udlægsbilag og tager pengene af kassen og udbetaler til guiden?

Uanset hvad skal Klarlund jo lønangive provisionen til guiden, med mindre guiden er har en registreret virksomhed med cvr.nr der kan skive en regning på provisionen til Klarlund.

Gad vide hvordan de kringler den Icon_rolleyes

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Forretninger i Kina handler i stor stil om kick-back, det kan da ikke være en overraskelse for nogen at det er sådan det foregår når der bliver hyrdet en flok kinesere igennem strøget af en guide.

Held og lykke til handelsstandsforeningen med at få snor i det..
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
tror jeg vil søge et sådan guide job og få min "løn" udbetalt i ure.., mon ikke det kunne give en fin samling... Syntes det er en form for bestikkelse... Icon_e_wink
Mvh Hr.holm
Svar
Det er vist ikke første gang i historien der bliver presset en mellem mand ind så snart pengene bliver store nok,
kan ikke sige det på nogen måde kommer bag på mig,det minder mig sjovt nok lidt om bil leasing,uden at tråden på nogen måde skal drejes over på bil snak. Icon_e_wink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Er det ikke win win?

Kinamand får ur.
Kinamans guide får penge.
Urbutik får omsætning.

Denne histrorie indeholder kun vindere og ingen tabere Icon_flag
Svar
Mon ikke kinamand kun spare lidt hvis ikke også mellem manden skulle have ben det tror jeg,
butikken har jo kun et sted af hente "gebyret" til mellem manden og det er jo hos dem som tager på den kolde side af håndtaget. Icon_e_wink

Jeg syntes ikke det på nogen måde er fair at kunden bliver pålagt denne ekstra udgift på sin vare,
men jeg kan ikke sige at det kommer bag på mig det forkommer.

Nogle vil måske så igen kalde det en ekstra service som der bliver ydet til nogen som ikke kender byen særlig godt,
og hvis bare køber,sælger og mellem mand er glade (og det tror jeg de er Icon_e_wink ) ja så kan man jo godt kalde det en win win. Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Tror du ikke kinamand har nok kinadollars til at være ligeglad med 10%?
Svar
Det foregår vist på alle turistdestinationer. Guiderne får penge for at bringe bussen til pottemageren, tæppevæveriet, restauranten, natklubben o.s.v.
JK
Svar
jk Skrev:Det foregår vist på alle turistdestinationer. Guiderne får penge for at bringe bussen til pottemageren, tæppevæveriet, restauranten, natklubben o.s.v.
JK

Da jeg var i NZ sidste jul bestilte vi også alle aktiviteter gennem sådan noget turist "stationer". Det var alt fra faldskærms udspring, rafting, ride på heste og så til hoteller og restaurant besøg. Skide smart da man sparer en masse tid på ikke at skulle ud og lede så meget. Jeg er da også sikker på de fik lidt for den service, men de lad os sige 10%, var givet rigtig godt ud!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)