Den gode mave fornemmelse
#11
Fortsat novice.
Jeg er stadig novice på ur samle området, så "hverdagen" har (endnu) ikke sneget sig ind.
... det giver mig fortsat det barnlige "Juleaften-sug i maven", at anskaffe et ur.

Kontrollerede forventninger.
På ethvert hobby område er der involveret forventninger og liebhaveri.
Egentligt har jeg nogle meget styrede & kontrollerede forventninger, og for pokker hvor det lyder keeedeligt. - og det er det også.
... det skyldes, at jeg forlods nøje studerer uret, som er genstand for min aktuelle interesse. Det grundige forstudie foretages af 2 årsager:
- Interesse. Det er sjovt, at erhverve ny og mere omfattende viden.
- Risiko afdækning. - Nemlig minimering af risikoen for at blive nødt til at sælge uret igen. Mere om det senere.

Informationsjagten.
Nettet bliver praktisk talt støvsuget for information om uret, der er genstand for nøjere studier. - Nye informationer (links) lagres i et struktureret folder hieraki under "Favorites"
Når der bliver langt mellem fund af ny info, udkrystaliserer der sig et billede af, at uret egentligt ikke passer værkmæssigt eller designmæssigt ind i mit koncept, og det afvises;
eller at +parametrene er så overvejende, at det accepteres. - Så er det om, at "lægge sig på lur", og dette giver også en frydefuld forventning.

Informationsjagtens resultater er faktisk grundstammen i "Ω Link Centralen" - Så det var forholdsvis nemt, at få noget i gang, der ikke virkede alt for "nolle" fra starten.
Herefter var det blot, at være opmærksom på interessante links og artikler - "Keep em comming".

Afvigelserne.
Der har naturligvis været afvigelser fra det skitserede skema. - - - Trods begrundet mistanke om det modsatte, er jeg jo trods alt et menneske. Icon_e_wink

Det hænder, at en "Fellow WIS" mailer, "at han har sådan og sådan, om det var noget?" - Ja undskyld Jan Kirk; men det er jo også sådan noget, et forum er til for.
Den bekendte kender mit "koncept" eller interesser og ved, at uret med 80% sikkerhed kan afsættes til mig, såfremt pris og stand er OK.
Samtidig er det også en bedre oplevelse at vide, at uret lander hos en samler, hvor det bliver højt værdsat, og indgår i en interessant sammenhæng.

Det var på den måde Flightmaster 911 landede.
- Uret var egentligt blevet afvist som ikke synderligt originalt eller spændende, når der nu allerede fandtes en Flightmaster 910 i samlingen.
Det fristende bestod i (foruden at SP opsparingen var på trapperne), at uret/urene side om side har et overvældende "synergi udtryk".
De to Flighties har nu deres særlige 2-rums boks, hvorfra de 2 ure signalerer "meget mere end blot 2 ure".

Undgår at handle.
Jeg har aldrig været god til at handle (sælge). - Jeg føler mig beklemt over det, kan ikke fordrage det og fumler i det.
Samtidig har jeg på en eller anden måde "tudse tække", og har haft (u)held til at tiltrække de mest sindssyge og hæmningsløse krejlere.

For at gøre sig fortjent til den ovenstående (ikke særligt flatterende) benævnelse, skal krejleren:
- "Sukre" sælger ind i, at det er en spændende og interessant vare.
- Når sælger føler sig passende smigret, fremsættes et købstilbud på ca. det halve af den udbudte, og i forvejen moderate markedspris.
- Sælger ser selvfølgelig overrasket ud, så krejleren siger på sin charmante facon, "Ja vi ka' jo handle om det?"
- Såfremt der blot viser sig den mindste sprække i sælgers forsvar af den rimelige og moderate udbudspris, så
- Fortsætter krejleren og signalerer med sit kropssprog, at han ikke forlader matriklen, før han har fået varen praktisk talt gratis.
... og sådan er det (sgu) gået hver gang.
Jeg har haft gode købsoplevelser; men aldrig ditto salgsoplevelser.

Sammenfatning.
Min interesse orientering, og erkendelse af et totalt fraværende handels(salgs) talent har gjort, at anskaffelserne alle har været ønske anskaffelser, der fortsat er højt skattede i den lille samling.
Samlingen vokser af samme årsager meget langsomt og styret; men dog af og til med en anskaffelse "uden for program", blot for sjov.
- "Den søde kløe" og suget i maven er intakt. Icon_e_biggrin

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#12
Jeg sad lige og læste op på tråden "Rolex just a simple ordenary watch"....

Og Mads G. har en pointe om at det simpelthen er langt sjovere at jage og finde de ure, som er eller potentielt kan blive (mintilføjelse Icon_e_confused) samlerure.

Og her er vi nok også inde på hvad der kan give kick'et eller et sug i maven.

Hvis der er en jagt forud - er det sjovere når det findes.

Torben jagter et specifikt ur
Jeg jagter gode og spændende Omegaer
Mads jagter deciderede (og ret dyre) samler Rolexer oa.
John Hanover jagter gamle fine Chronografer
osv.

Og når man finder noget som er det helt rette - ja så får man "oplevelsen"

Så vil jeg godt tilføje at i modsætning til Torben får jeg også et kick når jeg sælger godt.

Et ur som jeg har holdt af, lavet kartotekskort på (fundet og dokumenteret info om), haft forbi urmageren og nydt at bære i fulde drag - skubbes ud af samlingenb af et nyt køb.

At sælge dette ur, som jeg kan stå inde for, med en lille fortjeneste (eller måske bare betaling for det jeg har tilført uret), til en glad køber, som hermed træder ind på vintagevejen. Det er også et godt kick. En del af min ur-økonomi hænger på også at kunne sælge ure!

vh Baun
Svar
#13
Citat:For at gøre sig fortjent til den ovenstående (ikke særligt flatterende) benævnelse, skal krejleren:
- "Sukre" sælger ind i, at det er en spændende og interessant vare.
- Når sælger føler sig passende smigret, fremsættes et købstilbud på ca. det halve af den udbudte, og i forvejen moderate markedspris.
- Sælger ser selvfølgelig overrasket ud, så krejleren siger på sin charmante facon, "Ja vi ka' jo handle om det?"
- Såfremt der blot viser sig den mindste sprække i sælgers forsvar af den rimelige og moderate udbudspris, så
- Fortsætter krejleren og signalerer med sit kropssprog, at han ikke forlader matriklen, før han har fået varen praktisk talt gratis.
... og sådan er det (sgu) gået hver gang.
Jeg har haft gode købsoplevelser; men aldrig ditto salgsoplevelser.
Torben, det er dig som sælger der bestemmer prisen, ikke køber. Det er dig, som sælger, der kan nævne at man kan handle om det. Jeg har altid aftalt en pris før køber møder op, og der skal være en meget god grund til at jeg derefter afviger fra den.

Jeg prissætter altid fornuftigt og for hurtigt salg. Jeg har kun mødt glade mennesker når jeg har solgt. Det er næsten ligeså sjovt som at købe.... Indtil dato har jeg kun haft en køber som IKKE købte uret da han så det. Det er meget vigtigt for mig at folk ved at de priser jeg har er fornuftige.....

Det er blevet sværere at få det samme kick som i starten, ja nok umuligt..... Selv om jeg har købt dyrere ure, har det ikke været det samme.
Svar
#14
ClausT Skrev:Det er blevet sværere at få det samme kick som i starten, ja nok umuligt..... Selv om jeg har købt dyrere ure, har det ikke været det samme.

Du bliver simpelthen nødt til at gøre det mere udfordrende at finde det du vil købe.

Det er næsten ligegyldigt hvordan "udfordrende" men det må være vanskelige at finde, købe, skaffe eller få råd til! Dette er selvfølge lig langt lettere hvis man er til vintage - men mon ikke man kan gøre det med nyere ure også på en eller anden måde - uden at det "bare bliver dyrere"!

Ellers bliver det bare hverdagsagtigt og ikke "fantastisk".

Jeg har et kriterie, når jeg køber det jeg kalder chanceure. Ure som måske kunne være et samlerur, hvis standen også indvendig er i top.

Jeg skal kunne ofre nyt glas, ny krone, en rem og en service og så holde mine penge hjemme ved evt. salg alligevel.

fx. en Omega 30 mm fra 1955 - giver jeg på auktion 1800 kr for. Chancen er at det er perfekt ude og inde og jeg beholder det. Det sker hver måske hver 5. gang og så får man et kick!

Hvis det ikke er bedre end det jeg har - altså har ret ubetydelige ridser og et pænt og nydelig værk, men ikke perfekt, skal jeg kunne ofre 1500 kr + anonce og postomk. og holde pengene hjemme. Sådan et ur sælges til fx. 3600 kr. Fortjeneste er der kun, hvis der ikke skal ofres 1500 kr på at få uret i ordentlig stand!


vh Baun
Svar
#15
ClausT Skrev:
Citat:For at gøre sig fortjent til den ovenstående (ikke særligt flatterende) benævnelse, skal krejleren:
- "Sukre" sælger ind i, at det er en spændende og interessant vare.
- Når sælger føler sig passende smigret, fremsættes et købstilbud på ca. det halve af den udbudte, og i forvejen moderate markedspris.
- Sælger ser selvfølgelig overrasket ud, så krejleren siger på sin charmante facon, "Ja vi ka' jo handle om det?"
- Såfremt der blot viser sig den mindste sprække i sælgers forsvar af den rimelige og moderate udbudspris, så
- Fortsætter krejleren og signalerer med sit kropssprog, at han ikke forlader matriklen, før han har fået varen praktisk talt gratis.
... og sådan er det (sgu) gået hver gang.
Jeg har haft gode købsoplevelser; men aldrig ditto salgsoplevelser.
Torben, det er dig som sælger der bestemmer prisen, ikke køber. Det er dig, som sælger, der kan nævne at man kan handle om det. Jeg har altid aftalt en pris før køber møder op, og der skal være en meget god grund til at jeg derefter afviger fra den.

Jeg prissætter altid fornuftigt og for hurtigt salg. Jeg har kun mødt glade mennesker når jeg har solgt. Det er næsten ligeså sjovt som at købe.... Indtil dato har jeg kun haft en køber som IKKE købte uret da han så det. Det er meget vigtigt for mig at folk ved at de priser jeg har er fornuftige.....

Det er blevet sværere at få det samme kick som i starten, ja nok umuligt..... Selv om jeg har købt dyrere ure, har det ikke været det samme.
Tak for de gode trøstens ord, og det "lille kursus".
Som du kunne se, er en del af mit "kick", at opsnuse informationer om et bestemt ur. - at købe et ur, der umiddelbart tiltaler mig, er totalt udelukket. Tanken om et evt. salg virker lammende. Icon_e_surprised
Men tanken om, ved et evt. fremtidigt salg, at fastsætte en moderat og fair pris, og holde ved den - er ved at grundfæste sig. Icon_e_smile
Dokumentation af uret ville næppe være det store spørgsmål.
Hvert ur er dokumenteret til mindste detalje om reparationer, udskiftninger med gamle dele vedlagt, og det mindste lille "pip" som uret har afgivet i form af en drifts anomali og dens afhjælpning.

Hvad angår "kick" - Hvad med om du definerede et "master projekt" ?
En definition kunne være: at samle et eksemplar af alle Omega's "masters":
- Railmaster
- Speedmaster
- Seamaster
- Flightmaster
Det ville være et fortættet stykke ur- og industri historie.
Det kunne omfatte disciplinen:
- at starte med en Railmaster reedition, og jagte den oprindelige.
- at jagte den Speedmaster, som du synes er mest karakteristisk: PRE PRO, PRE Moon, 1957 en LE eller en X-33, der linker til Flightmasteren
- at finde en flot Seiko Flightmaster, som "modvægt" eller pendant til Omega's og vise et andet mærkes bud på et pilot-watch.
... nå ja! - det var blot en strøtanke, som måske ville virke for snærende på din vidunderlige anarkistiske tilgang, som jeg har den største respekt for.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#16
s
Svar
#17
Får stadig et sug i maven, når en klokke fra ønskelisten landes.
Men, børn, familie og hus osvosv har sat en markant stopper for mine urkøb.
Nu handler jeg mest, når jeg får ubudgetterede penge ind af døren(skat,lotto,arv m.m.)

Hidtil har jeg gået længe om den varme grød og så købt, når jeg bare til sidst måtte cirka hvert 3-4 år.

Nu nøjes jeg mest med at gå om grøden...

Den nye Sub G/S eller evt den forventede nye Sub 116610 ender jo nok mit håndled på én eller anden forunderlig måde Icon_e_wink
Og suget i maven vender tilbage hver gang jeg bare tænker på det...

MVH

SK
/SK
Svar
#18
Kan se at jagten betyder meget for flere herinde (også mig selv)
har dog kun landet 2 efter hvad jeg ville kalde en slags jagt.

Så ser det også ud som om at hvis man handler meget skal der meget til før kicket kommer,
et specielt ur eller et som har været på listen længe.

Selv er jeg også der hvor der skal dyrere ure til før jeg får et kick,jeg skal lige hanke mig op hvis nogle bekendte kommer med et for dem super ur som de lige vil vise mig,det ser jeg lidt
som en ulempe der er kommet af min urinteresse Icon_cool

Da jeg ikke har lyst til at købe et ur for at prøve om det evt. var noget kommer jeg aldrig
til at miste kicket pga. af mængden af ur køb.

Det vil altid være noget med at jeg kigger mig længe omkring og et må forlade winderen
før et nyt kan komme ind,og da jeg har en keeper så er pladsen trang Icon_cool

Men jeg tror stadigvæk på at næste køb er det sidste Icon_e_wink
Svar
#19
Baun Skrev:
ClausT Skrev:Det er blevet sværere at få det samme kick som i starten, ja nok umuligt..... Selv om jeg har købt dyrere ure, har det ikke været det samme.

Du bliver simpelthen nødt til at gøre det mere udfordrende at finde det du vil købe.
vh Baun
Lige præcis - vi har haft den tit, men jeg vover gerne pelsen en gang mere og siger jeg ikke helt fatter det store sjov ved at købe 10 nye ure i prisklassen 5-20.000 kr - ure som man kan få i masser af net-shops eller den lokale "Kirkeby ure".
At det ikke kan give det store kick i al evighed forstår jeg.

Men at finde et ur, som kræver jagt - i kamp mod andre der leder efter det samme (og sådan er det jo med de der jagt trofæer) - det kan give lidt kick.

At liste gennem junglen for at skyde en gazelle i det fri, (jeg ville aldrig kunne men alligevel) det kan vel give et kick, men at sidde på en bænk, og betale et beløb for at skyde på en række gazeller der føres forbi i snor?

Nå - jeg overgør det nok lidt, men JA det skal være en vundet udfordring for at give kick - og om så det er billigt eller dyrt - same thing
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#20
hannover_dk Skrev:Lige præcis - vi har haft den tit, men jeg vover gerne pelsen en gang mere og siger jeg ikke helt fatter det store sjov ved at købe 10 nye ure i prisklassen 5-20.000 kr - ure som man kan få i masser af net-shops eller den lokale "Kirkeby ure".
At det ikke kan give det store kick i al evighed forstår jeg.

vh

Jo, men jeg fatter så heller ikke det sjove ved at have 100 vintage ure, som ligner hinanden...... Icon_mrgreen Nu har jeg to, og der kommer nok ikke flere....
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)