Dobbeltkapslet guldur - mærke og vurdering
#11
Bruun Rasmussen har ofte sådanne ure på deres auktioner - dog ikke lige pt. En typisk vurderingspris for et dobbeltkapslet uden særlige dikkedarer (altså ikke kendt mærke, ikke chronometer, ikke repeater) ligger sjældent over 5000 kr; de er dog sjældent så gamle som det nævnte. Jeg har ikke fulgt med i, hvad de rent faktisk sælges til.

Mit eget fra ca 1930 købte jeg måske lidt for dyrt til 8.000, men så var det med kæde, fra en urmager, renset og kontrolleret og med garanti.

İmage

Og lige en bemærkning angående forsikring/genkøbsværdi. Forsikringen beregnes efter, hvad det vil koste at købe noget tilsvarende, dvs. samme stand og alder.

/Bjørn.
Svar
#12
bjorn_e58 Skrev:Og lige en bemærkning angående forsikring/genkøbsværdi. Forsikringen beregnes efter, hvad det vil koste at købe noget tilsvarende, dvs. samme stand og alder.

/Bjørn.

Jeg har i flere år skrevet erklæringer for forsikringer når folk skulle have vurderet deres stjålne ure. Har gjort det for flere forsikringsselskaber, og der har det altid været genanskaffelsesværdien til at kunne gå ud at købe noget tilsvarende nyproduceret.
Et ur har 2 værdier:
-Hvad du reelt kan få for det ur du har har
-forsikringsværdien, så man kan købe noget tilsvarende nyt.

Man får også dækket vejl. udsalg på et ur, også selvom man har købt det biligere for mange år siden eller hos en greymarket.
İmage
Svar
#13
Det lyder spændende.

Jeg har altid troet at man havde ret til at få dække hvad det vil koste at gå ud og købe et tilsvarende ur. Altså i samme stand mv.

Gad vide om mit forsikringsselskab (Tryg) vil bekræfte at jeg har ret til en erstatning svarende til at købe et nyt tilsvarende ur?

Man kan så samtidig fundere over hvad man gør hvis en samlermodel - som ofte har større værdi en nyværdiprisen erstattes med. Fx. et 100% originalt Ranchero - nyværdi = 10-12.000 men handelsprisen vel det dobbelte? Kan man få det bedste fra begge verdener?

vh Baun
Svar
#14
Baun Skrev:Det lyder spændende.

Jeg har altid troet at man havde ret til at få dække hvad det vil koste at gå ud og købe et tilsvarende ur. Altså i samme stand mv.

Gad vide om mit forsikringsselskab (Tryg) vil bekræfte at jeg har ret til en erstatning svarende til at købe et nyt tilsvarende ur?
vh Baun
Min gør ikke, den siger tilsvarende stand og mærke - så godt man kan tilnærme det. Det betyder også at en Rolex sd double red vil blive anerkendt som som dyrere i genanskaffelse (skal bevise stand og alt) end bare en ny sd
Samme med gammelt sølv ex.: Genanskaffelsesværdi, og har jeg ex kvittering fra B&R eller skriftlig vurdering på arvestykke, så er det prisen på en 120 år gammel russisk skål f.eks. og ikke hvad jeg kan købe en ny sølvskål for.
Det betyder at jeg kan få mindre end hvad en helt ny vil koste, men også at jeg kan få mere. Det er konkret vurdering, forudsat jeg kan dokumentere.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#15
Jeg spurgte Tryg:

Citat:Kunde? Ja
Område: Privat
Emne: Spørgsmål om mine forsikringer

Jeg har en ursamling af gamle Omega ure.

Hvis de bliver stjålet er de så "nyværdiforsikret" eller er det genanskaffelse
af et til svarende gammelt ur?

vh Per Baun CHristensen

og så kom svaret - hurtigt:

Citat:Hej Per,

De første 2 år, er tingene nyværdiforsikret, derefter er de nytteværdiforsikret.
Hvis nytten på uret ikke er nedsat, vil der være fuld erstatning.

Venlig hilsen


Lars Bøgh Jensen

Det kunne godt betyde at alle ure erstattes til nyværdi forudsat at de er iorden og virker osv.

vh Baun
Svar
#16
Baun Skrev:Jeg spurgte Tryg:

Citat:Kunde? Ja
Område: Privat
Emne: Spørgsmål om mine forsikringer

Jeg har en ursamling af gamle Omega ure.

Hvis de bliver stjålet er de så "nyværdiforsikret" eller er det genanskaffelse
af et til svarende gammelt ur?

vh Per Baun CHristensen

og så kom svaret - hurtigt:

Citat:Hej Per,

De første 2 år, er tingene nyværdiforsikret, derefter er de nytteværdiforsikret.
Hvis nytten på uret ikke er nedsat, vil der være fuld erstatning.

Venlig hilsen


Lars Bøgh Jensen

Det kunne godt betyde at alle ure erstattes til nyværdi forudsat at de er iorden og virker osv.

vh Baun

Men hvad så når det er samlerure, som måske har en højere værdi end nyværdi ?
Svar
#17
Ja det er jo interessant, men i mit tilfælde er det ok, bare de betragter alle ure ens....

Men jeg skal vist have dækningen hævet!

vh Baun
Svar
#18
Man skal passe meget på at man ikke er underforsikret.
Hvis man f.eks. er underforsikret med 40%, så trækker forsikringen 40% fra den erstatning man kan få, så der taber man virkeligt meget.
İmage
Svar
#19
Way OT.

Nu hvor talen er faldet på vurderinger ift. forsikringer, er der så nogle der har erfaringer med at få en guldsmed/urmager til at lave en
samlet vurdering af ure og smykker. Jeg tænker bare, at en sådan ville være rar at have hvis det skulle gå galt.

Jeg ville selvfølge gerne betale for det, men er bare i tvivl om en urmager/guldsmed ville lave en sådan vurdering.
Jeg har selvfølgelig billeder og opbevarer altid hovedparten i banken, men det ville være rart med et stykke papir hvor en samlet vurdering var tilstede.
Svar
#20
Ja altså alle mine ure i samlingen har været forbi Peter Halse til verificering og vurdering af "handels/genanskaffelsesværdi"....

Men nu er det jo lidt til grin... hvis altså den holder med at der er nyværdien.

Hvis man kigger på fx. Kaplans auktioner, hvor de faktisk estimerer nyværdien, kan man jo se, at urene typisk estimeres til en nypris på 4-5 gange den pris de handles til.

En Seamaster 30 estimeres til en nypris på 10 K SKr. Den handles på auktionen til fx 2 K SKr. og når den er sat istand og hjemme i min kasse har jeg den til måske 3 K Nu danske kr)... og sådan en estimerer Peter til 3800 Dkr - idet han siger: "Det vil den koste hos Jørgen Krognos eller Bo Mølbak" - så det er genanskaffelsesprisen.

Men det er jo helt klart at hvis det er nyprisen der gælder skal jeg vel have 8 K DKr for sådan et ur, hvis det bliver stjålet....

Hvis det altså ikke var fordi jeg måske er lidt underforsikret lige nu på den måde - i hvert fald mht. mine guldure som jo er Særlig værdifuldt indbo...

Guldure er altså mege dyre fra ny! - en alm. Constellation estimeres (nypris) til 25-30 K SKr

vh Baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)