Hvad er dyrt
jacob jensen Skrev:Vil liger slå helt fast at jeg heller ikke mener at nogle herinde snakker ned til nogle
det mener jeg heller ikke jeg har sagt.

Hvis mine indlæg fremstår som sådan skal jeg beklage,det er det med hvor nemt det siges det er at anskaffe sige et dyrt ur jeg syntes skulle til debat herinde.
Det kan jeg forstå - men jeg tror mange af de som synes det er lidt nemt - er folk som over en del år har samlet ure, og som bytter et eller to eksisterende ure ud med et nyt "dyrt" ur.

Jeg har givet, som Baun for over 300.000 - og har nok købt for en del mere end mine arvinger med hjælp fra nogle eksperter, siden kan få for dem = dyrt - men jeg går med dem på skift og er rigtigt glad for dem = billigt. Jeg er blevet langt bedre til at købe de senere år, så der tror jeg det vil kunne gå nogenlunde lige op ved salg.

Regn også med den store forskel det kan gøre hvis man er yngre, og endnu ikke har samlet villa/vovse og STOR familie med børn under opvækst, eller er ældre - og har ungerne fra reden, og huset betalt og får mere frihed i økonomien
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Helt enig Hannover (også med dig Icon_e_wink )
men stadigvæk mener jeg man skal huske på at det ikke er "nemt" for alle
en del af god tone syntes jeg. (og jeg mener ikke at der ikke er god tone herinde)

Der kan jo også være urtosser som ikke kan lægge penge til side hver måned selvom de
ikke tager sig råd til andet luksus simpelthen fordi de bare ikke har pengene.

Jeg kender mennesker i alle indkomst "klasser" og jeg mener at vide de findes Icon_rolleyes
Svar
jacob jensen Skrev:Der kan jo også være urtosser som ikke kan lægge penge til side hver måned selvom de
ikke tager sig råd til andet luksus simpelthen fordi de bare ikke har pengene.
Jamen sten sikkert da - jeg har selv mindst en søn der har det sådan pt -

Jeg tror også der findes den der kan være lidt i den anden grøft, sætter lidt flere penge i ure, end hvad en gennemsnitsfamilie ville finde rimelig (ja ja - investering og bla.bla).

En hver samlerhobby har nok sine risici, man gribes. Sjovt nok er det anerkendt ved spil, som ludomani - men jeg ved ikke hvor anerkendt det er for samlere og hvad det så hedder (collectomani Icon_redface ).

De mest gale vil jo myrde og betale en mio for et stjålet maleri de kun kan have helt for sig selv i en mørk kælder Icon_e_smile Dér er vi gudskelov ikke

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Selvom jeg er uenig i definitionen "dyrt ur" må jeg bøje mig for Jacob Jensen, som jo trods alt startede denne tråd - og dermed er i sin gode ret til at bestemme at HER er definitionen på et dyrt ur = "mange penge".

Min professionelle baggrund i økonomi byder mig derfor at opstille denne formel som PRÆCIST beskriver hvad et dyrt ur er for en størrelse - ganske simpelt. Alle kan bruge denne formel:

(Rådighedsbeløb pr md)-(faktisk forbrug pr md)*(antal måneder mellem hvert urkøb)-(finansieringsomkostninger)+1

Pointen er at "faktisk forbrug" er = det liv du ønsker at føre. Man ønsker måske en rimelig bolig og bil - og konen vil også have "accessories" - børnene skal have deres. De penge der er tilbage kan du købe ur for. Hvis du lægge ÉN eneste krone oveni det beløb.... så har du købt et DYRT ur.

PS - hvis ure er jeres primære interesse og I har 1000kr tilovers hver måned som I gerne vil bruge på ure, så har I faktisk råd til at købe et ur til 100.000, selv hvis I skal låne pengene til 7-8% nede i banken - og så er det ikke et dyrt ur iflg Jacob Jensen .... og min "formel" Icon_mrgreen
Svar
CFO Skrev:Min professionelle baggrund i økonomi byder mig derfor at opstille denne formel som PRÆCIST beskriver hvad et dyrt ur er for en størrelse - ganske simpelt. Alle kan bruge denne formel:

(Rådighedsbeløb pr md)-(faktisk forbrug pr md)*(antal måneder mellem hvert urkøb)-(finansieringsomkostninger)+1

Pointen er at "faktisk forbrug" er = det liv du ønsker at føre. Man ønsker måske en rimelig bolig og bil - og konen vil også have "accessories" - børnene skal have deres. De penge der er tilbage kan du købe ur for. Hvis du lægge ÉN eneste krone oveni det beløb.... så har du købt et DYRT ur.

PS - hvis ure er jeres primære interesse og I har 1000kr tilovers hver måned som I gerne vil bruge på ure, så har I faktisk råd til at købe et ur til 100.000, selv hvis I skal låne pengene til 7-8% nede i banken - og så er det ikke et dyrt ur iflg Jacob Jensen .... og min "formel" Icon_mrgreen
Jo hr. chief financial officer Icon_e_smile den er jo ikke sådan lige helt enkelt. Jeg kan jo ikke være uenig, hvis ellers det der rådighedsbeløb er en absolut og sand størrelse og det blot er det man bruger. Belåner man, kan det se lidt anderledes ud:

Så bliver det til en Først skal man vel gerne i rådighedsbeløbet have til andet end renten, med mindre man er sikker på uret altid, også om 20 år kan sælges så lånet kan indfries helt.

Ellers bliver det pinligt hvis verden ændrer sig lidt - og man skal af med uret, og det ikke har en værdi som kan dække restlånet i banken - så kan man ryge over i noget med teknisk insolvens -- hvilket en del har oplevet med ejendomme der blev belånt, så jeg vil nok ikke (og det vil du nok heller ikke) råde til at låne-finansiere ure i større stil, selv om "rådighedsbeløbet" kan dække renten Icon_e_biggrin
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Der er skam tænkt på det hele - tast følgende formel ind i Excel (hvis du har dansksproget version skriv =AFRUND istedet for =ROUND:

=ROUND(100000/(1000-100000*8/100/12/2);0)

.....sæt evt. dine egne tal ind og leg med formlen.

Med årlige omkostninger på 8% vil lånet være betalt ud efter 12 år og 6 måneder. Præcis! Icon_e_biggrin Hvis man bare har et nogenlunde handelstalent vil man have friværdi i uret allerede efter år 1 eller år 2.

Det er selvfølgelig billigere at spare pengene op først. Så må man blot vente ca. 8 års tid før man kan få sit ur ... heri IKKE indberegnet prisstigninger - så læg bare et år eller to oveni.

Budskabet er at "drømmeuret", hvis man passer på det, holder længere end de fleste mennesker lever. Hvorfor så vente med at købe det til man selv er gammel og grå? Og hvis man ellers er kreditværdig i form af kassekredit eller andet, så skal der ikke så mange penge til hver måned før man kan blande sig med de "dyre drenge".
Svar
CFO Skrev:Der er skam tænkt på det hele - tast følgende formel ind i Excel (hvis du har dansksproget version skriv =AFRUND istedet for =ROUND:

=ROUND(100000/(1000-100000*8/100/12/2);0)

.....sæt evt. dine egne tal ind og leg med formlen.

Med årlige omkostninger på 8% vil lånet være betalt ud efter 12 år og 6 måneder. Præcis! Icon_e_biggrin Hvis man bare har et nogenlunde handelstalent vil man have friværdi i uret allerede efter år 1 eller år 2.
.
Ja så langt regnede jeg ikke, men yes den er jo beregnet med tilbage betaling, og 12 år og 6 mdr er jo ikke helt galt (om man nu kan låne til et ur til den rente du viser)
Jeg tror der er en del hvis ure falder mere end de ca 8,33% per år i gennemsnit over de 12 år - så der skal handelstalent til (og valg af nogle ganske få ure) før man har friværdi efter 1 eller 2 år. Jeg kender mange ure der ikke vil have friværdi før ganske sent i de 12 år (halv værdi efter 6 år f.eks) men vi skal ikke ud i at regne afdrags tempo for at se hvor afdragene ligger i de forskellige lånetyper - men GOD BETRAGTNING - man kan låne til et fornuftigt købt ur i det rette mærke og finansiere det med lån hvis man regner rigtigt
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg er helt enig i betragtningen om fald i urets værdi over tid hvis man køber et masseproduceret kvalitetsur,s om der jo er masser af i 100k klassen. Det kan givetvis være en bedre "forretning" at købe et LE ur til det dobbelte eller tredobbelte - men så skal man vist både være dygtig og heldig på samme tid. Og hvis vi skal holde os til almindelig lønmodtagerøkonomi bliver det muligvis et problem at forklare långiver fornuften i dén investering.... for slet ikke at tale om konen Icon_rolleyes

Men alle mine regnestykker er nu også mest for sjov. Det er blot for at illustrere at selv en fattigrøv har råd til et godt ur, hvis prioriteringen er derefter. Den "luksus" er vi trods alt mere eller mindre født med her i DK - på trods af skattetryk og jantelov.
Svar
Jeg har fuld respekt og forståelse for at man ikke bare kan købe hvad det passer én bedst. Har selv været på SU engang (og fandt alligevel penge til et Speedy Pro Icon_e_wink ). Så jeg forstår ikke helt din anklage mod mig Jacob og hvor du egentlig har det fra? Kan du linke til tråde, hvor jeg har udtalt ALLE kan købe ure til 100 k fra dag til dag? Jeg har aldrig påstået ALLE kunne købe dyre ure, men blot at ALLE kan købe sig et GODT ur, hvis de vil og prioriterer efter det. Om det så tager en måned eller 5 år at spare op er en anden sag. Desuden om det så er et Seiko til 1.500 kr. eller et PP til 100 k, vil jeg lade være op til den enkelte. Jeg er hverken født med en guldske i r.... eller har en fyrstelig løn, men har alligevel formået at få skrabt en samling på benene. Det samme har Peter, Baun, John, Danny, you name it, under samme vilkår. Så på et eller andet plan er det altså muligt at oparbejde en respektabel samle ure, billige som dyre, på en alm. indkomst.

Jeg syntes der skal være plads her på forummet til både at skrive om billige og dyre ure. Hvis der ikke er det, vil jeg mene der er gået Jantelov i den Icon_rolleyes Får nogen ondt i røven over at andre kan købe et AP, syntes jeg ærlig talt man er for smålige Icon_rolleyes Jeg interesserer mig ikke for Seiko ure, men har fuld respekt for dem der har, og skøjter så bare over de tråde, der ikke har min interesse. Det er bare mere politisk korrekt at blive forarget over dem der køber dyre ure end dem der spinker og sparer for at købe et billigt Icon_e_wink

Men vi kan da få Jan til at oprette et +50 k forum for dem der gerne vil diskutere finere ure, hvor der ikke konstant diskuteres priser og "hvordan man får råd", og så må dem der har ondt i r.... eller ikke kan tåle at læse med, jo bare holde sig væk Icon_e_wink

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor priser og økonomi konstant kommer til debat. Hold da fokus på urene og nyd dem uanset pris. At vi så er nogen der er tåbelige nok til at bruge xx kr på et gammelt slidt ur er vel egentlig sagen uvedkommen.

/Mads
Svar
Ud fra dit indlæg Mads må jeg gå ud fra at du ser en forskel på et dyrt ur (et til 100k) og et godt ur den forskel kan jeg ikke se.

I hvilke af mine indlæg i denne tråd er det lige at jeg anklager præcis dig Mads det har jeg
ret svært ved at få øje på,syntes selv mit første indlæg belyser hvad jeg prøver at sætte
fokus på(hvorfor du skulle føle dig ramt hverken kan eller vil jeg svare på)

Så et link som du efterlyser kan jeg af nævnte grund ikke give dig men bla. i
hvordan får i råd tråden syntes jeg personligt at det med at købe et dyrt ur blev stillet
lidt for "nemt" op til tider.

For mig er et dyrt ur og et ur til mange penge det samme at andre opfatter det anderledes
er fino med mig Icon_cool

Nu kender du jo ikke mig personlig Mads så du kan selvfølgelig ikke vide at intet kunne ligger
længere fra sandheden end at jeg skulle have ondt i røven (som du så smukt udtrykker det),
eller at jeg skulle ligge under for janteloven,så køb du roligt alle de AP du orker Icon_cool

Det mener jeg så til gengæld er en anklage hvor det midste modtager kan forlange af afsenderen er at han har lavet hjemmearbejdet

Er et 50+ forum sagen for dig og evt. andre syntes jeg helt klart du skal tage ideen op med Jan Icon_cool
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)