FUPPE Skrev:Desværre har jeg ingen links. Det er efterhånden længe siden jeg har læst om det.
Men prøv at "google" lidt på det. Og jeg tror du vil blive overbevist lige som jeg.
Det er alså ikke kun i stærk syre 904 er bedre end 316 , Også i saltvand er det betydeligt mere modstandsdygtigt over for rust.
P.S. Jeg ejer ikke et Rolex. Jeg er Omega mand
.
Såå... det er altså ikke fordi jeg vil fremhæve rolex frem for andre mærker.
Den er jeg helt med på - jeg er bestemt heller ikke hellig over for det ene eller andet. Jeg har surfet en masse og kan ikke finde noget der siger mig at selv i almindeligt saltvand er 904 betydeligt bedre - faktisk langt mere der taler om at det ingen betydning har i saltvand. Jeg er med på at 904 er stærkere rust/belægning, men kan ikke finde at det har betydning i alm menneskelig brug, heller ikke ved dykning? (Muuuuuligvis i meget varmt varmt salt vand)
Jeg tror heller ikke det højere nikkelindhold i 904 som nogen mener kan genere nikkelallergikere - jeg har ikke kunne hitte praksis erfaring - selvom det hævdes som problem en del steder.
Her er lidt af det jeg løber ind i
904L Stainless Steel:
<0.02% C, 19-23% Cr, 23-28% Ni, 4-5% Mo, <2.0% Mn, <1.0% Si, <0.045% P, <0.035% S, 1.0-2.0% Cu
904L is a non-stabilised low carbon high alloy austenitic stainless steel. The addition of copper to this grade gives it greatly improved resistance to strong reducing acids, particularly sulphuric acid. It is also highly resistant to chloride attack - both pitting / crevice corrosion and stress corrosion cracking. This grade is non-magnetic in all conditions and has excellent weldability and formability. The austenitic structure also gives this grade excellent toughness, even down to cryogenic temperatures.
904L does have very substantial contents of the high cost ingredients nickel and molybdenum. Many of the applications in which this grade has previously performed well can now be fulfilled at lower cost by duplex stainless steel 2205 (S31803 or S32205), so it is used less commonly than in the past.
316L Stainless Steel
<0.03% C, 16-18.5% Cr, 10-14% Ni, 2-3% Mo, <2% Mn, <1% Si, <0.045% P, <0.03% S
Grade 316 is the standard molybdenum-bearing grade, second in importance to 304 amongst the austenitic stainless steels. The molybdenum gives 316 better overall corrosion resistant properties than Grade 304, particularly higher resistance to pitting and crevice corrosion in chloride environments.
Grade 316L, the low carbon version of 316 and is immune from sensitisation (grain boundary carbide precipitation). Thus it is extensively used in heavy gauge welded components (over about 6mm). There is commonly no appreciable price difference between 316 and 316L stainless steel.
The austenitic structure also gives these grades excellent toughness, even down to cryogenic temperatures.
Compared to chromium-nickel austenitic stainless steels, 316L stainless steel offers higher creep, stress to rupture and tensile strength at elevated temperatures.