904 stål bliver bedre & bedre >>>>>
Magnum Skrev:Den syre vi har i vores sved kan være meget kraftig. Det varierer fra person til person, og diverse medikamenter, f.eks. noget hjertemedicin, kan forstærke den.
Nogle mennesker kan ikke have en rem i mere end 2-3 måneder, for den er helt ødelagt.
Jeg har personligt set flere gamle Omega´er i 316L, hvor bagkassen var fuld af små syrekrater, lidt i stil med slidte forgyldte kasser, hvor messingen indenunder også får den ru overflade med syre huller.

Rolex havde ikke behøvet at bruge 904 som et salgsting, de skulle nok have solgt ligeså mange ure alligevel, hvis de stadig havde fortsat med 316L.
godt argument i alle fald
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvilke militærer enheder bliver standart udstyret med et Rolex ur,jeg har læst om rigtig mange
enheder og aldrig hørt om noget standart Rolexur.

De amerikanske Seals (deres frømænd)har lavet en aftale med JLC som JLC bruger i
reklame øjemed men jeg tro altså ikke at de bliver standart udstyret med JLC af den grund Icon_question

Selv tror jeg at Rolex har fundet ud af at de kunne lægge afstand til andre stål ure ved at
bruge 904 stål,og så skal det selvfølgelig nævnes i reklamer.
Svar
Jeg vil vende den rundt og spørge: Hvis 904 var bedre end 316, hvorfor bruger alle producenter så ikke 904?

Set i den samlede ur-pris er prisforskellen på materialerne peanuts, så det er ikke der argumentet skulle ligge for at droppe 904. Jeg er af den overbevisning at Rolex bruger det 95 % for at skille sig ud og 5 % af materialekvalitetsmæssige fordele.

/Mads
Svar
Måske pga. produktions omkostninger. Hvis stålet i sig selv koster det dobbelt og formentlig også koster mere at bearbejde så kan jeg godt forstå at der er mange der hopper fra.
Svar
Citat:Jeg vil vende den rundt og spørge: Hvis 904 var bedre end 316, hvorfor bruger alle producenter så ikke 904?
Jeg tror nu at den fordel 904 medbringer i praksis, er så lille at urproducenter som regner en levetid under 20 år for deres ure, vil ikke ofre de ekstra skillinger ved samlebåndet.
Af alle bedre ure er Rolex nok den mærke som har den længste levetid (= flest ure med 30 - 40 år på banen og stadigvæg i dagligt brug). Deres profit er - efter min bedste overbevisning - noget kurfyrsteligt som gør det muligt for brandet at tilføje små, ekslusive forbedringer som måske i sidste end støtter mere den ekslusive "glow", mærket har end det praktiske (hvorfor skal en SD udholde vandtrykket i 4.000 meters dybte etc. etc. Icon_mrgreen ?? )
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Columbo Skrev:Måske pga. produktions omkostninger. Hvis stålet i sig selv koster det dobbelt og formentlig også koster mere at bearbejde så kan jeg godt forstå at der er mange der hopper fra.

Der er en prisforskel, men sammenholdes den med den meget lille mængde stål der bruges til et ur er det lig ingen forskel. Gik der flere 100 kg pr. ur ville det have betydning, men ikke på 25-30 gram. Det er måske 50 øre pr. kasse eller noget i den størrelsesorden. Der er ikke den store forskel i de mekaniske egenskaber i de to legeringer, så vidt jeg husker. Så forarbejdningen er ikke sværere/dyrere i 904 end 316.

/Mads
Svar
Jeg tvivler meget på du har ret i at implementering af 904L stål for en urproducent kun vil betyde en merudgift , på 50 øre pr kasse.
Det er ikke kun prisforskellen på stålet du skal "kigge" på.
Hvis det er nødvendigt for urproducenten i samme forbindelse at udskifte store dele af produktionsapparattet for at implementere 904L stål i produktionen kan det blive endog meget dyrt.

Citat fra en gammel tråd:
Citat:904L steel is so hard that Rolex even had to develop special equipment to machine it. A mighty 250-ton press is necessary just to stamp out a single oyster case from a solid block of 904L. When it comes to ensuring the lasting beauty of your watch, no measure is too extreme for Rolex." According to Charles Newgas, who is considered a reliable source and moderator of the Timeszone.com, both the Rolex stainless steel watch heads (cases) and the bracelets are constructed of the 904L alloy.
Svar
det blir sgu en laang tråd det her - - -
det citat fuppe bringer er rigtig "mikrofonholder-jounalistik" (et gæt: Gisbert Brunner?) 24 KT genuint salgsgas Icon_e_biggrin
Rolex er en gammel bix der bruger en kombination af gammelt & nyt i produktionen - OK -de har så valgt at stanse råemner til kasser ud -
"A mighty 250-ton press is necessary just to stamp out a single oyster case from a solid block of 904L" Øhh ja - der skal et pænt tryk til at stanse 8-9 mm rustfrit plade - p.. ligegyldigt om det er den ene eller den anden legering- -
Det har virket for dem i mange år - stansning & finstansning - en rationel måde at løse bearbejdningsproblemerne mellem hornene (det er rigtig før-CNC teknik Icon_e_biggrin !) - stor engangsinvestering i værktøjet - men med det volumen de skyder igennem så er det tjent hjem muy pronto Icon_e_biggrin
nu kommer vi til min pointe: - skæredata for 316L , 904L & hele den myriade af beslægtede legeringer er de samme - -
du vil bruge de samme fræsere, bor, drejeskær, opspændings værktøjer, de samme polermaterialer - - alt sammen det samme - -
904L kan meget vel være dobbelt - eller endnu mere - så dyr som 316L (der virkelig bliver sprøjtet ud i rå mængder) men som før nævnt -
om der er for 10 eller 100 kroner rustfrit stål i et Rolex er sgu nok lige meget - -
Hvis du har poterne i batterisyre (sån' rigtig !! )på daglig basis er 904L sikkert et klogt valg - - Icon_e_biggrin
Svar
Citat:Kommer iøvrigt i tanke om at min onkel der er jæger har fortalt mig at man skal rense sine våben bare man har rørt ved dem , da der er syre i de fedtstoffer man uafværgerligt vil afsætte på våbenet , ellers vil det ruste. Man behøver ikke at have skudt med det , bare man har rørt ved det skal det renses.
Jeg samler japanske klinger fra 1300 - til 1800 og bladet af en wakizashi eller katana rører man bare ikke med bare fingrer. Og gør man alligevel, bliver der dannet i løbet af nogle uger et mørkt (rust-) aftryk af synderens schnitze-spidser...
Nu ved jeg ikke om det stål, gamle japanere brugte - hvilken type modern stål kommer tættest på osv. (har mere historisk og æstetisk vinkel til disse ædle blankvåben Icon_e_wink )
Hvad var det for stål der blev brugt i østen... ?
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
ægstål ca.0.8 C - kernematerialet ca 0.3 C.
og tro mig - der findes specielt udvasket morbærtræ-papir til at håndtere / oliere (nope, ikke 3 i 1 olie fra cykelsmeden men nellikeolie Icon_e_biggrin ) japanske klinger
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)