spørsmål om klarlund
De priser jeg nævner er på brugtmarkedet og har INTET med nye Rolex ure/værker at gøre. Så der må ikke drages paralleller.

Værkerne i de ekstremt eftertragtede Seadwellers fra 60-70´erne til mange tusinde har samme værker som Datejusts ect. til ca. 10 k, så her jeg mener værket ikke ville være værd at udskifte med et fake. Der er andre dele i disse eftertragtede modeller som er langt bedre at udskifte, set med økonomiske øjne. Værkerne i disse 60-70´er modeller uanset ref. handles brugt for 6.000-8.000 kr.

Taler vi nye ure kan vi starte med et ur til 50 k. Derfra trækkes moms. Derefter forhandleravancen på vel 30-35 %. Så har vi en pris på ca. 25 k. Her tjener Rolex vel ca. 50 %, så den reelle pris på et Deepsea er vel ikke over 10-12 k. Heraf udgør værket vel 50 % af prisen, så det ender i de 5-6 k som de også handles for brugt. Alt det her med avancer er rent gætværk fra min side og er ikke fakta. Jeg kender ikke de rigtige tal desværre.

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:De priser jeg nævner er på brugtmarkedet og har INTET med nye Rolex ure/værker at gøre. Så der må ikke drages paralleller.

Taler vi nye ure kan vi starte med et ur til 50 k. Derfra trækkes moms. Derefter forhandleravancen på vel 30-35 %. Så har vi en pris på ca. 25 k. Her tjener Rolex vel ca. 50 %, så den reelle pris på et Deepsea er vel ikke over 10-12 k. Heraf udgør værket vel 50 % af prisen, så det ender i de 5-6 k som de også handles for brugt. Alt det her med avancer er rent gætværk fra min side og er ikke fakta. Jeg kender ikke de rigtige tal desværre.

/Mads
Jeg synes det lyder sandsynligt som du regner. Der kan næppe, i et ur til 50.000 være ret meget mere forbrug til værket end 5000 kr som udgangspunkt desværre. Det er jo også et stort beløb ved siden af et ETA 2892 e.l.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Når vi taler om almindelige ure, er værket en af de mindste faktorer, det er langt mere kassen og lænken, og selvfølgelig ekstra finish på både værk kasse og lænke, og selvfølgelig ekstra komplikitanioner, for eksempelvis er grundværket på IWC Grande Compliciation et Eta Valjoux 7750, og det koster cirka 1.5 millioner kroner. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar
Man kan vel grundlæggende sige at jo dyrere et ur bliver jo større %-sats af produktionsprisen går til værket. Men husk også på at avancen er i % af udsalgsprisen, så jo dyrere ur jo større kr. avance til såvel forhandler som producent Icon_e_confused

Et IWC til 1,5 mio. koster stadig "kun" ca. 25 % af udsalgsprisen at producere. Så her ligger man større kr. beløb i forhandler og producentens pengekasse.

/Mads
Svar
Generelt er jeg enig i at jo dyrere ur, jo mere (i %) går til produktion af værket - alt andet lige (herunder materialet til kasse og evt. lænke). Dvs. med mindre at vi f.eks. taler et Submariner i SS vs. 18k.

Omkostningsfordelingen må alt andet lige også være forskellig for en Submariner og et IWC Grande Complication. En ting er produktionsomkostninger, men en anden ting er udviklingsomkostninger. Udviklingsomkostningerne skal afskrives over et langt mindre styktal for IWC'en end for Rolex'en. Derudover spiller 'economy of scale' nok en væsentlig rolle for produktionsomkostningerne for en Submariner.
Dermed bare sagt at hvis omkostningsfordelingen er væsentlig forskellig for de to ure, kan det nok være svært at gisne om hvor meget værket betyder i den sammenhæng.
Med venlig hilsen
Tais
Svar
Hej Tais

Jeg kan kun sige at jeg er helt enig med dig.

MVH Peter
İmage
Svar
Meget spændende diskussion...

Det er ganske vist rigtigt at størstedelen af kostprisen (produktionsprisen) på et ur, kommer fra kassen, lænken, remmen og bestemt ikke fra værket. Med mindre vi selvfølgelig snakker tourbillonner og meget komplicerede værker.

At gætte på at et værk i et ur til ca. 50.000 koster 10% er dog alt for højt sat. Jeg vil tro de samlede produktionsomkostninger til en Deep Sea er omkring 5000-7000. En alm Submariner koster vel i omegnen af ca. 4000 at producere. Her tager jeg dog kun højde for omkkostninger af de forskellige dele og ikke omkostninger til produktudvikling (som selvfølgelig skal afskrives over x antal ure produceret og solgt).

Vil Tro et Rolex inhouse værk ca. 3135 koster i omegnen af kr. 700-1000 max!
Martin Issing
Svar
Generelt kan man i de fleste tilfælde IKKE sige noget om forholdet mellem PRODUKTIONSpris og SALGSpris......

En "ting" (bukser, sko, bil, ur....) koster det SOM KUNDEN ER VILLIG TIL AT BETALE.....

Der er ingen der skal fortælle mig at det koster 10 gange så meget at producere en shampoo til 500,- som det koster at producere en shampoo til 50,-

Jeg tror, at en stor del af "prisen" på dyre mærkevarer er MARKEDSFØRINGSomkostninger!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
JohnFyn Skrev:Der er ingen der skal fortælle mig at det koster 10 gange så meget at producere en shampoo til 500,- som det koster at producere en shampoo til 50,-

Jeg tror, at en stor del af "prisen" på dyre mærkevarer er MARKEDSFØRINGSomkostninger!
Jo da, og specielt med ex Shampoo er den jo stjerneklar, derimod kan du trygt regne med at det koster ikke bare 10 x men LANGT langt flere gange så meget at producere et flot Patex værk, som et ETA 2824 - også selv om du fjerner udviklingsomk. men kun tager fremstillingspris.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
JohnFyn Skrev:Der er ingen der skal fortælle mig at det koster 10 gange så meget at producere en shampoo til 500,- som det koster at producere en shampoo til 50,-

Jo da, og specielt med ex Shampoo er den jo stjerneklar, derimod kan du trygt regne med at det koster ikke bare 10 x men LANGT langt flere gange så meget at producere et flot Patex værk, som et ETA 2824 - også selv om du fjerner udviklingsomk. men kun tager fremstillingspris.

Når vi er i den svære ende af mærkerne, så er værkerne dyre at fremstille, da en en stor del af omkostningerne også er arbejdsløn. Disse værker bliver finisheret, justeret, poleret, samlet osv manuelt af fagpersonale. I Schweiz er lønningerne meget lig DK, så der er ingen kinesere til 4 kr.t.

I omkostningerne skal man også medregne udviklingen af værker,ure og tests af prototyper og det der ikke blev til noget.
Et standard automatik værk (såsom ETA) koster ca.3 millioner CHF (ca. 15 mio. DKK) at udvikle, og det er kun værket!
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)